Kočulanski barokni festival

Rasplesana Purcellova "Vilinska kraljica" i mnoga nova otkrića sa svih strana Europe

Fairy Queen
Zvonimira Ferina
06.09.2024.
u 11:04

Novu dimenziju i život u Purcellovo najpoznatije djelo udahnula je koreografija i režija Mary Collins uz svirače i pjevače iz Hrvatske, Engleske i Irske, gdje će Hrvatski barokni ansambl gostovati krajem rujna

Turbulentno, revolucionarno i krvavo bilo je većim svojim dijelom 17. stoljeće na britanskom otočju. Bjesnili su građanski, vjerski i osvajački ratovi, zakotrljala se 1649. i glava kralja Charlesa I. Monarhija, pomirena s parlamentom, uspostavljena je 1660. povratkom iz progonstva sina pogubljenog kralja koji će vladati kao Charles II.

Nakon desetljeća koja se nazivaju i puritanskom erom, počelo je razdoblje restauracije, mira, obnove i procvata svega, pa i umjetnosti, uz poneku okrutnu opomenu.

Dvije godine nakon što je tamo uz velike počasti bilo sahranjeno, iz počasnog groba u Westminsterskoj opatiji izbačen je leš "kraljoubojice", ostaci tijela Olivera Cromwella bačeni su u okove, pa obješeni, da bi potom sljedećih petnaest godina njegova glava trunula na kolcu u središtu Londona na opomenu plemstvu i građanstvu.

Pored te je lubanje svih godina svog djetinjstva i odrastanja morao često prolaziti i westminsterski dječak Henry Purcell koji će postati najznačajniji i najveći engleski skladatelj svog doba, majstor onoga što nazivamo engleskim barokom.

Svašta čovjek nauči kad o glazbi, osobito engleskoj, razgovara s Michaelom Unsworthom koji s pravom ističe važnost poznavanja vremena i društva za doživljaj i razumijevanje glazbe koja je u tom kontekstu nastajala. A upravo zahvaljujući tom poduzetnom i velikodušnom Englezu, orebićkom zetu Michaelu i njegovoj supruzi Maši Answorth, u Korčuli se i ovog rujna već trinaesti put zaredom o glazbi može razgovarati nakon zanimljivih, uzbudljivih i često vrhunskih koncerata Korčulanskog baroknog festivala.

O puritancima i restauraciji razgovarali smo prije koji dan nakon jednog takvog iznimnog događaja. Purcellova "Vilinska kraljica" (The Fairy-Queen"), jedno od njegovih najpoznatijih i najvažnijih djela, nije bila u ponedjeljak u Korčuli samo lijepo odsvirana i otpjevana, nego i odigrana i otplesana na pozornici korčulanskog Centra za kulturu, kao i večer kasnije na drugom kraju otoka, u Veloj Luci.

Pod umjetničkim vodstvom Laure Vadjon, ne samo grad, nego i cijeli otok Korčula sa susjednim Pelješcom iz godine u godinu s baroknim festivalom postaju sve značajnija i prestižnija međunarodna pozornica, mjesto susreta s glazbenicima sa svih strana Europe.

I ove je godine festival otvoren Moreškom uz autentičnu i temperamentnu baroknu glazbu u izvedbi Hrvatskog baroknog ansambla pod ravnanjem Ivana Josipa Skendera, a iste je večeri u atriju palače Arneri glazbu talijanskih majstora izvodio slovenski ansambl Musica cubicularis.
"Ljubav i entuzijazam zaljubljenika u staru glazbu i potpora filantropa Michaela i Maše Unsworth, stvorili su jedinstveni glazbeni festival koji s vrhunskim umjetničkim kreacijama oživljuje dragulje kulture Korčule i Pelješca već 13 godina", napisala je na Facebooku, nakon što je pratila programe prve festivalske večeri, ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek. Pohvalila je i "ogromnu kreativnu energiju" voditeljice festivala i Hrvatskog baroknog ansambla Laure Vadjon koja "uspijeva svakog rujna u Korčulu dovesti najveće svjetske zvijezde koje istražuju i njeguju baroknu glazbu".

Kada je ministrica itekako glazbeno obrazovana osoba, kao što Nina Obuljen Koržinek jest, onda ovakva ministarska svjedočanstva imaju i vrijednost uspostavljanja vrijednosne hijerarhije među brojnim ljetnim manifestacijama, pa tako i onima na Korčuli i Pelješcu.

Visoka umjetnička razina dokazuje se, naravno, na pozornicama, što nas vraća na izvedbu nešto skraćene Purcellove "Vilinske kraljice", koja se već sada može pohraniti kao jedan od dragulja posebnog sjaja u riznicu trinaest godina Korčulanskog baroknog festivala.

Sastavu Hrvatskog baroknog ansambla u ovoj se prigodi pridružio i ponajbolji svjetski barokni oboist Andreas Helm, zahvaljujući Lauri Vadjon već odomaćen na Korčuli. Briljantnu sekciju continua činili su Franjo Bilić na čembalu, Izidor Erazem Grafenauer na teorbi, Mauro Colantonio na violi da gamba i violončelistica Dora Kuzmin Maković, a pedantni i kompetentni umjetnički voditelj čitavog sastava bio je Adrian Butterfield, prva violina ansambla London Handel Players koji također sudjeluje u ovoj međunarodnoj koprodukciji između Korkyre i irskog Sligo Baroque Music Festivala, na kojem će krajem rujna Hrvatski barokni ansambl održati uzvratni koncert i sudjelovati u tamošnjoj izvedbi "Vilinske kraljice".

Iz Irske je u Korčulu stiglo i šestero vokalnih solista, te još dvoje iz Ujedinjenog Kraljevstva. Riječ je o probranim mladim pjevačima koji su se ovom za njih važnom iskustvu predali s velikim žarom, a moji favoriti među njima bili su sopranistica Ashton Anne Murphy te naročito tenor Seán Tester. Pritom su svi činili vrlo skladan zbor, kao što je pokazala prelijepa točka "If Love's a Sweet Passion". To je samo jedan od bisera u žanru koji se jednostavno zove "engleska pjesma" (English song). Iz te su bogate tradicije nastali i Beatlesi, iz te baštine nadahnuće izravno crpi i kantautor poput Stinga.

No, lijepa glazbena duša ove hrvatsko-irsko-engleske "Vilinske kraljice" imala je i tijelo, koreografiju i režiju Mary Collins, čuvene stručnjakinje za rekonstrukciju plesova i glume Purcellove epohe. Bila je to rijetka prilika da ne samo čujemo, nego i vidimo utjelovljenu gracioznost i otmjenost, bezbrižnu propošnost i komičnost Purcellove polu-opere, žanra koji se može smatrati i pretečom mjuzikla.

Svi su pjevači zdušno prihvatili tu igru, a uz troje engleskih plesača osobito su lijepa bila sola Marte Sironić, članica Baleta zagrebačkog HNK u čijem je formiranju veliku ulogu sa svojim varaždinskim baroknim ljetnim školama imala upravo Mary Collins.

Svi ti talenti i silnice slili su se u lijepu i u svim elementima razigranu predstavu, zgusnuti sažetak Purcellova remek-djela, nagrađen oduševljenjem publike.

Nakon Purcellove "Didone i Eneja" te Pergolesijeve "Služavke gospodarice" ovo je bio treći glazbeno-scenski projekt Korčulanskog baroknog festivala, s težnjom da takve predstave postanu tradicija.

Festival je u srijedu u korčulanskoj katedrali sv. Marka nastavljen čudesnim spojem Bachova moteta "Jesu meine Freude" i nadahnuto obrađenih drevnih norveških napjeva u izvedbi pet kristalnih glasova norveškog vokalnog kvinteta "Early Voices", koji je isti program večer kasnije otpjevao u Orebiću.

Bogatstvo različitih programa, žanrova i umjetničkih pristupa glazbenika sa svih strana Europe jedna je od najvećih vrlina Korkyre.

"Tko traži, nađe", lakonski uz smiješak odgovara Laura Vadjon na pitanje "pa gdje ste samo ove našli", koje joj redovito netko iz publike postavi nakon svakog koncerta i svakog novog otkrića.

Zato s uzbuđenjem i radoznalošću očekujemo svaki novi program, pa tako i nastup češkog ansambla Plaisirs de musique koji će večeras, 6. rujna, drevnu korčulansku crkvu Svih Svetih ispuniti "Misterijem ljubavi" (Misterios del amor), programom u čijem su središtu melodije i pjesme sefardskih židova.

Prvi festivalski tjedan zaključit će sama Laura Vadjon, ovaj put u ulozi vrsne solistice na baroknoj violini. U programu "Ars improvisatoria" sa španjolskim čembalistom Juliom Caballerom Pérezom demonstrirat će umijeće i umjetnost improvizacije u skladbama engleskih, nizozemskih i njemačkih baroknih majstora najprije u subotu u Pupnatu, a potom u nedjelju u crkvi franjevačkog samostana na otoku Badiji.

Festival traje do 16. rujna i donosi još sedam atraktivnih koncerata pred publiku u Korčuli, ali i Vignju, Račišću i Lumbardi.  

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije