Nakon dva desetljeća spektakularne glazbene karijere u kojoj su klasičnoj glazbu udahnuli novi život spojivši je s humorom i pop kulturom, Igudesman & Joo svoj će posljednji performans, "Coda – The final nightmare music", zagrebačkoj publici predstaviti 3. prosinca u Lisinskom. Podsjetimo, Aleksej Igudesman i Hyung-ki Joo klasično su obrazovani glazbenici u školi virtuoza Yehudija Menuhina u Engleskoj, gdje su se i upoznali kao 12-godišnjaci. Njihova turneja i suradnja završit će krajem sljedeće godine, a iako se rastaju kao duo, planiraju još mnogo kreativnih samostalnih projekata.
Dugo nastupate zajedno, kako je došlo do odluke da izvedete svoj posljednji performans?
Naši nastupi tijekom dvadeset godina zaista su bili prekrasno putovanje. Putovali smo po cijelome svijetu, svirali u nekim od najprestižnijih koncertnih dvorana, a ono najvažnije – podijelili smo svoj humor i glazbu s ogromnim brojem ljudi. Na svojim smo nastupima vidjeli ljude raznih uzrasta i interesa – od onih kojima je naš nastup bio prvi koncert dotada, do onih kojima je klasična glazba jedan od najdražih žanrova – a svi su oni uživali u našim koncertima. Nakon svega toga osjećamo se kao da smo ispunili svoju misiju – uz novi pristup klasičnoj glazbi, ljudima smo donijeli sreću, pa je naš posljednji performans svojevrsna zahvala publici, kao i proslava našeg zabavnog putovanja.
Što možemo očekivati u Lisinskom?
Program je sačinjen od "best of" kolekcije iz posljednja dva desetljeća, uključuje naše najpopularnije skečeve i skladbe. Nažalost, na posljednjem performansu nemamo goste koji nam se obično pridružuju na sceni, no naše jedinstvene interpretacije oživit će neke od najvećih skladatelja – od Rahmanjinova do Beethovena – pa će to biti kombinacija klasičnih maestralnih djela s neočekivanim obratima.
Hoće li i "I Will Survive" dobiti svoju posljednju transformaciju?
Apsolutno hoće! "I Will Survive" posebno je drag dio našeg repertoara, a njezina posljednja transformacija bit će nezaboravna. Ovaj klasik zaslužuje golemu količinu energije uložene u nju, zatim humora i elastičnosti, a sve to – uz nekoliko iznenađenja koja će izvedbu učiniti posebnom za nas, ali i za publiku – možete očekivati u ovom svježem izdanju pjesme "I Will Survive".
Jedan ste svoj nastup opisali kao "Mozarta koji se susreće s Monty Pythonom". Kako se oni dopunjuju?
Mozart i Monty Python dijele ljubav prema pomicanju granica te istraživanju humora. Mozart je imao svoju zaigranu i nestašnu stranu, koju je prikazivao kroz glazbu, dok je Monty Python unio revolucionaran duh u komediju. Ta dva svijeta koja spajamo omogućuju nam da klasičnu glazbu prikažemo na duhovit i privlačan, a opet dovoljno dubok i intenzivan način. Mozart i Monty Python prekrasno se dopunjuju jer spajaju visoku umjetnost s dobrim raspoloženjem, a ta je kombinacija ujedno i neočekivana i poprilično zabavna.
Ima li performans "Coda" rečenicu koja ga opisuje?
To je veliko finale, ali je i djelomična proslava te djelomično prisjećanje, a u potpunosti je zabavno – "Coda" je "best of" kompilacija koja sadrži dušu i humor Igudesmana & Jooa.
Kako ste počeli kombinirati klasičnu glazbu s konceptom komedije, a zatim i pop-kulturom?
Upoznali smo se u specijalnoj glazbenoj školi u Engleskoj, a ubrzo smo otkrili kako dijelimo jednaku ljubav prema klasičnoj glazbi, kao i prema humoru. Taj je spoj kod nas nastao prirodno jer nam se kombinacija klasike, humora i pop-kulture činila kao nešto što jednostavno moramo učiniti, nešto što je ispravno. Oboje smo osjećali kako je klasičnim koncertima potreban otvoreniji i lakši pristup, pa je kombinacija pop-kulture i klasike bila pun pogodak, tako su naši nastupi postali bliži publici, točnije ona ih je mogla lakše shvatiti. To je naš način rušenja barijera u sferi klasične glazbe.
Tko su vam uzori ili ljudi koji vas inspiriraju?
Najveći utjecaj na nas imaju Victor Borge, Dudley Moore i Monty Python, ali i svi oni umjetnici koji kombiniraju talent i humor kako bi stvorili nešto jedinstveno i neviđeno. Inspiraciju nalazimo i u nepredvidivosti života kao takvog, što je neiscrpan izvor ideja.
Vaši su nastupi vrlo kompleksni. Kako izgleda proces osmišljavanja performansa?
Stvaranje nastupa ovog tipa uključuje puno mozganja, planiranja i uvježbavanja svakog detalja. Međusobna razmjena ideja je početak, a poslije dolazi do spajanja glazbe i humora. Tajming je tu vrlo značajan, pa vježbamo svaki skeč milijun puta kako bi glazba i humor u svakome trenutku bili savršeno izbalansirani. To je vrlo kompleksan proces, no on nam omogućuje potpunu slobodu na pozornici.
Kakvi su vaši planovi nakon završetka turneje?
Nakon turneje definitivno planiramo nove kreativne projekte kojima se neizmjerno veselimo – primjerice, Aleksey planira suradnju s Hansom Zimmerom, s kojim će oformiti novi orkestar pod nazivom The Limitless Orchestra. Osim planova po pitanju glazbe, obojica imamo individualne planove u sferi filma, a sreća vezana uz pronalazak novih načina kombiniranja glazbe, humora i pričanja priče nikada se ne smanjuje. Usto, nakon završetka turneje imat ćemo više vremena za stvaranje sadržaja na društvenim mrežama, pa možda i eksperimentiranje novim formatima u kojima možemo spajati glazbu i komediju. Ovo je kraj jednog razdoblja, no još puno toga čeka nas u novim poglavljima života!