Licemjer nad licemjerima, manipulator bez premca, onaj koji kleči i moli dok čini opačine svake vrste. To je Moliereov “Tartuffe”, komedija napisana u 17. stoljeću, subverzivna u svojoj biti, vičući cijelo vrijeme: “Car je gol!”. Nekada je udarala na bogomoljce svake vrste, a danas je bolno aktulana u trenucima kada na scenu stupaju sudski izvršitelji i sama vlast.
Kako je Moliere znao kako će biti danas? Eduard Miler, koji je “Tartuffea” režirao u HNK Zagreb na ovo pitanje odgovara nepogrešivo: Moliere je samo vrlo točno isčitao ljudske slabosti, udario tamo gdje smo najtanji, i ruga nam se kroz stoljeća.
Milerov Tartuffe je naš suvremenik, tim nas likom slatkorječivog varalice redatelj i Žanina Mirčevska, dramaturginja koja je adaptirala tekst u predstavu trajanja sat i pol, jasno pitaju: tko danas manipulira nama, tko nam laže i krade. I spremno odgovaraju: to su oni s kojima se valjamo u glibu svakodnevice.
Scenograf Branko Hojnik veliki je dio scene prekrio zemljom, a od onog čistog dijela stvorio zvučnu kutiju. Njome odjekuju molitve i na nju u jednom trenutku sam Tartuffe piše stih iz predstave: Kako danas vaša bolest? To pitanje neumitno stoji pred publikom, jasno odajući autorski stav: bolest je svuda oko nas.
I nama, baš kao Moliereovoj junakinji, puštaju krv, ali oporavka niotkuda. Inzistirajući na suvremenosti Miler je ostavio rimovane Moliereove stihove, u prijevodu Vladimira Gerića, koji traže posebnu koncentraciju od glumaca. Ovi to čine toliko dobro da na trenutke ostavjaju dojam slenga. Mislav Čavajda nadmoćan je naslovnoj ulozi, staloženo provokativan, a istinski partner za igru mu je Goran Grgić, kojem Orgon ulazi u najbolje uloge koje je do sad odigrao.
Odlične su Nina Violić, Jadranka Đokić i Vlasta Ramljak, dok Livio Badurina iznova pokazuje svoje nevjerojatne glumačke preobrazbe. Svojevrsni povratak u stvarnost donose Mirta Zečević i Lana Barić u malim, ali istinski nadahnutim epizodama koje jasno daju do znanja da se Tartuffa riješiti nećemo nikada.
>> Frljiću kaznena prijava jer je uvrijedio poljsku zastavu i publiku