Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 0
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
FESTIVAL RANE GLAZBE

Ansambl Responsorium zatvorio 21. izdanje Dvigrad festivala

07.10.2023.
u 10:22

Dvigrad festival počeo je 23. lipnja koncertom renomiranog talijanskog ansambla Lucidarium, u bazilici svete Sofije u Dvigradu. Festival se vratio na prvotnu ideju da se koncerti izvode diljem Istre

Proteklog petka koncertom Ansambla Responsorium u pulskoj crkvi sv. Franje zatvoreno je dvadesetprvo izdanje Dvigrad festivala - međunarodnog festivala rane glazbe. Ovaj cijenjeni međunarodni ansambl sa zagrebačkom adresom dvostruki je laureat nagrade „Ivan Lukačić“ žirija Varaždinskih baroknih večeri, a na ovogodišnjem Dvigrad festivalu predstavili su se koncertom naslovljenim All' Illustro Signore (Presvijetlom Gospodinu), posvećenom Giuliju Schiavettu i njegovoj zbirci peteroglasnih i šesteroglasnih moteta objavljenoj 1564. godine u Veneciji. O Giuliju Schiavettu (ili Juliju Skjavetiću, kako ga je apelativno identificirala domaća muzikološka struka), ne zna se mnogo.

U skladu s prisutnosti prezimena u šibenskim arhivskim dokumentima, pretpostavlja se da je rođen u prvoj polovici šesnaestoga stoljeća u Šibeniku, dok ga sačuvani povijesni izvori spominju tek na Tridentskom koncilu (1545. – 1565.) kao pratitelja šibenskog biskupa Girolama Savorgnana. Osnovicu njegova opusa, kako tvrdi Tin Cugelj, trombonist i umjetnički voditelj projekta, čine zbirke madrigala i moteta tiskane 1563. i 1564. u venecijanskoj nakladničkoj radionici Girolama Scotta. Ansambl Responsorium koncert je posvetio zbirci Schiavettove duhovne glazbe te skladbama njegovih suvremenika, predstavnika Rimske škole i venecijanskog kruga, koji kulturološki i stilski jasno nadopunjuju i odražavaju njegov skladateljski jezik, te ga kontekstualiziraju u glazbenoj povijesti.

VEZANI ČLANCI:

Takav domišljat pristup Schiavettovu opusu slušatelju je pružio usporedni uvid u onodobnu glazbu iz pera vrhunskih skladatelja poput Giovannija Bassana (diminucije na Palestrinin motet Pulchra es), Cipriana da Rorea (Sub tuum praesidium), Tomása Luisa de Victorije (Magi viderunt stellam) te Andree Gabrielija (Cantate Domino canticum novum) i mogućnost zvučnog vizualiziranja skladateljeva opusa u međunarodnom kontekstu 16. stoljeća. Ansambl Responsorium inovativnim je konceptom programa Schiavettovoj glazbi pristupio iz izvedbenog obzorja 17. stoljeća, odnosno, kako objašnjava umjetnički voditelj: „s bogatom ornamentacijom, raznovrsnim improviziranim diminucijama i afektima primjerenima izražajnom vokabularu glazbenika i skladatelja sedamnaestoga stoljeća, s ponekad provokativnom uporabom instrumenata“.

Na ovaj način izvođači su izbjegli sterilnost tipične interpretacije glazbe 16. stoljeća, a publika je imala priliku doživjeti raskošan, slojevit i heterogeno obojan zvuk. Vokalni ansambl koji čine međunarodno aktivni vokalni solisti Amy Farnell (cantus), Tim Braithwaite (altus), Cyril Escoffier (tenor), Florian Michael Cramer (tenor) i Darko Solter (bassus) uspješno je istaknuo pojedine polifone dionice, obojao ih bogatom ornamentacijom, tehnički spretno i intonativno čisto, a istovremeno koherentno, iskazavši visoku razinu interpretativnog dosega. Tako je prostranu crkvu sv. Franje u Puli ispunio zvuk priče o sveta tri kralja u Victorijinu motetu Magi viderunt omnes u vokalnoj izvedbi muških solista, dok je jasan, bistar i visoko rezonantan glas Amy Farnell bilo užitak čuti nad koherentnim zvukom trombona u Schiavettovu O magnum mysterium. 

