Pulu su preplavili turisti. Svi zaposlenici Istarskog narodnog kazališta odavno su na godišnjem. Svi osim mladog Petra. On svako jutro otvara vrata redatelju Oliveru Frljiću i ekipi predstave Leksikon YU mitologije, koji je tu po cijele dane, do kasno u noć, pripremaju novi komad. Riječ je o ambicioznoj koprodukciji šest zemalja bivše Jugoslavije, koja će biti predstavljena na ljubljanskom festivalu EX PONTO 16. rujna.
Alternativne biografije
Tamo bi, jasno je već po fragmentima s proba, mogla iznenaditi one koji će od Leksikona očekivati još jednu dozu jugonostalgije, snažno prisutne u istoimenom predlošku.
– Smatrali smo da je način na koji je koncipiran Leksikon YU mitologije vrlo problematičan. Prepun je sentimenta, ali ne propituje šire političko polje. U trenutku kada su zapisani, mitovi o tim ličnostima bili su jednako nerealni kao i tračevi o njima. Zato smo odlučili predstavu temeljiti na alternativnim biografijama osoba koje se veličaju u Leksikonu, na taj način stvoriti paralelnu povijest, koja će nagristi stereotipe o Jugoslaviji i načinu na koji je se sjećamo – objašnjava Frljić.
U njegovoj alternativnoj povijesti Milena Dravić i Sonja Savić su ljubavnice koje su se upoznale na snimanju filma Una, a Milenin brak s Draganom Nikolićem služi samo kao paravan. Tajnu ljubavnu vezu imaju i Emir Kusturica i Lepa Brena, ali Emir to nikada nije želio priznati jer se sramio veze s pjevačicom. Također, otkriva se da je raskol između Bate i Borisa Dvornika insceniran kako bi se skrila činjenica da je Dino Dvornik bio Batin sin! Prije nego što su vidjeli cijeli dramski tekst, u kojem se jasno obrazlažu ovakve intervencije u biografije pokojnih idola, dio mladih glumaca otvoreno je izrazio skepsu o konceptu predstave. Na Frljićevu stranu tada je stao iskusni kosovski glumac Bajrush Mjaku, koji je posebno ponosan što u predstavi igra Bekima Fehmiua.
– Bekim mi je prvo bio idol, zatim profesor, a kasnije i dobar prijatelj.
Uvijek ću se sjećati kako smo nakon jedne predstave do tri u noći zajedno sjedili u kavani. To je bio zadnji put da je živ izašao iz kuće – prisjeća se Mjaku, koji smatra da njegov prijatelj ne bi imao problema s kontekstom u kojem se u predstavi pojavljuje.
Predstava će biti surova
Kaže, u početku je mislio da će Frljić raditi politički teatar, no ideja da povijesne mitove propituje kroz biografije pop-zvijezda znatno mu je draža.
– Predstava će sigurno biti surova, ali takva i treba biti. Publika bi to morala razumjeti – dodaje Joana Popovska, glumica koja je u karijeri imala čak 330 kazališnih premijera. Iako o Jugoslaviji ima lijepa sjećanja, smatra da je zdravo rušiti mitove.
– Nedavno me jedan novinar pitao zašto idem raditi s Frljićem. Rekao je da bi, s obzirom na moje iskustvo, bilo primjerenije da igram Majku Hrabrost. A meni je dosta dramskog teatra, želim nešto novo, svježe, ovako kako to Frljić radi – smije se makedonska diva.
Hebes predstavu a i publiku koja to gleda...