Tristotinjak studenata zagrebačkih umjetničkih akademija, muzičke, likovne i dramske, te Tekstilno-tehnološkog fakulteta ovog će vikenda u Koncertnoj dvorani Lisinski predstaviti zajednički projekt: Bizetovu "Carmen". Proteklih su godina već bili uprizorili "Ivana Groznog" Sergeja Prokofjeva i Mozartovu "Čarobnu frulu", a i ovaj ih put vode prekaljeni profesionalci, redatelj Krešo Dolenčić i dirigent Mladen Tarbuk. U istom tjednu, u srijedu, 23. studenog, sličan je projekt ostvaren i u Splitu, samo što su tamo na pozornicu HNK izašli srednjoškolci s baroknom operom Henryja Purcella "Didona i Eneja".
Od projekcije do šminke
Solisti, zbor i orkestar bili su učenici Glazbene škole Josipa Hatzea, a pod vodstvom redateljice Marice Grgurinović te ostalih mentora i profesora, sve su scenske elemente, od šminke i frizura do videoprojekcija, također izradili srednjoškolci, učenici škola za likovnu umjetnost, dizajn te obrtničke i obrtno-tehničke škole.
Iako po opsegu, trajanju i cijeni manji, splitski je projekt kulturološki jednako važan, ako ne i važniji već zbog samog mjesta održavanja. Kad su već zaboravili stari, ovi bi se mladi mogli pobrinuti da Split jednom opet postane kulturna metropola. Treba im samo pružiti priliku i dati povjerenje i podršku. Ovaj put za to se pobrinula agencija Illyria Maje Žarković, uz izdašnu potporu Britanskog savjeta za kulturne veze u Hrvatskoj, ali i niza domaćih sponzora, od malih lokalnih tvrtki i Centra za kulturu Omiš (koji je posudio čembalo kakvog u Splitu nema!) pa do nacionalne aviokompanije. Splitska je mladost svoju predstavu ljetos prikazala na ulici ispred škole, a potom i na Zagrebačkim ljetnim večerima u atriju Klovićevih dvora.
Lekcija profesionalcima
Već tada sam napisao da su srednjoškolci, osobito zbor i orkestar, očitali lekciju profesionalcima. Sada su je ponovili na za to najprikladnijem mjestu: pozornici splitskog HNK. I to pred publikom koja je za obje predstave kupila nekoliko stotina ulaznica. Za razliku od hrvatskih nogometaša kojima se na velikim stadionima odsijeku noge, ovi su đaci na pozornici HNK bili još nadahnutiji, raspoloženiji i uigraniji. Hana Hanas i Vlatko Belas u naslovnim ulogama, kao i svi ostali solisti, stekli su važno iskustvo i dobili dragocjene upute, a na kraju i poticajne komplimente od primadone Renate Pokupić, koja je bila umjetnička ravnateljica projekta, a dirigirao je Jonathan Cohen, mlada međunarodna zvijezda tumačenja barokne glazbe. Uostalom, stotinjak je mladih s ulice maknuto u kazalište, i to na pozornicu. Neprocjenjivo!