Veto na prijedlog

Odzvonilo 'zdravom' reklamiranju energetskih napitaka

energetska pića
Foto: Thinkstock
1/2
08.07.2016.
u 11:55

Litva i Letonija već su zabranile prodaju energetskih pića djeci i mladima, a Francuska i Mađarska na njih su uvele posebne poreze

Vruća europska tema o štetnosti energetskih napitaka koje sve više konzumiraju mladi i djeca kulminirala je u Strasbourgu vetom Europskog parlamenta na prijedlog pravilnika EK da se energetskim pićima u EU dopuste “zdravstvene” tvrdnje da kofein pridonosi povećanju performansi te da razbuđuje. U slučaju da je prijedlog prošao, nijedna članica EU više ne bi sama odlučivala kako će takva pića tretirati na svom tržištu zbog opasnosti od tužbi tvrtki koje ih proizvode.

– Proizvođači tvrde da se reklamama ne obraćaju djeci, no tinejdžeri su među najvećim potrošačima tih pića, a i djeca koja imaju manje od 12 godina sve ih više piju. Zdravstvene tvrdnje da poboljšavaju koncentraciju ili olakšavaju učenje mogu namamiti djecu i mlade da, prije škole ili učenja, piju energetske napitke. Prosječna limenka sadrži 27 g šećera i 80 mg kofeina, dakle kao velika šalica crne kave s četiri žlice šećera – upozorava europarlamentarka dr. Biljana Borzan, jedna od pokretačica izglasavanja veta. I europarlamentarka Marijana Petir zabrinuta je što trenutačna pravila u EU otvaraju prevelik prostor marketingu na štetu zdravlja djece i mladih.

– Konzumiranje energetskih napitaka povezano je s glavoboljama, teškoćama sa spavanjem i problemima u ponašanju djece i adolescenta koji ih redovito konzumiraju te smatram da pravila za oglašavanja hrane treba bolje zakonski urediti – istaknula je Petir.

– Tzv. zdravstvene tvrdnje o pozitivnom utjecaju koje nose neki prehrambeni proizvodi zamišljene su da bi se kupce potaklo da kupuju zdravu hranu. No, da su često oprečne, primjer je i čokoladno mlijeko puno šećera na kojem je tvrdnja da je dobro za kosti jer sadrži kalcij – kaže Borzan te napominje da se izglasavanjem veta ne radi o zabrani energetskih pića, već o zdravom razumu.

– Podatak da 40% djece i mladih koji ih piju to rade jer im treba energije sam za sebe govori da su zavedeni reklamiranjem. Taj podatak ruši tvrdnje proizvođača da se reklamama ne obraćaju djeci i zato im ne treba dati dodatne mogućnosti za ispiranje mozga – zaključuje Borzan.

>>Djeca mlađa od 12 godina sve češće piju energetske bombe pune šećera i kofeina

Komentara 1

RM
rmd3
12:07 08.07.2016.

A kad ce se uvest pravo roditelja da odbiju cijepljenje otrovom svoje dijete?kad vec 12 članica EU to dozvoljava roditeljima?

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?