Ovogodišnja dodjela Porina za jazz i klasiku trebala je biti osobito radosna i svečana za Sigija Feigla i HGM Jazzorkestar Zagreb, koji je upravo taj austrijski glazbenik osnovao prije dvanaest godina. Mladi su jazzeri na priredbi u Hypo-centru svirali sami i s filharmoničarima, a Feigl je dirigirao, između ostalog i jazz-obradu uvertire opere Porin Vatroslava Lisinskog. Kruna svega bila je nagrada u kategoriji najboljeg albuma jazz glazbe koju su Feigl i HGM Jazzorkestar Zagreb dobili za CD u izdanju Aquarius recordsa na kojem sviraju pjesme Ive Robića. Feigl je kratko i pristojno zahvalio na nagradi i nije iskoristio izravan televizijski prijenos da napravi skandal i istrese ono što mu je u tim trenucima doista bilo na pameti i na srcu. Ali, kad se kasnije te večeri vratio u hotel, sjeo je i napisao pismo koje počinje ovako:
“Poštovani gradonačelniče Zagreba, dragi gospodine Bandić. Moje je ime Sigi Feigl i već sam dugi niz godina sudionik hrvatske jazz scene te, posebno, kulturnog života Zagreba. Sve je počelo kada sam upoznao Boška Petrovića 1984. godine, zatim sam u Zagrebu boravio tijekom snimanja mog prvog profesionalnog albuma Jazz Big banda 1993. Prekrasni HGM Jazzorkestar Zagreb osnovao sam 2002. godine, a on je, napokon, dobio nagradu Porin za najbolji jazz album godine prije samo nekoliko sati... Nadam se da ćete pronaći vremena da pročitate ovo pismo. Sada je već prošlo 25 godina otkako sam profesor na odjelu jazza na Sveučilištu za glazbu i izvedbene umjetnosti u Grazu pa sam stoga vrlo rado prihvatio ponudu HGM-a da radim s mnoštvom mladih glazbenika i tako izgradim novu generaciju hrvatskih jazz umjetnika.”
Nakon Boškova odlaska...
U nastavku su navedene činjenice koje potvrđuju uspješnost misije. Orkestar nove generacije postao je i važan pokretač zagrebačke jazz scene, u prvom redu svojim stalnim ciklusom koncerata Sunday Night’s u Lisinskom. U deset godina održano ih je 89, na mnogima su gostovali i slavni svjetski jazz glazbenici. Feigl je tako popunjavao i veliku prazninu nastalu odlaskom Boška Petrovića i gašenjem kultnog BP Cluba, a orkestar je nastupao i širom Europe te u SAD-u i Indoneziji uvijek svirajući i skladbe hrvatskih autora. U pismu Bandiću Feigl dalje navodi kako je “veliki broj glazbenika upravo kroz podršku HGM Jazzorkestra Zagreb upisao i završio Muzičku akademiju”, a među njima je stasala i dragocjena popuna Jazz orkestru HRT-a. I onda dolazi do razloga pisanja pisma: “Ovaj fenomenalni sastav morao se suočiti s tužnom sudbinom da je upravo nastup na Porinu 30. lipnja 2014., večer kada je sastavu nagrada i uručena, bio zadnji nastup benda i njegovo zadnje okupljanje! Sve se to dogodilo zato što već godinu dana pokušavamao predstaviti čelnim ljudima Grada novi projekt koji bi sastavu omogućio ostvarivanje punog potencijala. No, u cijelih godinu dana nismo uspjeli dobiti ni pet minuta s nekom osobom zaduženom za kulturu grada Zagreba”.
'Zašto nisam dobrodošao?’
Nakon što je dvanaest godina velikodušno u razvoj i život ovog projekta i orkestra ulagao vlastito znanje, vrijeme, strast, pa i novac, u prijedlogu na koji mu nitko nije odgovorio maestro Feigl ponudio je još i više: da u Zagreb preseli i svoju golemu biblioteku nota i jazz aranžmana, kao i materijalna sredstva kojima bi se opremio novi jazz klub i javna jazz knjižnica, a ponudio je i konkretne planove za pokretanje Međunarodnog festivala big bendova u Zagrebu.
“Činjenica da na račun svih ovih ideja i mogućnosti nismo uspjeli dobiti ni 30 minuta sa zaposlenikom Odjela za kulturu da te ideje posluša, vrlo me rastužila”, napisao je Feigl zagrebačkom gradonačelniku. I dodao ovo: “Razočaran sam i samom činjenicom da je Zagreb spreman baciti pravi dijamant kroz prozor (HGM Jazzorkestar Zagreb i sve potencijalne projekte povezane uz njega) a da i ne baci kratak pogled na mogućnosti koje se nude... Zaključno moram reći da sam iznimno uživao radeći u Zagrebu posljednjih 12 godina tijekom kojih sam doživio neke nevjerojatne umjetničke trenutke... Mogu reći da je Zagreb postao moj drugi dom. No čini se da moj daljnji boravak i djelovanje u Zagrebu i Hrvatskoj nije baš dobrodošlo i da ću morati zatvoriti sve aktivnosti.”Na službeni prosvjed upućen iz HGM-a Gradskom uredu za kulturu zbog drastičnog smanjenja sredstava Grad je odgovorio ocjenom da HGM Jazzorkestar Zagreb više ne ispunjava svoju svrhu, među ostalim, i zbog prevelikog broja stranih glazbenika koji sviraju u njemu. Nema što, baš europski! Sigija Feigla i izaslanstvo HGM-a prošli je tjedan primio predsjednik Josipović, koji teško da im može dati bilo što više od moralne potpore, ali komu glazbenici da se požale ako ne predsjedniku-glazbeniku.Od gradonačelnika ni nakon mjesec dana Feigl nije dobio nikakav odgovor. Ako u međuvremenu stigne, Bandićevo pismo ćemo sa zadovoljstvom citirati, baš kao što smo i Feiglovo, s tugom i razočaranjem.
>> Boško Petrović otišao je bez primjerenih društvenih počasti
Tako je. Sve pogasite. Onda ostaje dovoljno novca za uhljebe po kulturnim i ostalim institucijama. Stvarno ne vidim zasto obrazovani i sposobni napustaju ovu zemlju.