Bez ikakve dvojbe, Let 3 prvaci su ovogodišnje rock-sezone kod nas. To kako su oni „rokali“ po mainstream medijima već dugo nije se dogodilo, a ujedno je vratilo i vjeru u mogućnost da neki proizvod rock-scene osvoji srednjostrujaško tržište i zagolica maštu masovne publike. Bez njih bit će dosadno na idućem Eurosongu. Jer, od Rolling Stonesa u šezdesetima, preko Sex Pistolsa, The Clash, Azre, Nirvane, Pearl Jam, Oasis, Taylor Swift i Billie Eilish naovamo, svi su željeli masovno uspjeti. Jedino kod nas masovni se uspjeh još uvijek smatra „izdajom“ početnih pozicija. Ovogodišnji popis najboljih albuma opet pokazuje da imamo autore i glazbenike svjetske klase, ali je njihova recepcija u društvu mizerno mala spram iskazane velike mašte i uzbudljivosti. Očito će još dosta vode morati proteći Savom da se naviknemo prihvaćati nove vrijednosti koje idu ukorak sa svijetom, ali, nažalost, oni žive i rade u okruženju pogubno okrenutom prošlosti.
1. Mile Kekin – Nježno đonom (Menart)
Od početnih taktova prve pjesme „Što će reći ljudi“ situacija je jasna; za razliku od kontemplativnih albuma kakav je bio „Kuća bez krova“, kojim je Kekin istraživao drugačije mogućnosti svoga rada, „Nježno đonom“ zvuči daleko izravnije, skoro kao Hladno pivo u napadu i s golgeterima koji zabijaju već na početku utakmice. Nakon dvanaest pjesama, na kraju utakmice situacija je jasna – pobjeda na domaćem terenu. „Nježno đonom“ ploča je koja vam poput ljekovitog napitka otkriva i objašnjava gdje se nalazimo, s čime se susrećemo, koji su nam problemi, a gdje su rješenja.
2. Baba Yaga – Musaka (Dancing Bear)
Ako postoje supergrupe, onda postoje i superdueti. Jedan od njih je Baba Yaga, suradnja Jadranke Yaye Ivaniš iz Jinxa i Saše Antića iz TBF-a. Producent i koautor glazbe s Antićem Marco Grabber jednako je važan dio trojstva koje je tri godine pripremalo album i upravo je njegova paleta aranžmansko-producentskih zahvata dala dodatni zamah ionako odličnim pjesmama. Kao i gostujući glazbenici, a njih je puno
3. Pi – E.I. (PDV Records)
Ivana Picek već je desetak godina aktivna kao ambiciozna glazbenica čiji je prošli album „Časna lubanjska“ bio prijeloman autorski rad. Novi „E. I.“ (Evgenia Institute), artistički je otklon u sasvim različitom smjeru gdje se susreću teme robotike, buduće promjene ljudske svijesti i umjetne inteligencije, a futurizam zamjenjuje raniju uglavljenost u freak-folk zemaljske motive prvih albuma „Ludo djevojče“ i „Oči ti bježe!“.
4. Adam Semijalac – Ode dite (samostalno izdanje)
Nakon Bebe na vole, „Ode dite“ Adama Semijalca nalazi ga na zadatku snimanja vlastitih novih pjesama koje zvuče arhaično i oporo kao folklorna baština, s dotokom tema o smrti, ratu, radu i teškom životu. Toj ideji smrti kao umjetnosti Semijalac je pristupio poput Nicka Cavea ili Ivana Gorana Kovačića, nanijevši nove slojeve boli naizgled tradicijskoj glazbi sa žičanim instrumentima, glasom i dvije prijateljice na vokalima.