Tom motetu je prethodio orguljski Ricercar Claudija Merula u izvedbi vrhunskog međunarodno priznatog orguljaša, čembalista, i ljubljanskog profesora Egona Mihajlovića, koji je na koncertu zamijenio Marija Penzara, stalnog člana ansambla Responsorium. Merulov Ricercar je pod Mihajlovićevim spretnim i iskusnim prstima izvukao najzanimljivije boje i zvukove iz (nažalost) modernih orgulja crkve Sv. Franje i donio atmosfersku svježinu u prostor promjenom smjera dolaska zvuka s kora. Ansambl povijesnih trombona sačinjavali su Emily Saville, BJ Hernandez, Maximilien Brisson i umjetnički voditelj Tin Cugelj. Glazbenici čije su pojedinačne karijere međusobno isprepletene već niz godina, iznimno su spretno vladali povijesnim instrumentima koje bismo voljeli i češće čuti na hrvatskoj sceni rane glazbe, posebice u motetima O magnum mysterium (s Amy Farnell) i Sub tuum praesidium.

Njihov zvuk je na trenutke bio nadnaravno mekan, tih i iznenađujuće nježan, dok su glasniju i virtuozniju stranu trombona prikazali u retorički primjerenijim dijelovima poput Schiavettova moteta Cantantibus organis ili Bassanovom aranžmanu Palestrinina moteta Pulchra es s brojnim diminucijama u vrhunskoj izvedbi trombonista Maximiliena Brissona. Upravo u završnom motetu Cantantibus organis, kojim je Ansambl Responsorium otvorio i zatvorio večerašnji program, a također i u Ave sanctissima Maria i Quam pulchra es, svi iz pera Šibenčanina, imali smo priliku doživjeti zvuk viole da gamba koja je svojim reskijim, a istovremeno nježnim zvukom, savršeno isticala cantus firmus gregorijanski napjev koji čini osnovicu Schiavettova moteta. Također, provokativnu uporabu instrumenata, kako je najavio umjetnički voditelj projekta, imali smo prilike iskusiti u već spomenutim motetima, u kojima su gudački instrumenti preuzeli ponešto sporedne uloge.

Viola da gamba koju je svirao Augustin Mršić udvajala je najniži glas, a cantus firmus je zazvučao iz barokne violine Silvija Richtera. Oba instrumentalista dobro su poznata domaćoj publici rane glazbe, a na ovom su koncertu još jednom potvrdili svoju virtuoznost pokazavši izrazitu senzibilnost prema povijesnim instrumentima, mogućnosti prilagodbe i miješanja s puhačkim i vokalnim ansamblom. Kolektivni zvuk ansambla najbolje se istaknuo u završnoj, dobro poznatoj Schiavettovoj skladbi Da pacem Domine, ispunivši crkvu sv. Franje u Puli dobro odmjerenim i ujednačenim zvukom, intonativno čisto i tehnički precizno, obogativši posttridentski opus Giulija Schiavetta novim zvukom stilski heterogene Venecije sedamnaestoga stoljeća, na taj način pruživši publici nezaboravno zvučno iskustvo temelja hrvatske povijesti glazbe. 

Ovim sjajnim koncertom okončan je bogati program ovogodišnjeg Dvigrad festivala koji je u svojem dvadesetprvom izdanju nastavio nuditi zaljubljenicima u ranu glazbu vrhunske i autentične interpretativne dosege u povijesnim prostorima unutarnje i primorske Istre. Ovaj iznimni kulturni projekt, kojeg je osmislio njegov osnivač Alojzije Prosoli, od samog začetka posvećen je oživljavanju glazbe srednjovjekovlja, renesanse i ranog baroka, pružajući publici jedinstvenu mogućnost uživanja u skladnim zvucima zaboravljenih glazbala i plemenitih glasova, udahnuvši prekrasnom gradu-utvrdi Dvigradu i drugim povijesnim prostorima Istre novi život.

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije