U povodu izlaska hrvatskog prijevoda stripa "Boy Vampire", razgovarali smo s Eduardom Rissom, jednim od najvećih južnoameričkih crtača današnjice. U nas je poznat po suradnji sa scenaristom Carlosom Trillom te megahitu "100 metaka" iz kuhinje američkog nakladnika Vertigo.
Iako je prije selidbe u SAD godinama radio u susjednoj Italiji, Risso je Hrvatsku prvi put posjetio za nedavno održanog Mafesta. Tamo se istaknuo kao gost koji se najviše raspitivao o stanju u hrvatskom izdavaštvu.
Kriza kao u Hrvatskoj
– Moja zemlja se 2001. našla u velikoj ekonomskoj krizi koja je pokopala tržište stripa. Slično se dogodilo vama nakon raspada Jugoslavije. Vidim da su hrvatski izdavači jako živnuli u posljednjih nekoliko godina, a to mi je zanimljivo zbog onoga što se u Argentini tek mora dogoditi – objasnio nam je dobro upućeni Risso.
Smatra da je u nas olakotna okolnost bila što nemamo snažnu poplavu mange i superherojskog stripa koji potpuno dominiraju južnoameričkim tržištem.
– Argentina je zemlja s bogatom stripaškom tradicijom. Moje odrastanje obilježili su radovi Alberta Breccie i Muñoza. Kasnije sam se zapalio za europski strip, pogotovo Moebiusove crteže. Danas je argentinskim klincima skupo kupovati europska izdanja, a superheroji i mange jeftini su i lako dostupni. Tamo je, baš kao i u Hrvatskoj, scena previše mala da si dopusti pokretanje novih domaćih serijala – objašnjava nam Risso.
U Argentini ne crta već godinama, pa Rissovim zemljacima preostaje tek da gutaju njegove stripove rađene za sjevernoameričko tržište.
Ono je jedno od najvećih i najdinamičnijih na svijetu, s novim izdanjima koja izlaze svakog tjedna. Zanimljivo, Risso tvrdi da mu ono što je tamo radio uopće nije drago!
– U Ameriku sam otišao kad su u Italiji počeli tražiti sve više i više stranica za jednaki novac. Tamo imam dobre uvjete, ali ne mogu prevladati svoj otpor prema njihovu načinu rada – iskren je naš sugovornik, navikao na visoke crtačke standarde.
Brljavi superheroji
– Ako uklonite boju iz superherojskog stripa, vidjet ćete kaos. Tu nema kompozicije, nema promišljanja o odnosu svjetla i sjene. Koloristi zapravo spašavaju grozne crteže superjunaka. To malo tko primjećuje, Amerikancima je samo važno da strip bude šaren – kudi ih Risso koji se i sam okušao u svijetu superheroja.
– Kad sam kao gostujući crtač radio na Batmanu, već sam imao status koji mi je omogućavao da radim kako želim, ali to je svijet u kojem nema prostora za puno autorske slobode – kaže.
Zato sada čeka istek ekskluzivnog ugovora s velikim DC-om, kako bi se posvetio projektu "za dušu"
– Vraćam se Carlosu Trillu. Namjeravamo stvoriti nešto posebno, čak se nakon 20 crno-bijelih godina namjeravam poigrati bojama – otkrio nam je poznati crtač.
BOY VAMPIRE: KAD BESMRTNI 10-GODIŠNJAK MAŠTA O SEKSU
U Hrvatskoj je, nakon odličnog serijala Chicanos, u izdanju Libellusa upravo objavljen strip "Boy Vampire" scenarista Carlosa Trilla i crtača Eduarda Rissa. Ponovno je riječ o crnohumornom prikazu ljudi s društvenog ruba, ovaj put uz više fantastičnih elemenata jer glavni je lik desetogodišnji dječak-vampir.
Taj mali nesretnik daleko je od romantičnih besmrtnih likova na kakve smo navikli. Umoran od života, stalno gladan i frustriran zbog ograničenja svojeg dječjeg tijela (zamislite biće staro tisuće godina koje nikad nije iskusilo čari seksa!), vodi nas u pitku urbanu avanturu prljavim ulicama New Yorka.
U stripu se miješaju akcija, erotika, horor i mistika, a najviše će se dopasti publici željnoj dinamičnog i lako čitljivog štiva.