U sklopu 7. bijenala slikarstva pripremili smo bogat edukativni program koji uključuje radionice i edukativnu knjižicu prilagođenu uzrastu od 6 do 16 godina s reprodukcijama radova i brojnim kreativnim zadatcima koji će produbiti doživljaj i shvaćanje slikarstva i umjetnosti, ali i učiniti posjet galerijskom prostoru zabavnim.
Knjižicu je osmislila mag. edukacije likovne kulture Mia Matijević Akrap uz superviziju Nastavničkog odsjeka Akademije likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu, prof. Sonje Vuk.
Razgovaramo s Mijom, voditeljicom edukativnog programa 7. bijenala slikarstva.
Praksa pružanja interaktivnog sadržaja u muzejskim i galerijskim prostorima uobičajena je praksa izvan granica Hrvatske, a i kod nas se sve češće mogu naći programi prilagođeni djeci. Koja je uloga takvog sadržaja i koje bi primjere dobre prakse izdvojila?
Pri posjetima muzejima u zapadnoj Europi, i u ostalim razvijenim državama, možete uočiti drugačiju strukturu publike i njihov odnos prema muzejskim postavima. Ondje publiku čine sve dobne skupine i za svaku je nerijetko osmišljen popratni sadržaj. Edukativni programi za djecu najčešće su prisutni u obliku edukativnih materijala na ulazu, dobro opremljenih radionica otvorenih tijekom cijelog radnog vremena muzeja, vodstava i interaktivnih sadržaja, koji se mogu koristiti pomoću mobitela ili kompjutera. Uloga takvih sadržaja je demistificiranje i približavanje umjetnosti djeci kroz njima zanimljive i razumljive sadržaje čime ih se u konačnici odgaja u kreativne građane širokog pogleda i razvijenog kritičkog mišljenja.
Puno je primjera dobre prakse na koje se i sama oslanjam u edukativnom radu, a neki od njih su Rijksmuseum u Amsterdamu, Musée Rodin u Parizu, MoMA u New Yorku, Guggenheim u New Yorku, Tate Modern u Londonu, Museum of Contemporary Art u Sydneyu, Museu Picasso u Barceloni itd.
Koji su sve programi osmišljeni za djecu u sklopu 7. bijenala slikarstva?
U sklopu 7. bijenala slikarstva osmišljena je edukativna knjižica sačinjena od velikog broja zanimljivih zadataka, primjerenih za djecu različitih dobnih skupina. Fokus sadržaja radnih materijala je na učenju i promatranju kroz igru te poticanju interesa i pitanja kod najmlađih posjetitelja.
Sva djeca će moći preuzeti knjižicu pri posjetu izložbi s roditeljima ili pri sudjelovanju na vodstvima za djecu.
Za neposredno iskustvo stvaranja inspirirano djelima sa 7. bijenala slikarstva, osmišljene su i besplatne radionice na koje se mogu prijaviti sva zainteresirana djeca osnovnoškolske dobi.
Gdje se mogu pronaći informacije o radionicama i vodstvima te gdje se djeca mogu prijaviti?
Sve informacije o edukativnim programima u sklopu 7. bijenala slikarstva mogu se pronaći na internetskoj stranici Bijenala slikarstva, gdje se mogu naći i upute za prijavu na programe.
Kako je zamišljeno korištenje knjižice? Trebaju li roditelji prisustvovati organiziranim vodstvima ili i sami s djecom mogu posjetiti izložbu i rješavati zadatke?
Kao prednost knjižice istaknula bih mogućnost samostalnog korištenja i jednostavnost zadataka. Osim zadataka za samostalno rješavanje, knjižica sadrži i nekoliko igara i zadataka koji se mogu rješavati u paru ili u grupi čime se potiče zajednička analiza i izmjena stavova o izloženim djelima. Roditelji ili čuvari(ce) izložbe najmanjima mogu pomoći u čitanju i razumijevanju pojedinih zadataka.
Zadaci su osmišljeni tako da se mogu rješavati tijekom razgledavanja izložbe čime će se produbiti razumijevanje i fokus promatranja slika u izravnom kontaktu. Ipak, moguće ih je rješavati i nakon povratka s izložbe u udobnosti vlastitog doma bez puno dodatnih sredstava jer je za većinu zadataka potrebna samo obična olovka.
Uz sve navedeno, učitelji likovne kulture moći će pronaći nekoliko ambicioznijih zadataka za izvođenje na nastavi likovne kulture.
Cilj edukativnog programa i popratne knjižice je dječje posjete izložbama i interes za umjetnost učiniti uobičajenom praksom i u našoj sredini.