Krajem prošlog tjedna u Splitu, točnije u marini Kaštela, predstavljena je prva jedrilica na svijetu sa dva električna motora. Veliki je to spektakl za nautički i tehnološki svijet pa stoga ne čudi da su se na predstavljanju pojavili i mnogi svjetski priznati ljudi iz svijeta jedrenja.
Salona 46 službeni je naziv te jedrilice i ona je plod isključivo domaće pameti. Izišla je iz pogona tamošnjeg proizvođača brodova Salona Yachts koji djeluje u sklopu Prevent grupe koja pak djeluje na četiri kontinenta u različitim industrijama. Od autodijelova, namještaja, mode, metalnih i plastičnih komponenti pa sve do brodogradnje. U lijepo uređenoj marini dočekali su nas predstavnici tvrtke Salona Yachts, pokazali nam ključne karakteristike jedrilice i provezli nas njome od Kaštela preko punte Marjana do otoka Čiova.
Bez buke, a jedrenjem se pune baterije
Doduše, nismo mogli isprobati jedra jer je baš u četvrtak na moru bila bonaca, ali zapanjujućem iskustvu pridonijeli su električni motori koji se doslovno ne čuju.
. – Na tome su naši inženjeri radili godinu i pol. Od crtanja i arhitekture jedrilice pa sve do sastavljanja i prve plovidbe – ponosno nam kaže upravljajući jedrilicom Marin Donadini, mladi direktor Salona Yachtsa.
Jedrilica se puni preko električnih punionica gotovo identično kao i automobili. No, prednost je dvostrukog motora u tome što jedrilica postiže veću snagu i brzinu uz puno manji utrošak energije. Osim toga, dva motora praktični su za rotaciju jedrilice i brzo okretanje i mijenjanje smjera. Kako kažu proizvođači, autonomija potpuno napunjene baterije bila bi više nego dovoljna za lagodnu plovidbu od Splita do Visa pa i malo dalje.
Na Saloni 46 svaki je milimetar pametno iskorišten. Tako se ispod klupa za sjedenje nalazi prostor za ostavu mornarskih stvari, a ispod drvenih stuba kojima se ulazi u unutrašnji dio broda nalaze se elektromotori. Unutrašnji dio broda sastoji se od male kuhinje, blagovaonice i spavaće sobe. Interijer je uređen minimalistički, ali high-tech – staklo, drvo, koža i ekrani osjetljivi na dodir.
Ovaj brod, naime, već je prodan i uskoro kreće put SAD-a gdje ga čeka novi vlasnik. Zasad je proizveden samo ovaj primjerak i prodaje se po početnoj cijeni od oko 300.000 eura, no cijena može letjeti u nebo, ovisno o željama kupca i luksuzu koji želi.
– Implementirali smo potpuno novu elektropropulziju koja ima dva elektromotora koji nam praktički pomažu da tijekom jedrenja puno većom brzinom hidroregeneriramo kapacitete baterija – kaže Donadini.
S motorima plovite bez buke, a dok jedrite, propeleri pune baterije strujom. Model je posebno prikladan za oceanske plovidbe u kojima se jedri u duljim vremenskim intervalima.
– Brod kad jedri ponovno stvara električnu energiju i od potpuno prazne do potpuno pune baterije treba mu 20-ak sati plovidbe pri brzini od pet i pol do šest čvorova – ističe Donadini.
Tržište je spremno za takav brod
Salonu 46 će na YouTubeu uskoro predstaviti i mladi kanadski jedriličarski influencer Dan Deckert koji je potegnuo čak iz Norveške kako bi iskusio prvu, ekskluzivnu vožnju tom jedrilicom. On, naime, već pet godina živi na jedrilici sa zaručnicom i putuje svijetom.
– Ja sam inače veliki promotor i zagovornik električnih motora. Već dulje vrijeme i sam koristim električnu jedrilicu, no ova je posebna jer je prva u svijetu sa dva takva motora. Svjetsko je tržište spremno za novu generaciju brodova. Ovo je budućnost i veliki uspjeh za Hrvatsku – kaže nam Deckert.
Da električni pogon s cesta polako prelazi i na more potvrdio je i Almir Jazvin, član uprave Prevent grupe.
– Ulaganje u inovacije i održivo poslovanje primjenjujemo u svim segmentima djelovanja, a prelazak na zelenu ekonomiju logičan je slijed i globalni trend. Nakon velikog uspjeha koji je postigao Rimac, ponosni smo da je i naša članica Salona napravila iskorak i među prvima u svijetu napravila jedrilicu na električni pogon koju su već prepoznali stručnjaci u toj oblasti – istaknuo je Jazvin.
Ovaj hrvatski proizvod koji je spoj ekologije i luksuza u Saloninu brodogradilištu proizvodit će godišnje u 20-ak primjeraka.
A vjetro generatori i solarni paneli nista? Ovdje su uz hladnjak i ostale uobicajene potrosace i motori gladni struje pa mislim da je potrebno pobrinuti se o svakom mogucem Wh koji se da "ubrati".