– Ili si dovoljno dobar da budeš princ ili, ako nisi, onda popunjavaj ansambl! A ja baš nisam htio popunjavati ansambl! Jer sam kreativac, svojevrsni je životni moto i poruka mladog, ali vrlo poznatog makedonskog koreografa Igora Kirova, čija će se plesna predstava pod nazivom "5 do 12" praizvesti u petak na splitskom Sustipanu. Bit će to jedina baletna premijera na ovogodišnjem Splitskom ljetu pa se očekuje s velikom znatiželjom.
Moderni, nikad klasični
Igor Kirov, podrijetlom iz Štipa, odmalena je, iako mu nitko iz obitelji nije bio vezan za ples, želio plesati. No, kako je iz tradicionalne obitelji, a jedini muškarac od sedmero unučadi, bilo je "sasvim normalno i priželjkivano" da završi Srednju veterinarsku školu. Kako mu "srce nije dalo mira, a noge su stalno skakutale", uspio je u Skoplju završiti i Srednju baletnu školu, a potom u Rotterdamu, u samo dvije godine, uspješno je svladao četverogodišnju Akademiju za moderni ples. Odmah je dobio posao u Nizozemskoj, u kojoj je plesao pet godina, a u svojih 18 plesačkih sezona nastupao je na pozornicama u Njemačkoj, Švicarskoj i Austriji.
– Uvijek sam plesao moderni balet, nikad klasični. Nastupao sam u Giselle, baletu Romeo i Julija, Peer Gintu i drugim modernim izvedbama. Toliko sam htio plesati da sam često mijenjao kompanije kako bih upoznao različite ljude. Radio sam u više od deset kompanija sa 50-ak koreografa. Oduvijek sam znao da mogu biti nešto više od plesača, želio sam se nagraditi. Najprije se moraš pronaći kao plesač da bi mogao raditi nešto drugo i više – otkriva nam Kirov. Još 1996. dobio je poziv organizatora manifestacije Ohridsko ljeto u sklopu kojeg je za Nedjelju modernog napravio veliku koreografiju za "Meeting point No1". Deset godina poslije u Japanu je dobio nagradu za talentiranog koreografa i otada se počeo intenzivnije baviti koreografijom.
– Od prošle godine uglavnom samo radim koreografije, jer ne možeš istovremeno sjediti na tri stolice. U Skoplju predajem na Akademiji za moderni balet, a živim u Dresdenu, gdje držim satove koreografije – objašnjava Igor Kirov.
Šefa splitskog Baleta Dinka Bogdanića upoznao je 2012. na Festivalu koreografije u Beogradu. Bogdanić je bio član žirija, a Kirov je dobio drugu nagradu. Prošle godine u Münchenu dogovorili su suradnju, Kirov je obećao napraviti koreografiju za balet za 61. Splitsko ljeto. U veljači je došao u Split, vidjeti teatar, plesače, čarobni Sustipan...
– Činjenica je da živimo na Balkanu gdje je sve 5 do 12. Naš život je kocka, poput Rubikove. Kako sami složimo život, takav nam je. Kako zavrtimo kocku, tako se složi. Mi uvijek sve radimo u 5 do 12, a katkad i u 12 i 5. Takvi smo. To je ukratko sadržaj i ideja moje koreografije. A nešto što asocira na Balkan jest makedonska glazba koja se kroz predstavu proteže. I vesela i tužna, i brza i spora... Na pozornici je ukupno 12 kocki i 12 plesača, šest žena i šest muškaraca. Kocke su različitih boja, a jedna je prozirna, od pleksiglasa. Kad "otvoriš dušu", vidiš što se događa u životu – napominje Kirov ne otkrivajući previše detalja o predstavi. Naglašava kako je vrlo sretan što je glazbu za "5 do 12" skladao Kiril Džajkovski, proslavljeni makedonski skladatelj filmske i kazališne glazbe. Ovo mu je četvrta velika baletna predstava koju je stvarao s Džajkovskim (radili su predstave s kojima su nastupili u Španjolskoj, Italiji i Makedoniji). Baletna predstava "5 do 12" traje oko sat vremena, a plesači su odjeveni u kostime inspirirane makedonskim etnomotivima, makedonskom narodnom nošnjom.
Prvi rad u Hrvatskoj
– Moram priznati da su plesači splitskog Baleta odlični! Radio sam četiri dana audiciju da izaberem najadekvatnije za ovu koreografiju. Vrlo su vrijedni, žele raditi i, što me posebno oduševilo, otvoreni su za nove ideje. Imaju solidnu tehniku, a Bogdanić iz njih zna izvući uistinu ono najbolje. Kreirao sam zanimljiv balet, pun energije i emocija. Nije to lagan posao, ali kad se svatko potrudi, rezultat ne bi smio izostati. Ovo mi je prvi koreografski rad u Hrvatskoj, prvi ulazak na hrvatsku scenu. I to na magičnom Sustipanu. Napravili smo predstavu u šest tjedana. Moji su dramaturzi oduševljeni. Kako Split ima posebnu energiju, dovoljno je samo disati zrak uz more, želim da ova predstava uistinu bude "vau" – kaže Igor Kirov, zadovoljan što su već prodane gotovo sve tri izvedbe. Nakon praizvedbe baleta "5 do 12" u Splitu, Kirov odlazi na desetodnevni godišnji odmor, pa u Njemačku i Sloveniju. U grad podno Marjana vraća se u listopadu kako bi ovaj balet "vratio" u teatar. Jer, prema njegovim riječima, prava bi šteta bila da se izvede samo tri puta, u sklopu 61. Splitskog ljeta.
>> Nemamo dovoljno novca i prenapregnuti smo, ali zadovoljan sam modelom
Šteta za Makedonce, što su ostali na Balkanu! Oni zaista imaju mnogo toga pokazati. No to je valjda nesreća! Koliko god ih kinjila bivša Juga, kulturološki su za 200% pretekli Srbiju!