Monumentalni spomenici revoluciji koje su šezdesetih, sedamdesetih i osamdesetih radili najpriznatiji umjetnici tog vremena poput Vojina Bakića, Dušana Džamonje, Miodraga Živkovića... u regiji su mahom uništeni, a ako postoje, devastirani su, poput Petrove gore koju je nekoć krasila limena oplata, danas doslovno potpuno oguljena.
Dok ih se mi sramimo, u inozemstvu pobuđuju snažan interes. Newyorška MoMA u srpnju priprema veliku izložbu jugoslavenske arhitekture i spomeničke baštine, a i mlada grafička dizajnerica Imelda Ramović, Sarajka sa zagrebačkom adresom, posvetila im je seriju autorskih plakata ukoričenih u knjigu.
– Moj projekt “U spomen spomenicima” obuhvaća seriju plakata s ilustracijama spomenika revolucije. Knjiga u ovoj fazi projekta obrađuje dvadeset spomenika s namjerom da u budućnosti obuhvati cjelokupan spomenički opus. Važno je shvatiti da nije pitanje nikakvog nostalgičnog osjećaja spram prošlih vremena, već je riječ o kulturnoj baštini koja je zavrijedila da bude očuvana i da se njene vrijednosti na dostojan način prezentiraju i valoriziraju. U sklopu idejnog projekta je i izrada mobilne aplikacije kojoj je cilj na jednom mjestu pružiti sve informacije o spomenicima, njihovim lokacijama kao i dodatnim informacijama koje mogu biti od značaja potencijalnim posjetiteljima. Trenutačno se radi na prikupljanju informacija kako bi mobilna aplikacija bila funkcionalna – kaže Imelda pa nastavlja:
– Kao dizajnericu prije svega oduševljava me idejno rješenje i oblikovanje spomenika. To je nešto što prvo vidim i zbog čega osjećam divljenje prema djelu kao takvom. Impresivno je da na našim prostorima imamo neke od najdojmljivijih monumentalnih modernističkih skulptura i da to ne prepoznajemo kao vrijednost, već kao nešto što treba biti zaboravljeno.
U tehnici vektorske grafike obradila je jedanaest spomenika s teritorija BiH, četiri iz Hrvatske, dva iz Srbije i po jedan iz Crne Gore, Slovenije i Makedonije. Konkretno iz Hrvatske u pitanju su Petrova gora, Podgarić, Jasenovac i Podgora, a svaki uz grafiku prati i fotografija aktualnog stanja. Kao autorica dobro je upoznata sa stanjem očuvanja spomeničke baštine i na području Hrvatske i BiH, o čemu kaže:
– Generalno je na cijelom prostoru bivše države jako loša situacija po tom pitanju. Pozitivno je da ima puno projekata koji se bave tom problematikom i pokušavaju različitim programima i inicijativama doprinijeti njenu očuvanju. Inače, Imelda s Mirelom Hadžijusufovićem u području oglašavanja, umjetnosti i kulture, glazbene i modne industrije stvara od 2004., a od 2010. djeluju pod imenom Mireldy. Prikupili su impresivan broj projekata i nagrada (Red Dot, New York Festivals, Cresta, Magdalena, Type Directors Club, ADCC...).
– Uvijek radimo paralelno na nekoliko projekata. Trenutačno na nekoliko vizualnih identiteta, a završili smo i vizual za predstavu “Duet za jednog” o oboljelima od multiple skleroze glumice Ane Vilenice koju preporučujem da pogledate – zaključila je.
sarajka sa adresom u Zagrebu, samo nam je još je jedan Jergović trebao..trebala si otići u Beograd oni vjeruju u te bajke o partizanima!