Ne omogući li trgovac kupcu pravo na žalbu, to ga može stajati i 100.000 kuna! Trgovinu obuće to je mimoišlo samo zato što 29-godišnja M. P. nije bila dovoljno osvetoljubiva.
Vidljiva obavijest
– Iako je uz cipele koje sam odabrala stajala niža cijena, prodavačica mi ih je htjela naplatiti 20% skuplje, tvrdeći da kasa pokazuje višu cijenu. Zatražila sam mail na koji mogu napisati prigovor, ona je nešto petljala, nije znala, počela je usluživati druge kupce i na kraju sam se poklopila ušima i izašla – kaže M. P., iako je svaki trgovac dužan potrošačima omogućiti podnošenje pisanih prigovora, u prodajnom prostoru ili putem pošte, telefaksa ili elektroničke pošte – i odgovoriti na njih u roku od 15 dana, propisuje Zakon o zaštiti potrošača. Obavijest o tome mora biti vidljiva u prodajnom prostoru, a pisanu evidenciju prigovora potrošača mora čuvati najmanje godinu dana.
– Ne omoguće li to trgovci potrošačima, gospodarski inspektor može donijeti prekršajni nalog ili podnijeti prijavu Prekršajnom sudu protiv trgovca – upozoravaju u Državnom inspektoratu. Prekršaj je i ne odgovori li trgovac potrošaču u roku od 15 dana. Kazna za pravnu osobu je od 10.000 do 100.000 kn, za odgovornu osobu u pravnoj osobi od 10.000 do 15.000 kn, a za fizičku osobu od 5000 do 15.000 kn. Gospodarski inspektori DIRH-a su od 1. siječnja do 20. studenoga 2012. utvrdili 397 prekršaja koji se odnose na pisane prigovore, te podnijeli optužne prijedloge ili donijeli prekršajni nalog.
– Savjetujemo potrošačima da izbjegavaju telefonsku ili usmenu komunikaciju. Prigovor uputite pisanim putem kako biste ostavili trag – savjetuju u Inspektoratu.
Knjiga žalbi
U djelatnostima ugostiteljstva i turizma, pak, obavezno je vođenje knjige žalbi. Te su obveze propisane Zakonom o ugostiteljskoj djelatnosti i Pravilnikom o obliku, sadržaju i načinu vođenja knjige žalbi. Ugostitelj je dužan u roku od pet dana svaki prigovor dostaviti Državnom inspektoratu, te u roku od 15 dana na njega i odgovoriti. Kupac tj. korisnik usluge dužan je potpisati prigovor, navesti datum i svoju punu adresu. Knjiga žalbi mora se čuvati najmanje godinu dana od popunjenja.
– Ugostitelja se ne može sankcionirati na osnovi pritužbe, već je ona povod za inspekciju – objašnjavaju u DIRH-u. Kazne su od 1500 do 15.000 kn. Ove je godine do 20. studenoga bilo 30.913 inspekcijskih nadzora poslovanja ugostiteljskih objekata i utvrđeno je 11.700 povreda propisa. U 931 slučaju knjiga žalbi nije propisno vođena, pa su gospodarski inspektori podnijeli 432 prijave te naplatili 499 kazni u ukupnom iznosu od 748.500 kuna.
>> H&M će plaćati kupcima za recikliranje odjeće
treba omogućiti Zakonom svima i svakom psihopati da se može iživljavati na robovima (prodavačima)