Hrvatska bi za 15 godina trebala otplatiti cijelokupan dug cestarskog sektora, koji sada iznosi nešto manje od pet milijardi eura.
To je plan za financijski dio programa restrukturiranja Hrvatskih autocesta, Autoceste Rijeka - Zagreb i Hrvatskih cesta koji je pokrenula Vlada, koja bi na današnjoj sjednici trebala donijeti odluku o kreditu domaćih banaka za refinanciranje dijela tog duga.
Rok otplate 12 godina
Riječ je o kreditu vrijednom 1,81 milijardu eura, uz kamatu od 1,95 posto plus euribor (koji je sad negativan) i rok otplate od 12 godina. Njime će se reprogramirati postojeći krediti cestarskih tvrtki s prosječnom kamatom od 3,77 posto. Ukupna godišnja ušteda na kamatama tim reprogramom iznosit će 29 milijuna eura. Potkraj prošle godine Ministarstvo financija izdalo je 1,275 milijardi eura obveznica, čime je otplaćen dio cestarskih dugova. Time je ušteđen 21 milijun eura na kamatama godišnje.
Ukupne su godišnje uštede na kamatama u ta dva reprograma kredita 50 milijuna eura odnosno 600 milijuna eura u 12 godina. Njime je, inače, rok otplate kredita koji su reprogramirani produljen za četiri godine. Ostatak kredita u iznosu od 1,8 milijardi eura, koji nisu obuhvaćeni obveznicom i reprogramom, cestarske tvrtke otplatit će u postojećim rokovima, a manji dio bit će refinanciran.
Veća zarada od cestarine
U Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture kažu da su HAC i ARZ lani od cestarine zaradili 366 milijuna eura, što je 41 milijun eura više nego godinu prije. Taj rast posljedica je rasta prometa i uvođenja ljetne, skuplje tarife cestarine za osobna vozila.
Što će se promijeniti uvođenjem eura i hoće li sve poskupjeti:
Da se pita građane svi bi se složili da su spremni na žrtvu kako bi se i željeznica modernizirala. Ako ne možemo sami neka Kinezi grade prugu Rijeka - Zagreb a svakako oni imaju tu svoj interes.