U Turskoj su im prije dvije godine iz hotela dolazili na plažu obrisati sunčane naočale, za slučaj da su ih zamastili sredstvom za sunčanje. U Hrvatskoj ljetos mladom bračnom paru iz Njemačke, njoj trudnoj, vidljiva trbuščića i trudnički osjetljiva želuca, konobar je iz miješane salate odbio izvaditi – rajčicu.
– Ne može. To tako mora biti – lakonski je dobacio, upisavši se tako u sam vrh gafova koje su jadranski domaćini ovoga ljeta priredili svojim gostima.
– To je jedan od gorih koje smo čuli, ali u biti nema puno prigovora. Nijemci nam se uglavnom žale kako je netko u trajektnom pristaništu bio bahat, neljubazan u pošti, hotelu ili restoranu i sl. – priča Zlatko Deželjin, direktor ureda Hrvatske turističke zajednice u Frankfurtu.
Šikaniranje u špici
Izostanak gostoljubivosti najviše je ljutio i talijanske goste. Kome i ne bi tlak skočio kad nakon cijelog dana vožnje otkrije da apartman, rezerviran prije preko interneta, nije ni nalik onome koji ih dočeka, a domaćica sve zapapri ovako: “Ako nećete vi, hoće drugi!”.
– Talijani dolaze u samoj špici, kada domaćini praktički mogu birati goste, odsjedaju u privatnom smještaju i čest je slučaj da im se pokušava uvaliti lošije od onog što su rezervirali – veli Klaudio Stojnić, direktor HTZ-a u Italiji. Slovenski gosti već su se saživjeli da, kako im se čini, domaćini više vole goste iz Europe nego njih, a obvezno će reklamirati neispravan klimatski uređaj ili dotrajao namještaj.
Rusima pak, naviklim u Turskoj i sličnim destinacijama na all inclusive aranžmane u kojima je sve u cijeni, odmor u nas kvarilo je što se sve dodatno naplaćuje. I to, kako se tuže, papreno. S tim se slaže i većina Hrvata, koji inače nisu od onih što prigovaraju za svaku sitnicu. Ali, većina se s odmora vratila s osjećajem da su sve preskupo platili, da su cijene prenapuhane, a oni – povučeni za nos. Švicarci takvih briga manje-više nisu imali. Ili ih bar nisu podijelili s direktoricom HTZ-a u Švicarskoj Nevenkom Fuchs. Ali, kako od nje doznajemo, često prigovaraju prezentaciji jela u hrvatskim restoranima, posebice hotelskim. Ne idu tako daleko da će, kao što priča kruži za Japance. mjeriti dužinu škampa na tanjuru.
Kao da je vrijeme stalo...
No, Švicarci su poznati po kulturi jela manjih, lijepo serviranih obroka i tako žele jesti i na odmoru. Na skroman izbor jela u hotelima često se, inače, tuže i Englezi. Srpski su turisti pak na odmoru u nas imali prečih briga. Mnogi su jutrom provjeravali jesu li automobilske tablice, pa čak i kotači, još uvijek na mjestu.
– Mi smo ovoga ljeta imali oko 1500 putnika za Hrvatsku, a možda njih stotinjak doživjelo je da im netko ošteti auto ili dobaci nešto uvredljivo. Od klasičnih, turističkih primjedaba najviše ih se odnosi na restorančiće i kafiće na plaži. U nekima kao da je stalo vrijeme, isti su kao i prije 20 godina – prepričavaju dojmove svojih putnika u beogradskoj agenciji Jolly Travel.
Kako su sve domaćini živcirali goste
Nijemci
Ne podnose osornost i u nevjerici su kad od konobara na primjedbu da hrana nije bila dobra čuju: “Pa što onda, gazda ionako najviše voli goste koji dođu samo jednom”
Talijani
Gubili su živce zbog domaćina koji su im preko interneta obećali ljepši apartman, pomoćni ležaj – kojeg nema i sl., pa su razmjenjivani i epiteti kao “konju”, “imbecile”...
Rusi
Na Jadranu su ih uzrujavale cijene ležaljki na plaži od čak 50 kuna, a posebno im je neshvatljivo da biftek koji u Moskvi plaćaju stotinjak kuna u Dubrovniku stoji 220 kuna.
Švicarci
Ne podnose loše serviranu, nabacanu hranu, a svakako će se požaliti kad im se ponudi natrulo voće. Odgovor ‘a što biste htjeli’ kakav su čula šestorica liječnika – ne opraštaju.
Srbi
U jednom dubrovačkom restoranu morali su ustati od stola zbog: “Mi za vas ovdje ne služimo”, u Zadru su za njima dovikivali psovke, u Splitu “Što vi tražite ovdje”...
Britanci
Očekuju da cijeli svijet govori engleski, pa kad u privatnom smještaju nalete na nekog tko ne
vlada tim jezikom, ispadnu iz takta i ne propuste to zapisati kao minus domaćinima
Mađari
Smatrali su da su namagarčeni kad bi shvatili da je apartman 700, a ne 300 metara od mora, kako je obećano, a ljutili su se kad su u kuhinji četiri tanjura a njih – petero.
Hrvati
Ne prigovaraju ako stvarno nisu oštećeni, pa će čak upisati i poneku pohvalu, ali i oni poput Mađara smatraju kako bi kuhinje u apartmanima morale biti bogatije opremljene.
Česi
Nisu cjepidlake, a istinski ih ljute neljubazni, oholi domaćini. Za gostoljubiv doček spremni su zažmiriti na mnogo više propusta domaćina negoli mnoge druge europske nacije.
Nije problem u nekvalificiranom osoblju nego u kombinaciji osobina glup, bezobrazan i pohlepan. Još ako mu posao ne ide kako treba pa vidi da u 2 mjeseca neće zaraditi za cijelu godinu onda dodatno poživčani.