5. Detour – Master Blaster (Aquarius)
Master Blaster“ je još jedna majstorska ploča Detoura koja povezuje pop-rafinman Nenada Borgudana, pouzdanog autora s dugim popisom „pametnih“ hitova, i nostalgiju pedesetih i šezdesetih sa suvremenim zvukom, zaraznim melodijama i usput kroz tekstove priča o društvu u kojem živimo, intimnim odnosima koje imamo i daje finu kritiku svakidašnjice izgubljene u banalnostima i površnosti.
7. Razni izvođači – Zvučni zid (Menart)
Producent i autor projekta Vedran Peternel dvostrukim vinilnim albumom „Zvučni zid“ donosi drugi dio priče objedinjavanja alternativnih imena pod isto izdanje, kako bi se lakše predstavila ne samo ciljanoj publici nego i onima koji ne znaju za njih, a i medijima. Slično kao što je napravila i lanjska kompilacija „Zagreb Calling“. Najvažniji cilj stoga je da što više ljudi čuje ovaj delikatan program novije hrvatske glazbe
8. Zimizelen – San na uzici (Dostava zvuka)
Umješnost i prirodnost kojom je Ergotić istočio nove pjesme čine album artikuliranim kantautorskim pogotkom u koji se uklapa i Mary May na vokalima u “Likovi bez lica”, a domaća scena dobiva još jednog protagonista zahtjevnog, ali vrlo privlačnog i u svijetu razgranatog indie-folka. “San na uzici” zapravo je suprotan nazivu, sanjiv psihodelični folk noire pušten s uzice bez prijašnje bendovske priče.
9. Zoran Majstorović & Dunja Knebl – Sonce (Geenger Records)
Zoran Majstorović i Dunja Knebl drukčijim su čitanjima otvorili novi prostor za ono što se kod nas zove etnoscena. Majstorović je postavio prekrasnu zvučnu sliku, a svirajući mnoge instrumente, pjesme je odveo u prostranstva zvuka koja i domaćem i stranom uhu mogu djelovati jednako zanimljivo. Dunja Knebl je, pak, otpjevala teme i uklopila ih u nekoliko desetljeća svojih istraživanja narodne pjesmarice.
10. Nina Romić – Jezero (Aquarius Records)
„Jezero“ je sasvim drugačiji album od prethodnog „Sloboda“ iz 2018., graciozna ploča koja je nedavno objavljena i na vinilu, na kojoj se Romić od proširenog benda vratila intimnijoj, često i solističkoj svirci uz pomoć ključne suradnice Jelene Galić na kontrabasu, mandolini i glockenspielu, producenta Silvija Bočića, Lea Beslaća, Bruna Vorbergera i Tomija Novaka, te snimila jedan od najboljih domaćih albuma ove godine.
11. Idem – Poyy (Mudri Brk)
12. Deafness by Noize – Dial „N“ for Noize (PDV Records)
13. Klinika Denisa Kataneca - Kao zao kor (Menart)
14. ŽIVA – ŽIVA (Cereal Booking)
15. TV Eye – Kick It Out (Mast produkcija)
16. Plesač sporog stepa – Sunčana strana mjeseca 1 (Aquarius Records)
17. Miach - Insomnia (yem)
18. Bang Bang – Kino i kokice (Croatia Records)
19. Sunnysiders – 27 Stitches (Dancing Bear)
20. Mašinko – Pozovite rapsode (Dostava zvuka)
21. Million – 2020.-2022. (Menart)
22. M.O.R.T. – Samo glasno i bezveze! (LAA)
23. Vojko V – Dvojko (Croatia Records)
24. Prljavo kazalište – Underground (Croatia Records)
25. Po’ metra crijeva – Boškarin IV (No Profit Recordings)
26. Gretta – ... Iz noći u dan (Spona/Aquarius)
27. Vava – Bed of Blue (Dallas)
28. Terminator – Glad (Sipa Music)
29. D. K. – Above the Clouds (Cantus)
30. Matija Cvek – Vile se ovdje igraju (Menart)
Zar je mogao biti izabran bilo tko doli Prvoplasirani?