Pozornica po kojoj glumci bacaju jabuke, kašete jabuka... Crvene, zelene, žute jabuke simboli su kredita, onih u kunama, eurima i švicarskim francima...
Uzalud napuhani baloni
Pa ipak, Borut Šeparović, autor i redatelj “Crne knjige”, predstave nastale u koprodukciji Montažstroja i ZKM-a, odlučio je publiku podučiti do kraja. Pri tome docira, jer negdje pred sam kraj dvosatne predstave Ante Perković objašnjava što je što, koja jabuka simbolizira koji kredit... Upravo ta edukativna i prosvjetiteljska nota glavni je problem ove predstave o dugovima i dužničkom ropstvu. Autorima treba priznati da su se prihvatili teme koja se tiče svih nas, ali su pri tome upali u zamku pretjerivanja s previše “bankarske” i novčarske terminologije koja u konačnici ubija i ritam i emocije predstave. Borut Šeparović i Nataša Mihoci kao dramaturzi predstave polaze od Crne knjige u kojoj je Udruga Franak sakupila tekstove dužnika te ih položila u stoljetni trezor banke koji će se otvoriti 2114. godine. U prvom dijelu predstave bave se sudbinama dužnika, dok u drugom tematiziraju bankare same, od obične službenice na šalteru do novčarskih moćnika - ili banksterima kako ih nazivaju - skrivenih negdje u svijetu, kamo je zapravo izvučen silan novac koji plaćaju hrvatski dužnici. Nažalost, tijekom cijele predstave barataju općepoznatim činjenicama, počevši od toga kako je napuhan balon prosperiteta i općeg kreditnog zaduživanja i kupnje stanova i pri tome su jednostavno predoslovni.
Neplanirana krv na sceni
Svi već odavno znamo (i svima nam je recesija ozbiljno “dala po glavi”) da je pretkrizni prosperitet u Hrvatskoj bio laž. Zar je zaista potrebno da glumci napuhuju balone u boji jedne od moćnijih (naravno prodanih) kompanija kako bismo to na sceni i vidjeli?
Na praznu scenu ZKM-a Šeparović (ujedno i scenograf) postavio je samo veliki ekran na kojem iz sekundu u sekundu raste javni dug Hrvatske. Ta ista scena, zbog zdrobljenih jabuka, pokazala se i opasnom za glumce, pa je tako Rakan Rushaidat ozbiljno pao ravno na lice te neplanirano premijeru zalio krvlju, a kostimografkinja Doris Kristić glumce je obukla u bankare, uz crvene tregere koje je Pjer Meničanin nosio u reklamama za te iste kredite o kojima predstava govori. Unatoč energiji, u ovoj bankarskoj priči inače moćni ZKM-ovci (uz već spomenute): Hrvojka Begović, Katarina Bistrović Darvaš, Danijel Ljuboja, Krešo Mikić, Lucija Šerbedžija, Vedran Živolić... ostavili su pomalo blijed dojam.
ja se uopće ne slažem s ovim komentarom. Nažalost autor komentara u VL nije i ne poznaje simboliku da ga lupi u čelo i žao mi je kaj takvi kritiziraju predstavu kao blijedu a nisu literarno obrazovani.