Mlada glazbena publika je proteklog vikenda u Zagrebu doživjela nešto uistinu posebno. Deseto zagrebačko izdanje sad već kultne Drito festivalske franšize pod prikladnim nazivom Drito X u petak i subotu je pružilo apsolutni spektakl u rasprodanom Domu sportova. Festival se prvotno trebao održati u Boćarskom domu, ali je zbog golemog interesa i zahtjeva obožavatelja prebačen na znatno veću lokaciju, što se ispostavilo kao pun pogodak.
Tisuće i tisuće mladih je u Domu sportova plesalo, skakalo i pjevalo na ritmove i stihove čak 30 različitih izvođača, odnosno grupa, koji su u dva dana na pozornici u obliku slova X te s vrhunskom zvučnom i vizualnom produkcijom isporučili gotovo 14 sati istinskog feštanja u možda i najboljem izdanju festivala pod ovim nazivom.
Za one koji nisu upućeni u priču, Drito je franšiza festivala u organizaciji tvrtke Yem koja se ne bavi samo organizacijom velikih koncerata i festivala, već je i izdavačka kuća za mnoge najpopularnije izvođače današnjeg vala. Iako bi većina cijelu ovu Drito i Yem priču žanrovski okarakterizirala kao trap, glavni čovjek koji stoji iza Yema, Zvone Pušić nam je u prijašnjim intervjuima isticao da se žanrovski cijela ova pojava ne može i ne treba precizirati, a kad čujete sve izvođače i njihove pjesme na ovim festivalima, lako možemo shvatiti što je time mislio. Primjerice, ovog vikenda u Domu sportova smo u žanrovskom smislu mogli čuti sve od početnih rapa i trapa, preko popa, r'n'b-a i housea, pa sve do pjesama koje su utemeljene na punku i rocku. Unatoč tome što je sve počelo s trapom, odnosno suvremenom inačicom rapa, žanrovska lepeza se u ovih osam godina maksimalno raširila.
Prvi Drito, na kojem je nastupilo pet bendova, održan je u Tvornici kulture 2016. godine, a razvoj festivala potaknuo je i popularizaciju moderne glazbene scene u Hrvatskoj. Porast publike dokazuje i višestruko rasprodana Tvornica, zatim Boćarski dom, sada i Dom sportova, a Pušić nam je rekao koja je bila osnovna zamisao festivala.
- Koncept je nastao iz ideje da na isti dan i na isto mjesto stavim, tada još uvijek male, 'underground' bendove. Htio sam vidjeti može li se postići jači efekt prodaje jer tada nitko od njih nije rasprodao Tvornicu. Prvo sam napravio line-up, a par dana kasnije smislio sam i naziv.
Već je drugu godinu svojeg održavanja, zbog same atmosfere, festival produžen na dva dana, a broj izvođača skočio je na 14. Pandemija je mnoge spriječila u organizaciji događanja, ali ne i Yem kojemu se 'Drito iz MSU' (novo izdanje festivala u dvorištu Muzeja suvremene umjetnosti), nametnuo kao rješenje.
Tom je godinom započela nova era festivala – Drito se premjestio u Boćarski dom pa onda u Dom sportova, sada već klasično u travnju, u Tvornici je započela manja verzija 'Lil Drito' posvećena mladim nadolazećim zvijezdama, a Rijeka, Split i Osijek također su dobili svoja Drito izdanja.
- Imali smo dva Drita iz Rijeke, jedan iz Splita, tri iz Osijeka i dva Lil Drita do sada, a uz Drito radimo još osam festivala na otvorenom. Nije naporno uopće, to nam je ujedno i ljubav i posao - kaže Pušić koji je jedan od najzaslužnijih za postojanje ove moderne scene koja u Hrvatskoj danas ima najveći i najodaniji interes publike.
Od početaka Drita gotovo pa da i nije bilo festivala ili koncerta koji nije rasprodan, a od 2016. godine do sad bilo ih je oko 50. Dok dobar dio pop-glazbenika koje gotovo stalno viđate po raznim emisijama u mainstream medijima nastupa po trgovačkim centrima ili poluzatvorenim PR događanjima, mnogi izvođači s Drita koji nikad nisu bili na TV ekranima nižu milijunske brojke, rasprodaju solo koncerte s više tisuća prodanih ulaznica te redovito rasprodaju odjeću i proizvode sa svojim imenima.
