Uoči večerašnje premijere "Ere s onoga svijeta", koja se u Splitu očekuje kao prvorazredan kulturni događaj, specijalno za "Večernji list" govori nekoliko najzaslužnijih za obnovu ove slavne Gotovčeve opere.
MANI GOTOVAC, intendantica splitskoga HNK: - Snaha sam Jakova Gotovca, i on mi je jednom rekao: "Postoji samo jedan dirigent koji u Hrvatskoj zna dirigirati moga "Eru", a to je - Nikša Bareza!" Zadovoljstvo mi je to bilo čuti, i evo, večeras doživjeti.
NIKŠA BAREZA, ravnatelj : - Radujem se kad čujem to što kaže Mani. "Ero" je uvijek bio ponos hrvatske kulture, nacionalni operni adut, kao što je Česima Smetana s "Prodanom nevjestom". Vraćajući se Gotovčevoj partituri, spoznao sam da "Ero" ne stari, vjećno je svjež, izgleda mi svježiji nego ikad. To je Gotovčeva sreća i sreća svih nas, najbolja je to hrvatska opera ikad stvorena. To je i Gotovčeva nesreća, jer nikad ništa bolje nije napisao. Novo splitsko postavljanje zapravo je izvorno, bit će prema praizvedbi u Zagrebu 1935. Sve sam pročistio i podcrtao, izvedba može početi. I još nešto, mislim da je Galić s HTV-om pokazao hvalevrijedno zanimanje. Novost? Uskoro ću operu "Petar Svačić" postaviti u Drnišu.
KREŠIMIR DOLENČIĆ, redatelj: - Gotovac? "Ero" nije smotra folklora, to je majstorsko djelo. Operu sam prvi put radio 1993, večeras joj vraćamo "zagubljeno" Domino priznanje Marku. Begović? Hrvatsko suvremeno prevodilaštvo počinje s njim i Shakespeareom. Sve u "Eri" ima dramski zamah. Pjevačka postava je izvanserijska, najmlađa do sada u nekom "Eri". Želio bih da se upravo u Splitu snimi "Ero" nakon tridesetak godina "šutnje", a svi s obje strane pozornice neka se večeras, i nadalje, uz "Eru" dobro zabavljaju!
JANEZ LOTRIČ, operni pjevač: - Moj prvi "Ero" zbio se 1987. godine. U Hrvatskoj sam toliko toga naučio, iskovao, otud valjda i Nagrada hrvatskoga glumišta. Nekim ljudima naprosto ne mogu odbiti poziv, tako ni Barezi. "Ero" nije samo najbolja hrvatska opera nego je to jedno od svjetskih majstorskih djela.
RATOMIR KLIŠKIĆ, umirovljeni operni pjevač: - "Ero", kako vidite, diže iz mirovine, to je opera koja privlači i mlado i staro, i na scenu i u gledalište. Večerašnja će predstava uspjeti. Mlinara Simu po dogovoru s maestrom interpretirat ću realistično da ispadne komično.
LUCIANO PERIĆ, koreograf: - Odigrao sam 250-300 predstava, tvrdim da je "Ero" težak i plesno. Nakon dva sata predstave niste ni za što. Dečki iz splitskog ansambla dobro skaču, što je bitno. Samo troje plesača igralo je u "Eri", što je izazvalo zanimanje i strast svih ostalih. Nije bilo "markiranja" s izlikom "znamo mi to".
Zlatan Olić