prošla vlada pogrešno prezentirala podatke

Što biste izabrali: Tunel za Pelješac za 100 milijuna eura ili most za 280 milijuna eura?

tunel
Foto: screenshot/SEE Tunnel:Promoting Tunneling in SEE Region
1/6
26.03.2016.
u 11:28

U stručnom časopisu Građevinar izračunato je da cijena mosta košta 280 milijuna eura, a na temelju iznesenih parametara izračunato je tunel košta 127 milijuna eura.

Prošli tjedan održana je u Splitu međunarodna konferencija o podvodnoj gradnji, a na kojoj su naši projektanti Jelić iz Splita, koji su izradili projekt za podvodni tunel koji bi zamijenio pelješki most te tunel koji bi spojio Zadar s Ugljanom, javno progovorili o krivo prezentiranim podacima za rješenje Pelješca od strane bivše vlade koji su upućeni prema konzultantima, a koji su na temelju takvih podataka izradili studiju izvodljivosti, i koja je zbog krivih podataka pokazala da je most isplativiji od tunela.

U stručnom časopisu Građevinar izračunato je da cijena mosta košta 280 milijuna eura, a na temelju iznesenih parametara izračunato je tunel košta 127 milijuna eura. S obzirom na krivo plasirane informacije, konzultanti su izračunali da je cijena tunela preko 600 milijuna eura, a cijena tunela 282,9 milijuna, što znači da odstupa tek neznatno od izračuna koji je napravila struka.

– Projekt je predstavljen u više navrata Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture. Predan je osobno glavnom pomoćniku ministra Oliveru Kumriću, a nakon što se krenulo sa izradom studije izvodljivosti od strane francuskog izrađivača – SAFEGE, nazvali su nas iz istog ministarstva i tada smo im ponovo i službeno dostavili projekt. Isti smo poslali i mailom direktno izrađivaču,direktoru Maku Kiseviću. Nakon službenog završetka ostali smo zaprepašteni činjenicom da su cijene podmorskog tunela drastično povećane, a sve kako bi ta opcija u konačnici bila odbačena. Ne znamo čije su podatke koristili, ali naše zasigurno nisu. Smatramo da je ta studija time nekorektna, a posebno iz razloga što nam nisu dali nikakvo objašnjenje te nam je time nanesena šteta, jer se u javnosti naše rješenje i tehnologija prikazuje kao lošije rješenje u usporedbi sa mostom, što nije točno! – kaže Rino Jelić.

Projektant Stanko Ferle napravio je projekt podvodnog tunela, koji je Večernji list prezetnirao lani, a prema njegovom izračunu cijena tunela bila je i ispod 100 milijuna eura. Jelić kaže da su o svemu obaviješteni Michael Emerson viši znanstveni suradnik i povjerenik institucije CEPS koja odlučuje o strategiji europske politike EU i Johannes Hahn, glavni povjerenik Europske komisije za regionalnu politiku, koja nadgleda ovaj problem. Iako, sada je već gotova stvar da će se graditi most. Može se tek utvrditi čiji je interes bio da se gradi most, a zbog čega su vjerojatno plasirani i krivi izračuni prema konzultantima.

S druge strane, Zadar je vrlo zainteresiran za gradnju tunela koji bi povezao grad s otocima. U tom cilju, Zadarska županija je, u suradnji s tvrtkom Jelić – Inženjering, autorom izvornog projektnog rješenja mogućnosti povezivanja kopna i otoka podmorskim tunelima te predstavnicima Hrvatsko-njemačkog društva Split i Klastera za EU aplikacije Društva, krajem 2012. godine pokrenula projekt ocjene mogućnosti i izradu projektnog rješenja prometnog povezivanja kopnenog dijela Zadarske županije i otoka zadarskog arhipelaga. Na otoku Ugljanu i Pašmanu, prema popisu stanovništva 2011. i službenoj evidenciji prostornih jedinica u RH, ima 9.083 stanovnika i 9.789 zgrada. Znatan dio stanovnika otoka Ugljana i Pašmana svakodnevno putuje na posao u Zadar,

Biograd i dr., a isto tako znatan dio stanovnika iz tih gradova, a posebice vikendom putuje na otoke, kao i turisti tijekom ljeta. . 2011. godini na relaciji Zadar – Preko – Zadar putovalo je ukupno oko 1.800.000 putnika i 270.000 vozila, a na relaciji Biograd – Tkon – Biograd ukupno oko 550.000 putnika i 130.000 vozila, odnosno sveukupno 2.350.000 putnika i 400.000 vozila. Na području Županije u neposrednoj blizini trase tunela (o. Ugljan, Općina Kali, remontno brodogradilište Nauta Lamjana) postoje raspoloživi stručni i gospodarski kapaciteti za proizvodnju, a moguće i montažu glavnih konstruktivnih elemenata podmorskih tunelskih mostova. Izgradnjom podmorskog tunelskog mosta Zadar (Gaženica) – otok Ugljan (Pašman) ostvarili bi se višestruki ciljevi od bolje promente povezansoti, do revitalizacije i povećanja broja stanovnika na otocima, razvoju turizma i sveukupne bolje kvalitete življenja na otocima.

