Vijest da je Europski parlament donio odluku da kulturne i audiovizualne djelatnosti, uključujući online-usluge, trebaju biti izuzete iz trgovačkih pregovora između EU i SAD-a gotovo je prošla kao još jedna u nizu „činovničkih" vijesti iz EU.
Desetkovanje u Europi
No riječ je o temi silno važnoj za poziciju kulture u novome svjetskom poretku koji se poziva isključivo na tržište i najradije bi ukinuo sve segmente javnoga (su)financiranja.
Ako je cijela kultura na udaru, zašto se onda traži izuzeće samo za audiovizualnu i online-industriju? Amerikancima se svidjela ideja o Hollywoodu kao dominantnom središtu proizvodnje filmskih i televizijskih sadržaja za cijeli svijet, a s olabavljenim propisima i zaštitama AV sektora u Europi ova izuzetno bogata i moćna američka gospodarska grana u kratku bi roku počela stjecati još veće profite. To bi značilo desetkovanje proizvođača filmova i TV sadržaja u Europi. Naročito u malim zemljama, poput Austrije ili Hrvatske, to bi značilo pomor. To ne znači da bismo mi ostali bez svojih nekoliko filmova godišnje. Problem je puno veći jer bi u toj vrsti odnosa i mentaliteta bilo logično gledati na HRT kao što se prije godinu dana, uoči njegova gašenja, gledalo na dnevni list Vjesnik.
Ovakve ideje nisu nove. Još prije 20 godina u razgovorima o Svjetskoj trgovinskoj uniji zatraženo je da Europa „liberalizira" područja audiovizualnog te da počne gasiti sustave javne potpore kinematografiji i televizijama. I tu se dogodio veliki sudar koncepata jer Amerika generalno ne poznaje sustav financiranja kulture. No tada se njihovim ekspanzionističkim idejama oduprlo s dva argumenta. Prvi je bio da filmski i TV sadržaji nisu obična potrošna roba zamjenjiva nekom drugom. Drugi su bili dobri gospodarski rezultati koje je u to vrijeme već imala AV industrija. Ti rezultati danas su još bolji. AV industrija u Europi zapošljava tri milijuna ljudi koji ostvaruju dobit od 5-6 milijuna eura godišnje i jedna je od rijetkih grana u porastu. Zato je moguće izglasavanje izuzeća AV i online-industrije izuzetno važna prva od mnogih bitaka.
Sličnosti i velike razlike
Europska filmska zajednica već se digla na noge: online-peticiju potpisali su mnogi od vodećih europskih redatelja (M. Haneke, P. Almodóvar, M. Leigh, T. Vinterberg...), a pridružili su se i kolege iz svijeta (D. Lynch, J. Campion).
Ovo je sukob dva posve različita koncepta i odnosa prema kulturi, dva svijeta koji imaju neke civilizacijske i šire kulturološke sličnosti, ali ih upravo dijametralno suprotni odnosi prema kulturi i sličnim pitanjima (socijalna zaštita, npr.) definiraju kao krucijalno različite sredine.