Sedam najpodcjenjenijih albuma

The Clash
import
03.11.2007.
u 10:23

1. SANDINISTA! (1980.) - The Clash

Veličanstvena trojka

Koliko smo samo puta čuli promašeno razmišljanje da bi se od trostrukog “Sandiniste!” dao skrojiti odličan jednostruki album! Istina, i “Apokalipsa danas” mogla bi sa stajališta puke naracije trajati upola kraće, ali bi li to bio isti taj film bez finala s Brandom koji je, po mnogima, suvišan?

Oni koji stavljaju takve primjedbe ne shvaćaju da Clash nisu samo snimali svoj novi album, kojim su htjeli biti bolji lošiji ili isti kao s prethodnikom “London Calling”. Oni su se svjesno opredijelili za građenje velikoga glazbenoga epa, dvosatne pustolovine u kojoj izvrsne “konvencionalne” pjesme ravnopravno dijele prostor s dub eksperimentima, napola dovršenim pjesama, pjesmama puštenima unatrag, instrumentalima... Možda dječji zbor u “Carrer Oportunities” nije tako vrhunska ironija kao umetanje zvukova flipera u “Ivan Meets G. I. Joe” o američko-ruskim prepucavanjima, ali još uvijek je najzabavnija među najpesimističnijim (i nažalost, točnim) dječjim pjesmama koje ste ikada čuli.

Dakle, od “Sandiniste!” bi se vjerojatno napravio odličan konvencionalan jednostruki album. A zamislite tek koji bi se tek maksi singl dao napraviti (Police On My Back/Magnificent Seven/Call Up), no u oba slučaja bila bi to neka druga, mediokritetska i ziheraška priča. - (AO)

- Premda obiluje producentsko-studijskim igrarijama koje ne priliče sirovim punkerima, “Sandinista!” je itekako prožet buntovničkim punkerskim duhom, kako u odlučnom izvođačkom stavu i (fino kanaliziranoj) energiji, tako i u smislenim društveno-politički angažiranim tekstovima koji rese baš svaku pjesmu. Ugođajno zaokružen, nakrcan potezima improvizacijskog nadahnuća, u idejama nesputan poput “„Bijelog albuma” Beatlesa, “Sandinista!” bešavno spaja punkerski duh s discom, gospelom, rockabillyjem, reggaeom, salsom... i nudi niz drugih malih dragulja: osim osebujnih remek-djelca poput “Lose This Skin” ili “If Music Could Talk” tu su i briljantne skladbe stvorene “ni iz čega”, a programiranjem na CD-playeru iz svega se može izvući petnaestak pjesama koje tvore savršenu zvučnu kulisu za kasnonoćno bdijenje.  - (JH)


2. PARTY (1981.) - Iggy Pop
Na albumu koji i Iggy Pop smatra jednim od svojih slabijih nema sviračkih bravura ni povijesno važnih ideja, ali (unatoč mjestimičnim potezima drugih instrumenata), riječ je o odličnom, jednostavnom rock and rollu s dvije gitare, basom, bubnjevima i - energičnim, izražajnim, neukrotivim, šašavim - Iggyjevim glasom. Deset sočno produciranih, blago rasklimano /kao Stonesi u boljem izdanju/ izvedenih pjesama nudi nepretencioznu, bez muke ostvarenu, nekako usputnu, ali iznimno uspjelu mješavinu vedrih i poletnih nota u prvom planu s potmulo-prijetećim strujanjima u pozadini. “Party” je  ploča/CD za ples koju su napravili namršteni momci u nekoliko trenutaka u kojima su na nosu imali ružičaste naočale pa im se učinilo da o nekim svojim neveselim mislima mogu progovoriti uz nekoliko zrnaca šale i veselja. - (JH)

3. SLOW TRAIN COMING (1979.) - Bob Dylan
Dylan je žestoko iziritirao velik dio ljudi religijskim konvertitstvom i “novim rođenjem” koji su to sprdajući se dočekali  kao novu ekstravaganciju genijalnog enigmatika. Nije bilo razloga za to jer tekstovi nisu bili ni približno esplicitno napadni (dapače, zadržao je u stihovima priličnu dozu humora i cinizma), a glazba unjkava i servilna kao ona na vjerskim radiopostajama. Štoviše, bili su to iznimne komadine soula (“Gotta Serve Somebody”) , gospela (“Precious Angel”) i reggaea (“Man Gave Names To All The Animals), a odličnom ukupnom dojmu uvelike je pridonio zvuk gostujućih članova “Dire Straitsa”. - (AO)

4. IN THROUGH THE OUT DOOR (1979.) - Led Zeppelin
Rocku je kroz povijest bilo dopušteno koketiranje s različitim žanrovima i stilovima - od countryja do funka - štoviše u mnogim je slučajevima bilo poželjno Međutim, uglavnom se nikada nije tolerirala upotreba sintesajzera, i to još rock dinosaurima kakvi su bili Zeppelini 1979. godine. Povrh svega, vrijeme je punka, a pjesme za album “In Through The Out Door” band odlučuje snimati u Švedskoj, u studiju ABBA-e, što je mnogima poslužilo kao konačan dokaz da su Zeppelini postali pravi srednjostrujaši.