Županija je već izradila idejno rješenje prometnog povezivanja otočnog i kopnenog dijela podmorskim tunelskim mostovima (otoci: Ugljan, Pašman, Iž, Dugi otok, Rivanj, Sestrunj, Molat, Ist), idejno rješenje prometnog povezivanja podmorskim tunelskim mostom Zadar (Gaženica) – Otok Ugljan (o. Pašman) uključujući cestovnu infrastrukturu (postojeću i novoplaniranu), predinvesticijsku studiju o isplativosti ulaganja u projekt prometnog povezivanja podmorskim tunelskim mostom, feasibility studije financijske, društvene, demografske, gospodarske, socijalne i drugih oblika isplativosti ulaganja u investicijski projekt izgradnje opremanja, idejno rješenje ulaznih portala podmorskog tunelskog mosta Zadar (Gaženica) – otok

Ugljan zapadno i južno od luke Gaženica sa cestovnom infrastrukturom te idejno rješenje izlaznog portala na Ugljanu (rt Otrić) sa cestovnom infrastrukturom te elaborat o prethodnoj ocjeni utjecaja na okoliš podmorskog tunelskog mosta Zadar (Gaženica) – otok Ugljan (Pašman).

Ukupna vrijednost projekta i izgradnje podmorskog tunelskog mosta Zadar (Gaženica) – rt Otrić (o. Ugljan) procijenjena je, prema pokazateljima idejnog rješenja, u iznosu od oko 184 milijuna eura. I to rješenje je prema računici jeftinije od mosta.

S ciljem utvrđivanja financijskih i ostalih efekata ulaganja u ovaj projekt, izrađene su i dvije (pred) investicijske studije u kojima su polazišta realne pretpostavke kako će se, nakon izgradnje podmorskog tunela, od ukupno 18 (16 turističkih i 2 poslovne) zona koliko ih ima na otocima Ugljanu i Pašmanu, realizirati 70% zona, u financijske analize pokazale su da se, samo iz naplaćenog PDV–a, uložena sredstva mogu vratiti u roku od sedam godina. Ista takva analiza bila je napravljena i za 72 zone na otocima Braču, Hvaru i Šolti - 64 turističke i 8 poduzetničkih, koja je također pokazala da se samo od prihoda iz PDV–a, investicija može vratiti u roku od 10 godina.

Kada se nađe investitor, projekt u Zadaraskoj županiji mogao bi biti gotov za tri godine.

Prošli tjedan u Zadru je primljeno kinesko izaslanstvo iz jedne od najvećih tamošnjih kompanija za infrastrukturne projekte Poly Tehnologies, koji su iskazali interes, a da je s naše strane interes da se projekt pokrene velik, posvjedočili su svojom nazočnošću potpredsjednik Vlade Tomislav Karamarko i ministar prometa Oleg Butković. Osim tunela, Kinezi imaju interes i za ulaganje u još tri projekta u Zadarskoj županiji.

Komentara 23

DU
Deleted user
13:32 26.03.2016.

Novinar nema pojma. Nitko nije izradio projekt tunela jer samo glavni projekt sa prethodnim istražnim radovima takve građevine košta barem 6 do 7 milijuna eura. Radi se o gruboj procjeni ukupnih troškova temeljenoj na samim pretpostavkama i skicama.

Avatar abakus
abakus
11:53 26.03.2016.

Zašto je sada sve gotovo, ako je ustanovljeno da je tunel jeftiniji od mosta? Tko kaže da moramo graditi most i da se ne možemo predomisliti? Opet ćemo se zadužiti puno više nego što je bilo potrebno, a bez ikakvog razloga. Je li itko ispitao koliko će dana u godini taj most biti prohodan zbog jakih vjetrova da ne bude opet svako malo zatvoren kao Maslenički? Tunel takvih problema ne bi imao.

Avatar deziderij
deziderij
12:23 26.03.2016.

To su matematičari. Mašala. Kakav izračun. Zec u šumi, i to onoj sibirskoj, a oni već ražanj pripremili. Kad bih mogao birati onda bi izabrao Putina. Karikiram, naravno, ali nama bi trebao netko s čeličnom metlom da pomete sve ovo političko nesposobno zlo koje nam čini neviđenu štetu. Sve stranke dosadašnje trule i prljave politike anulirati, vratiti pokradeno, i uvesti posve novi poredak čvrste ruke. Demo(n)kracija koja je do sada na djelu pokazala se u svoj svojoj bijedi, neznanju, bahatosti, licemjerju i posebno teškom lopovluku. Ovi su dosadašnji, od Tuđmana i lopovske pretvorbe, pa do danas banana zemlju HR prostituirali do neprepoznatljivosti i još na tome zdušno rade. Nismo mi zrelo društvo za stranke i za parlamentarizam. Po tom pitanju mi smo tek u .ranim pelenama. Ja bih to prvo promjenio a onda bi sve drugo sjelo na svoje mjesto samo po sebi i nebi bilo dileme - most ili tunel. Ovako to sliči na tešku sprdačinu.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije