Ministarstvo kulture nije pristupilo aukciji i eventualnoj kupovini „Djevice od Navještenja" jer smo upoznati i s drugim ekspertizama koje dovode u pitanje autentičnost djela, odnosno upućuju na drugog autora.
Temeljita istraživanja dr. Milana Pelca i dr. Elene de Laurentiis pokazala su da se taj rad ne može smatrati originalnim Klovićevim djelom, već djelom njegova oponašatelja Giovannija Battiste Castella (nadimak il Genovese), koji je oponašao stil i motive Klovićevih minijatura u drugoj polovini 16. stoljeća.
Pored toga, riječ je o djelu koje je postiglo visoku cijenu za koju RH, u ovom trenutku, nije imala dovoljno financijskih sredstava – stoji u odgovoru Ministarstva kulture od kojeg smo zatražili pojašnjenje prave drame koja se prekjučer odvijala tijekom aukcije u londonskoj kući Bonhams. riječ je o minijaturi "Bogorodica od navještenja" iz sredine 16. stoljeća, prodane za 401,282 kune kao rad Julija Klovića. Kako je Hrvatska odustala od nadmetanja s argumentom da to nije Klovićev rad, stvari su se dodatno uzburkale oko toga!
Je li bio izravni uvid?
Ostalo je i dalje nejasno što je ministarstvo nagnalo da posumnjaju u prvotnu prosudbu o autentičnosti djela, jer su u Londonu, po nalogu države, minijaturu stručno procjenjivale Valerija Macan Lukovečki i Jasminka Poklečki Stošić i da su dale zeleno svjetlo Klovićevu autorstvu. Jasno je da je ministarstvo time odbacilo ocjenu dviju stručnjakinja unatoč tome što su one imale neposredan uvid u umjetninu, a ne u njezinu reprodukciju, odnosno fotografiju umjetnine. Temeljita istraživanja ne idu bez izravna uvida u djelo...
Vrlo je neugodna činjenica čuti od Valerije Macan Lukovečki da ju Ministarstvo nije uopće obavijestilo o tome. – Zamolila sam ih da mi jave jesu li kupili tu umjetninu, ali ni glasa o tome iz Ministarstva – kaže Valerija.
– Mi smo 24. lipnja bile u Bonhamsu i tada nam je gđa Caroline Oliphant koja vodi Odjel starih majstora u Bonhamsu, a vodila je i aukciju u kojoj je prodana i Klovićeva minijatura, rekla je kako je u London taj rad došao pogledati i procijeniti samo jedan gospodin kojeg poznaju i koji im je kolega. Ja iza svoje procjene da je to Klovićeva minijatura i dalje stojim, a to ću pojasniti i u stručnom članku, što sam najavila i Bonhamsu. Taj će članak sve pojasniti. – kaže Valerija Macan Lukavečki koja je 2009. doktorirala na djelu Klovića na Papinskom sveučilištu Gregoriana u Rimu.
Valerija ne krije kako je razočarana. – Predivna je to minijatura i u ma čijim će rukama biti, izuzetno mi je drago da sam ju vidjela i imala u rukama. Sada je otišla u privatne ruke što znač da joj se gbi svaki trag, i da se više ne može procjenjivati. A ja sam vjerojatno presitna riba da bi Ministarstvo odgovorilo na moje upite... – kaže naša sugovornica. Teško nam je to čuti.
Sukob taština?!
No otkrivamo još nešto: kad su 2012. veliku izložbu Klovića priredili Jasminka Poklečki Stošić, Valerija Macan Lukavečki i Milan Pelc, kupovala su se djela atribuirana Kloviću. Dr. Pelc potvrdio je da je minijatura ponuđena iz Dubrovnika Klovićevo djelo, čemu se usprotivila Valerija Macan Lukavečki. Napisala je to i u katalogu izložbe. Valerija vjeruje da se tada zamjerila Pelcu, i evo revanša... je li to doista tako? Je li riječ o sukobu taštine? Kako god bilo, Hrvatska je ostala bez vrijednog djela svoje umjetničke baštine. Iako je velika svota dana za njega, Hrvatska ne bi propala da ga je kupila svome narodu.
>>Dramatičan obrat u Bonhamsu: Odustali smo 5 do 12! Nismo bili sigurni da je to originalni Klović!
>>Klovićevu Bogorodicu nude na aukciji za 210 tisuća kuna
Ajd molim vas komad papira kako god izgledao je i dalje komad papira dok narod gladuje a velik broj njih kopa po kontejneru. Neka čeka nije propalo u zemlju.