No, ova priča je postala toliko glasna da je jednostavno morala iznjedriti neke pojedince i na vrh hrvatskog mainstreama. Prvenstveno se tu misli na triljskog repera Gršu, zagrebačku trap-ikonu Hiljsona Mandelu te ovogodišnjeg osvajača višestrukog broja Porina Vojka V iz Splita. Na trenutke su do šire hrvatske publike uspjela doprijeti i imena kao što su osječki talent z++, satirični duo Krankšvester, također iz Osijeka ili pak nova pop-house zvijezda hrvatske scene, mlada izvođačica Miach. Svi oni su nastupali na Drito X festivalu, a u Domu sportova vidjeli smo i legendu poput Ede Maajke, regionalne zvijezde poput Mimi Mercedez, Cunami Floa, Sajsi MC i Rouzija te Drito publici dobro poznate hrvatske adute poput 30zone, Buntaija, 2xŠihte, Bore Balboe, Kreše Bengalke i Žuvija, TTM-a i Podočnjaka.
Osim lude atmosfere zbog koje smo za vikend na trenutke uistinu imali osjećaj da se Dom sportova može urušiti, ono što je vjerojatno i najveća snaga cijele Drito priče je konstantna afirmacija novih mladih izvođača. Izvođači poput Špire i Teja, Sjene, grupe kao što su Shtosmo i SBL, ali i već spomenuta Miach su u vrlo kratkom vremenu stvorili baze od desetaka tisuća vjernih obožavatelja. Najbolji pokazatelji tog trenda su dva mlada izvođača koji su bili headlineri, odnosno glavne točke u večerima, Baks i Peki, te svojim nastupima dokazali da zaslužuju biti uz bok najvećim domaćim zvijezdama današnje moderne glazbe.
VEZANI ČLANCI:
Prvu večer je zatvorio Baks, mladić iz Velike Gorice pravog imena Bartol Stepanić koji ove godine puni tek 20 godina. Od 2020. kad se tijekom pandemije krenuo baviti glazbom vrlo brzo je počeo dobivati pažnju publike, a u posljednje dvije godine dogodila mu se eksplozija u popularnosti.
Prošlogodišnjim albumom "Dopamin" i ovogodišnjim nastavkom "Dopamin 2" Baks je dosegnuo višemilijunske brojke u slušanosti te ga početkom svibnja očekuje solo-koncert u Tvornici kulture, koji je rasprodan još prije nekoliko tjedana. Njegovu glazbu karakteriziraju standardne moderne odlike poput autotunea, ali važno je naglasiti da žanrovski nije nimalo ograničen, pa tako možete čuti sve, od tužne balade s akustičnom gitarom do plesnih house hitova ili agresivnog trapa koji koketira s rockom i metalom.
Glavni izvođač druge večeri je bio Peki, odnosno Josip Pekas iz Drniša rođen 2003. godine. Mladi Dalmatinac nije samo izvođač, iza većine njegovih pjesama stoji i producentski potpis te je zapravo mnoge svoje pjesme napravio sam, od A do Ž. Svoju prvu priliku je dobio prije dvije godine pod izdavačkom kućom Fallo da Solo koju vodi već etablirani reper Bore Balboa.
Od tad je uz singlove poput 'Familia', 'D33' i 'Panama' u kratkom roku došao do statusa jedne od najvećih glazbenih zvijezda među mlađom publikom. Vrhunac tog rasta doživio je ove godine objavom debitantskog albuma Fortuna koji je ispunjen pjesmama s hitoidnim potencijalom te na kojem mu gostuju izvođači poput Grše, Vojka V i Hiljsona Mandele.
Upravo ova postignuća i brojke koja danas hitovima niže jedan Grše vrlo vjerojatno u skorijoj budućnosti čekaju i mladiće poput Baksa i Pekija. Baš kao i što je to kod današnjeg vladara top-ljestvica Grše bio slučaj, takvu slušanost i interes će i kod novih nada u jednom trenutku postati nemoguće ignorirati te će i oni kad-tad isploviti u sve pore hrvatske javnosti. Upravo je i to najveća misao koja godinama prati cijelu priču oko Drita i većine ovih izvođača - zanimanje publike postane toliko moćno, brojno i snažno da se one najveće aktere više ne može ignorirati, koliko god se ovaj moderan zvuk nekom sviđao ili ne, a u planu su i još veće lokacije za ovu festivalsku senzaciju.
- Ambiciozno imamo u planu Arenu Zagreb, ali mislim da ćemo se dogodine vratiti u Boćarski, jer koliko sam čuo, Dom sportova bi trebao uskoro u preuređenje, pa neće biti mogućnosti za reprizom. Barem ne iduće godine, ali 2026. je deseta godina Drita pa… - najavljuje Pušić te ostavlja publiku u neizvjesnosti.