Amerikancima su iznimno atraktivne turističke ture po zemljama bivše Jugoslavije ne bi li uživo vidjeli ono što je ostalo od gigantskih spomenika 2. svjetskog rata koji sustavno propadaju.
S njima se sada mogu upoznati i u New Yorku, gdje je u MoMA-i otvorena izložba “Toward a Concrete Utopia: Architecture in Yugoslavia, 1948–1980” (Betonska utopija), što je prvo predstavljanje izuzetnih dijela vodećih arhitekata Jugoslavije američkoj i međunarodnoj javnosti. Izložba obuhvaća period od 1948. do 1980. godine i više od 400 crteža, modela, fotografija i filmskih snimaka iz gradskih arhiva, privatnih i muzejskih kolekcija iz cijele regije. “Pozicionirana između kapitalističkog Zapada i socijalističkog Istoka, Jugoslavija je izbjegla hladnoratovsku podjelu izborom ‘trećeg puta’.
Jugoslavenski arhitekti odgovorili su kontradiktornim zahtjevima i utjecajima razvojem poslijeratne arhitekture koja je podjednako bila na liniji, ali se i razlikovala od pristupa koje je bilo moguće vidjeti u ostatku Europe. Jugoslavenska arhitektura, koja je obuhvaćala i nebodere građene u stilu međunarodne prakse i brutalističke ‘društvene kondenzatore’, manifestirala je radikalnu raznolikost, hibridnost i idealizam koji su karakterizirali i samu jugoslavensku državu”, stoji u najavi izložbe, koja istražuje širok raspon tema – od procesa urbanizacije velikih razmjera, preko upotrebe tehnologije u svakodnevnom životu, spomenika i memorijalizacije.
Izložba obuhvaća radove najvažnijih jugoslavenskih arhitekata, među kojima su i naši Vjenceslav Richter, Ivan Vitić, Drago Galić i Boris Magaš kao i Bogdan Bogdanović, Juraj Neidhardt, Svetlana Kana Radević, Edvard Ravnikar... Dio izložbe posvećen je i spomenicima koji su slavili pobjedu nad fašizmom, a među kojima je i spomenik na Petrovoj gori Vojina Bakića.
Izložbu je pripremio kustos za arhitekturu i dizajn u MoMA-i Martino Stierli uz pomoć Vladimira Kulića, beogradskog profesora arhitekture u Floridi. Ostaje otvorena do siječnja 2019.