Večer tri baleta u HNK Zagreb

Camusov “Mit o Sizifu” propituje problem umjetne inteligencije

foto@novković
21.06.2023.
u 11:31

Večer koja je izazvala velik interes publike, nazvana je “Prelaženje linije” jer se bavila trima koreografskim poetikama koje su istraživale dodirne točke između klasičnog i suvremenog plesnog izričaja. To je ujedno i posljednju ovosezonsku premijeru Baleta HNK Zagreb

Posljednju ovosezonsku premijeru Balet HNK u Zagrebu posvetio je suvremenim baletnim djelima koje su koreografirali strani umjetnici i to aktualni ravnatelj Baleta Massimiliano Volpini, njemački koreograf Philippe Kratz i talijanski koreograf Francesco Nappa.

Večer tri baleta, koja je izazvala velik interes publike, nazvana je “Prelaženje linije” jer se bavila trima koreografskim poetikama koje su istraživale ne samo dodirne točke između klasičnog i suvremenog plesnog izričaja nego i bogat unutarnji život samih izvođača koji je sastavni dio njihova apsolutno svakog nastupa pred publikom, ali i radnog procesa pri stvaranju plesne predstave.

I trenutak u kojem se desila ova baletna premijera za zagrebački Balet pun je simbolike i snažnih emocija jer se od ansambla početkom lipnja oprostio neuobičajeno velik broj članica i članova koji su zbog novog Zakona o kazalištu dočekali itekako zasluženu mirovinu. Riječ je o prestanku aktivne baletne karijere za čak dvadeset i osam umjetnica i umjetnika, od kojih će se HNK, kako je najavljeno, oprostiti na početku sljedeće sezone na specijalnom gala koncertu.

U međuvremenu su konkretnije ugovore dobili i dugogodišnji honorarci baleta, a provedena je i međunarodna audicija na koju se prijavilo čak 1200 kandidata iz cijelog svijeta. Stručni baletni žiri je nakon audicije odabrao četrnaest balerina i baletnih umjetnika koji će se Baletu pridružiti u listopadu.

No, i najnovija premijera pokazala je da i nakon odlaska velikog broja umjetnika koji su ansamblu bili višedesetljetni i najpouzdaniji oslonac, zagrebački Balet ima odlične plesačice i plesače koji su spremni i za suvremenije plesne izričaje. Nimalo slučajno, jer su suvremenije plesne forme dugogodišnja konstanta na repertoaru zagrebačkog Baleta.

Najnovija večer tri baleta počinje najklasičnijim uratkom, baletom “Scratch” iza kojega stoji koreografska vještina ravnatelja Volpinija i glazba talijanskog umjetnika Davidea Dilea, koji je i uživo izvodi u orkestarskoj rupi, što je dobitak ne samo za umjetnike nego i za publiku jer predstavi daje notu autentičnosti.

Vrlo angažirano i emotivno ovaj balet, koji možemo nazvati i elementarnom studijom o baletnoj umjetnosti, izvode prvorazredni i rijetko izražajni plesni zagrebački umjetnici Miruna Miciu, Rieka Suzuki, Natalia Kosovac, Guilherme Gameiro Alves i Takuya Sumitomo. Balet “Scratch” spaja ne samo klasični i suvremeni plesni izričaj nego i klasičnu i elektroničku glazbu, pa se tu radi o dvostrukom prožimanju tradicije i suvremenosti koji je publiku uveo u ponešto drukčiju priču iz dva sljedeća baleta.

Druga koreografija, nazvana “S”, koju potpisuje provokativni njemački umjetnik Fhilippe Kratz, temeljena na glazbi proslavljenog Soundwalk Collectivea, izrazito je konceptualna i članovima plesnog ansambla u kojem su bili Helena Troha, Mutsumi Matsuhisa, Yuho Yoshioka, Pavel Savin i Adam Harris dala je dosta prostora za vlastiti proživljaj plesnih koraka i koreografovih zamisli.

Kratz je u baletu “S” obradio Camusovu esejističku knjigu “Mit o Sizifu”, ali je taj općepoznati mit i njegove brojne interpretacije povezao s danas aktualnim problemom umjetne inteligencije, postavivši publici zanimljivo pitanje nije li i sam Sizif zapravo neka vrsta robota i androginog bića. Kratzov samosvojni i intelektualni plesni uradak izrazito afirmira i važnost tekstovnog, u ovom slučaju i višejezičnog predloška u plesnoj predstavi.

Završna koreografija “Fases”, rad talijanskog koreografa i plesača Francesca Nappe, koristi atraktivnu glazbu Philipa Glassa, Michaela Torkea i Stevea Reicha koju uživo izvodi prekaljeni Zagrebački sastav saksofona u kojem muziciraju Dragan Sremec, Goran Merčep, Saša Nestorović i Matjaž Drevenšek, savršeno uklopljeni u plesni performans.

Plesna priča Francesca Nappe bavi se elementarnim emocionalnim odnosima između ljudi te donosi niz dramatičnih dueta i energičnih ansambl-scena koje zahtijevaju potpuno predavanje neobuzdanom plesnom pokretu. U sva tri baleta kostime potpisuje Mia Rejc Prajninger, dok je oblikovatelj svjetla Valerio Tiberi, koji je posebno važnu zadaću imao u baletu “Phases”, obavivši je odlično.

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije