I’m afraid of Americans”, požalio se na istoimenom
starom singlu David Bowie – britanski rock ekscentrik staroga
kova i umjetnik kojemu u početku karijere ni samome nije bilo lako
osvojiti fanove s one strane Atlantika. Nije to bila osobito
neprijateljska „poruka“ – otac Ziggyja
Stardusta uvijek je isticao vrijednosti američkih glazbenih idioma koji
su izvršili presudan utjecaj i na njegov opus, ali njezino
se značenje očituje i u činjenici da je stigla u vrijeme (1997.) kada
je rijetko koja mlada engleska zvijezda mogla napuniti prosječnu
američku dvoranu, a o stadionu da i ne govorimo.
Blur? Oasis? Pulp? Robbie Williams? Znatiželjni stanovnik prosječnog
američkog grada te je ponosne eksponente samoproglašene
„Cool Britannije“ mogao uhvatiti prije u lokalnom
klubu ili manjem teatru nego u centralnom „city
hallu“.
Kraljevstvo za kipiće
Gonjena nekom unutarnjom logikom, vremena se ipak mijenjaju. Nedavno
održana dodjela Grammyja pokazala je potpunu dominaciju britanskih
izvođača koji su se kući vratili s hrpom ključnih kipića osvojenih u
najvažnijim kategorijama. To mnoge navodi na zaključak da je na pomolu
nova „britanska invazija“ koja je tijekom povijesti
popa u redovitim ciklusima zapljuskivala obale Novoga kontinenta.
Beatlesi i Stonesi šezdesetih, Zeppelini i The Clash 70-ih,
Depeche Mode... A sada, dame i gospodo: Coldplay! Ali ne samo oni
– nova pop princeza Adele ušla je u utrku za
Grammyje s četiri, neo-soul pjevačica Duffy s tri, a Radiohead i Robert
Plant (sa sparing partnericom Alison Krauss) s po pet nominacija.
Već je ta činjenica donekle nagovještavala da Ujedinjeno
Kraljevstvo ponovno donekle uspostavlja kontrolu nad američkim pop
kulturnim podnebljem; toliki broj engleskih nominacija u glavnim
kategorijama nije zabilježen u pedesetjednogodišnjoj
povijesti Grammy nagrada. Kada su statue podijeljene, postalo je jasno
da je na svim frontama trijumfirao tandem Plant-Krauss koji je sve
svoje nominacije pretvorio u nagrade, uključujući i one krucijalne: za
album godine (izvrstan Raising Sand) i snimku godine („Please
Read The Letter“). Odlično su prošli i Chris
Martin i njegovi Coldplay koji su uz ostalo pobijedili i u kategoriji
za pjesmu godine, „Viva La Vida“, te za najbolji
rock album istoga naziva. Radiohead su pokupili vrhnje u
alter-kategorijama za izvanserijsko ostvarenje In Rainbows.
Robert Plant (drugi slijeva), Allison Krauss (treća) i T
Bone Burnett (sredina) sa suradnicima proslavljaju nagradu za album
godine “Raising Sand”
Što je uzrok takvom uspjehu Britanaca i je li on slučajan?
„Engleski izvođači dugo nisu marili hoće li se njihovi albumi
svidjeti ostatku svijeta“, objasnio je Ged Doherty,
šef britanskog Sonyja, dodajući da su ta vremena, srećom,
prošla. Doista – uz pomoć nekoć uglednog (a već
dugo požutjelog) NME-a i ostalih marketinških motora,
devedesetih su se godina na Otoku redovito umjetno proizvodile pop
senzacije koje su taktikom blickriga osvajale domaću publiku, ali i
jednakom brzinom nestajale iz općeg vidokruga.
No, za konzervativnije američko tržište – naviklo
na ustrajan i naporan rad, a otporno na prekonoćne spektakle bez pravog
sadržaja – potrebno je mnogo više od
sugestivno-bombastičnih naslova otočnih pop tabloida koji svakoga
tjedna najavljuju neki drugi „best new band in
Britain“. Kada su se tijekom ovoga desetljeća iz naoko
kaotične srednjostrujaške mase izdvojili radišni
i uporni bandovi poput Coldplaya (ili, primjerice, njihovi očiti uzori
Radiohead koji su se već prije dokazali postojanim artističkim
integritetom) i pohrlili prema obećanoj zemlji, Amerika je malo-pomalo
„popustila“, otvorivši vrata i ostalima.
I dok je američki underground trenutačno premrežen kudikamo snažnijim
zbivanjima u odnosu na engleski, Britanci očito kvalitetnije i
sustavnije rade na predstavljanju novih komercijalnih izvođača.
Nova umjetnica
Nije stoga čudno da je 20-godišnja londonska kantautorica
Adele na svečanoj ceremoniji u Los Angelesu nagrađena Grammyjem u
atraktivnoj kategoriji „najbolje nove umjetnice“.
Njezina generacijska i stilska kolegica – velška
pjevačica Duffy – također je omastila brk („best
pop vocal“), no postavljene jedna uz drugu, njih dvije
pružaju i drugi dio odgovora na „zagonetku“ o
recentnom uspjehu Britanaca na gostujućem terenu. Premda ne zvuče
neautentično, obje su snažno nadahnute američkim glazbenim naslijeđem
– motown pop-soulom šezdesetih, kakav je na svojim
albumima načela notorna Amy Winehouse. A svi znaju da Ameri i te kako
drže do svoje tradicije, pa makar ih na nju podsjećali i prekooceanski
izvođači.
U tom kontekstu lako se može objasniti i uspjeh bivšeg
frontmena Led Zeppelina i njegova albuma Raising Sand koji je
– kako je primijetio kritičar Telegrapha Neil McCormick
– snimljen u Americi, s američkom vokalnom asistenticom
(Krauss), američkim producentom, američkim pratećim bandom i
(najvažnije) ispunjen je jedino američkom „roots“
glazbom. No, to je stari trik, premijerno aktiviran još onda
kada su Stonesi, Yardbirdsi i ostali (ne samo) londonski klinci otkrili
US-blues, prilagodili ga svojim potrebama i potom ga na krilima prve
britanske rock invazije i uz veliki prasak
„prodali“ natrag Amerikancima. Otada je
prošlo više od četiri desetljeća, no paralela s
trenutačnim zbivanjima možda i nije previše bez osnove.
OVOGODIŠNJE NAGRADE GRAMMY POKAZALE SU KAO NIKAD U POSLJEDNJIH POLA STOLJEĆA VELIKU DOMINACIJU GLAZBE I AUTORA IZ VELIKE BRITANIJE