Ne damo Đuru, uprava, odlazi – odjekivalo je ovih dana iz grla stotina radnika u krugu Đure Đakovića. Neisplaćene plaće za rujan, odlazak kreditora, štrajk, prosvjed radnika Specijalnih vozila, ostavka predsjednika uprave, blokada računa ono je što je pratilo slavonskobrodsku grupaciju posljednjih više od tjedan dana.
Razlog neisplate plaća bilo je otežano poslovanje u tvrtkama uzrokovano otkazivanjem financiranja od Zagrebačke banke.
Još uvijek nije jasno kako će se cijela priča završiti, iako su već stigla određena uvjeravanja da će se novac za rujanske plaće pronaći. No budućnost će ovisiti o pronalasku kreditora koji će “pratiti” proizvodnju. Kreditor, a spominje se HPB, sasvim sigurno tražit će čvrsta jamstva.
Posla ima do 2021. godine
Posrnuli gigant metalske industrije, bivši proizvođač lokomotiva, tenkova, borbenih oklopnih vozila, tramvaja i druge sofisticirane opreme, u kojem se danas u većem opsegu proizvode jedino teretni vagoni, muku muči s opstankom.
Sredinom osamdesetih godina u ovoj tvrtki s jedinstvenom tradicijom i specifičnim sposobnostima na ovim prostorima bilo je zaposleno više od 16.000 radnika, a danas jedva oko 900. U prvih devet mjeseci ove godine Grupacija Đuro Đaković poslovala je s ukupnim gubitkom od 38,7 milijuna kuna.
Generator gubitaka u trećem kvartalu bilo je društvo ĐĐ Specijalna vozila d.d., koje najveći dio svojih prihoda ostvaruje u tržišnom segmentu transporta. U 2018. godini Đaković je ostvario gubitak u poslovanju u iznosu od 26,4 milijuna kuna, u 2017. također se poslovalo s gubitkom u iznosu od 27,1 milijuna kuna.
Pribroji li se tome gubitak iz prvih devet mjeseci ove godine, dolazimo do podatka da je u nepune tri godine ostvaren gubitak u poslovanju od 92,2 milijuna kuna.
Predsjednik uprave Marko Bogdanović ostavku je obrazložio nemogućnošću financijskog praćenja proizvodnje vagona za izvoz i nedostatkom vlastitog kapitala u društvu.
– Provedeno je gotovo kompletno poslovno restrukturiranje i trenutačno grupacija Đuro Đaković posluje samo u održivim programima, dok su svi neperspektivni ugašeni. Svi postojeći ugovoreni poslovi u segmentu proizvodnje vagona u cijelosti su namijenjeni izvozu i pokrivaju zaposlenost proizvodnje za razdoblje do 2021. godine, a definiran je i smjer u ostalim programima. Međutim, unatoč naporima Uprave i ostvarenom napretku u poslovnim rezultatima daljnje poboljšanje nije moguće bez provođenja cjelovitog financijskog restrukturiranja s naglaskom na jačanje kapitala grupacije – naveo je Bogdanović te dodao:
– Svi napori uprave nisu se pokazali dostatnima, a izostala je podrška ključnih dionika, našoj viziji i predloženim koracima za postizanje dugoročne stabilnosti.
U međuvremenu, Zagrebačka burza objavila je da je RH temeljem naknade za imovinu oduzetu u komunističkom sustavu u vlasništvo privatne osobe iz Londona prenijela 883.589 dionica Đure Đakovića.
Novi “omjer snaga” govori da su najveći vlasnici Đure Đakovića mali dioničari koji imaju ukupno 30,2 posto glasačkih prava, slijedi država s 22,45 posto, pa Nenad Bakić sa 17,71 posto, Addiko bank (9,25 posto), Ivan Božidar Ivanović (8,79 posto) itd.
Naši izvori tvrde kako problem Đure Đakovića ne leži samo u nedostatku financiranja, nego u stotinama milijuna kuna dugova prema dobavljačima, kooperantima, HBOR-u, bankama, te u trenutnoj nelikvidnosti, lošoj organizaciji poslovanja i prevelikoj administraciji.
Upitno je, kažu, može li se stanje u tvrtki riješiti čak i ako država ponovno intervenira sa stotinjak milijuna kuna. Zamjenik brodsko-posavskog župana Stjepan Bošnjaković prilikom obraćanja radnicima prisjetio se sličnih scena iz 2006. godine, kada je vođena borba za dobivanje ugovora s HŽ-om za izradu vagona. Danas Đuro Đaković, tj. ovo što je od njega ostalo, malo radi s državom, a više se pozicionirao na vanjska tržišta.
Mogući izlaz krizni menadžment
– Želimo da se pitanje Đure Đakovića riješi jednom zauvijek i da nemamo povremeno i periodično ovakve situacije, kada se radnicima ne isplaćuju zarađene plaće, a proizvodnja stoji. Gledamo rješavanje problema kroz tri bitna elementa. Prvi i najbitniji je isplata plaće, da se radnici vrate na posao. Drugi je osiguranje financijskog praćenja daljnje proizvodnje i ugovorenih poslova, ali ne onako kako se to radilo u zadnjih godinu dana, kada je potrošeno 95 milijuna kuna države i da se poslije toga događaju ovakve situacije. Treći korak koji očekujemo je promjena uprava grupe i tvrtki koje posluju s gubicima – istaknuo je Bošnjaković.
Iz sindikata upozoravaju kao stanje u tvrtki nikada nije bilo teže. Jedan od izlaza vide u imenovanju kriznog menadžmenta koji bi vodio tvrtku do izlaska iz poteškoća.
– Ovo je jedna od najtežih kriza u kojoj smo se našli jer imamo ugovorene poslove do 2021. godine, što radnici rade, a s druge strane banka vam otkazuje financiranje zbog čega ne možete likvidno poslovati. No u situaciji kada firma posluje negativno te nema rezultata očekuju se promjene u upravljačkom dijelu. Iskreno vjerujemo da uz pomoć države, možemo postići rješenje, tim više što je ovdje riječ o radnicima, radnim mjestima, gospodarstvu i industriji – kazao je regionalni povjerenik Sindikata metalaca Hrvatske Antun Štivić.
O tome hoće li krizni menadžment i biti imenovan ili ne te hoće li se naći nova banka partner na kraju će, vjerojatno, konačni odgovor dati politika.
" Želimo da se pitanje Đure Đakovića riješi jednom zauvijek i da nemamo povremeno i periodično ovakve situacije..." Koji pametnjaković? A koja privatna firma u zemlji i na Zapadu ima garancije da će uspješno poslovat za godinu, dvije, tri? Jedini način je iz dana u dan se borit za svoje mjesto pod suncem! A znam, to je teško i nismo na to naviknuti!?