Između tih i sličnih razmišljanja ostalo je u sjeni da je većina pjesama jednako dobra ili ne puno slabija od onih s prethodnih albuma. Zbog sintesajzera Zeppelini mogu u “Carouselambri” ili u velikom hitu “All My Love” zvučati kao radiofonični pop metalci tipa Europe (premda takve gitarske igre  kod te vrste izvođača nikada ne čujemo), ali masivne komade armiranog rocka “In The Evening” i “South Bound Saurez” možete bez problema staviti na 'dvojku’, 'trojku’ ili 'grafite’. “Fool On The Train” s iskorakom u kalipso i masni honky tonk s “Hot Dog” mogu biti proglašeni albumskim “fillerima”, ali onakvima kakve manje talentirani bandovi mogu samo sanjati kao svoje vrhunce.

Dakle, “In Through The Out Door” nije bio nimalo nedostojanstven podrav Zeppelina od njihove publike (neplaniran zbog smrti bunjara Johna Bonhama), a slab image što ga prati može se obrazložiti ponajprije prokletstvom genijalaca kojima se ne dopušta pravo ni na što manje od nedokučive iznimnosti.  - (AO)

5. RATTLE AND HUM (1988.) - U2
Kritika je potkraj 80-ih od U2 očekivala mnoge nepodopštine, ali kada im je Bono isporučio Rattle And Hum - audiovizualni i pretenciozni suvenir s američke “Joshua Tree” turneje - bilo je to više negoli su mogli podnijeti. Ustvari, riječ je o, kako je dobro primijetio jedan novinar, “dobro prostudiranom kaosu”, o mješavini koncertnih snimaka, studijskih obrada i tuđih citata (Dylan, Lennon, Hendrix) kojim su naznačene reference prema ukupnoj američkoj glazbenoj tradiciji ali i - konkretnije - zlatnom razdoblju rocka 60-ih. Premda je lišen fokusa, gotovo svi dijelovi albuma funkcioniraju. Angel Of Harlem i duet s B. B. Kingom (“When Love Comes To Town”) snimljene su u Memphisu, dokazavši da su U2 'skužili’ blues tradiciju; “Desire” bio je izravan naklon Bo Diddleyu, a u folkom prožetoj “Van Diemen’s Land” mikrofon je preuzeo The Edge. Kaos? Da, ali kakav! - (DL)

6. BLACK AND BLUE (1976.) - The Rolling Stones
Snimljen u tijeku audicije za novog gitarista koji je trebao popuniti mjesto pobjeglog Micka Taylora, album Black And Blue je odmah nakon izlaska, u proljeće 1976. dočekan na nož. Vremenom su stvari sjele na svoje mjesto, ali ne posve: Stonesima je ovdje nedovoljno priznata hrabrost da se izravno upuste u dotad manje istražene 'crne’ stilske rukavce od čega i potječe 'black’ iz naslova. Kamen spoticanja bio je reggae cover “Cherry Oh Baby”, ali i netipično zadiranje u područje jazza (šarmantna “Melody”), senzualnih discoidnih balada (singl “Fool To Cry”) te tvrdokuhanog funka (“Hot Stuff” i “Hey Negrita”). Album uključuje i dva klasična Stones-rockera, ali skriveni adut je klavirska balada “Memory Motel” čijih šest minuta spada u najbolje spore stvari koje su iscurile iz radionice žilavog Jagger/Richards tandema. - (DL)

7. PLEASANT DREAMS (1981.) - Ramones
Danas to izbjegavamo spominjati, ali istina je da su Ramonesi početkom 80-ih žarko željeli biti popularni i komercijalni, možda i zbog činjenice da je tada Warner postao vlasnikom njihovog izdavača, kompanije Sire. “End of the Century” 1980. s Philom Spectorom nije im donio proboj kakvom su se nadali, ali “Pleasant Dreams” iz 1981. još više je ostao zapamćen kao neuspjeli eksperiment, ponajviše zbog zaleta u pop melodije i produkcije Grahama Gouldmana, koju su mnogi tada osudili kao previše ispeglanu i nabrijanu. Međutim, s pjesmama poput “Airwaves”, “KKK” ili “She’s a Sensation”, album danas zvuči kao točno pogođena ravnoteža između spomenutih dvaju elemenata - drukčiji od najranijih radova, ali znatno bolji od većine onoga što je uslijedilo. - (AH)

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije