Petak je uvečer. Sjedite ispred televizora i gledate omiljenu seriju. I baš kad je najnapetije - prekid. Kreću reklame. Osim ako niste od onih koji će momentalno prebaciti program, prvo s čime će vas zatrpati je blok o akcijama u trgovinama. A s obzirom da dolazi vikend, prvo što ćete ugledati obično je snižena cijena mesa. Razlog tomu, kažu marketinški stručnjaci, jest što trgovci računaju na obiteljske ručkove i roštilje, pa će svatko posegnuti dublje u novčanik i kupiti koji kilogram više - tek “da se nađe”.
Samo da se ugodno osjećaju
– U takvim reklamama u kojima se oglašavaju akcije obično je jedan proizvod glavni, ovisno o danu kad se vrti, a uz njega idu dodatna dva koja nisu krucijalna, ali privlače kupce, kao što je pivo i desert. No svaki proizvod koji stoji na policama prošao je kroz detaljno marketinško mjerenje. Tako barem rade svi koji se ozbiljno time bave. Znaju točno koja skupina ljudi određeni proizvod kupuje, za koje prigode, sve detalje vezane uz njega - kaže marketinški stručnjak prof. dr. sc. Marinko Jurčević, dodajući kako o trgovcu ovisi kada će određeni proizvod i za koliko sniziti - ovisi to o stanju zaliha ili činjenici da trgovac želi u ponudu staviti neku drugu liniju proizvoda.
Svaki proizvod detaljno je marketinški mjeren, znaju tko ga kupuje i za koje prigode
– Pa makar nauštrb svoje zarade. Često se ljudi pitaju kako neki odjevni predmet može biti na popustu od 70 posto te kolika je stvarna cijena kad se može za toliko sniziti. No trgovci znaju i od dobavljača tražiti akcijski popust. Bitno je da je trošak pokriven - kaže prof. dr. sc. M. Jurčević. Jedino što je zakonski regulirano, reći će predsjednik udruge Potrošač Igor Vujović, jest da se kupac nikako ne smije obmanjivati.
Što znači - ukoliko je proizvod označen kao da je na akciji, a kada se dođe na blagajnu naplate punu cijenu - potrošač može zahtjevati da mu naplate onu akcijsku cijenu. Uz to, dodat će prof. dr. sc. Marinko Jurčević, u akcijama se ne smiju naglašavati da je jedna marka iste kategorije proizvoda bolja od druge. Proizvodi koji su na akciji, dodaje Vujović, obavezno moraju biti izdvojeni, jasno označeni kao takvi, a mora biti i istaknuta prijašnja cijena.
– Znaju ih nekad napuhati, tako da ispada da je cijena s popustom stvarna cijena proizvoda. Potrošaču je, dakle, bitno da poznaje kolika je tržišna vrijednost određenog proizvoda - priča Vujović.
Prilikom provođenja akcija, trgovcima je također bitno, kaže dr. sc. Ivan-Damir Anić s Ekonomskog instituta, da kupca čim dulje zadrže u trgovini.
– A to postižu kreiranjem ugodne atmosfere, pa im dijele kupone, organiziraju degustacije... Akcije provode čitavim nizom instrumenata - odgodama plaćanja, kroz loyalty programe, uz dva kupljena nude treći gratis... - kaže dr. sc. Ivan-Damir Anić.
A kada se u trgovinu dođe radi određene akcije, kažu ovi stručnjaci, kupac nikad se ne uzme samo jedna stvar, pa trgovci ovdje računaju na tzv. impulzivnu kupnju.
Za koji će postotak spustiti cijenu proizvoda i koji će to biti, ovisi isključivo o trgovcima
Zbog toga često mijenjaju raspored na policama, kako bi, dok tražite određeni proizvod, usput “naletili” i na onaj po koji možda i niste došli. Ukoliko kupujete na akciji, mora se paziti na rok trajanja. Datum na deklaracijama koji označava rok odnosi se na kvalitetu proizvoda, a ne na sigurnost. Odnosno, ako su namirnice pravilo pohranjene mogu se konzumirati i nakon isteka.
To je psihološka potreba
– Kupovanje na akciji zapravo je zadovoljavanje psiholoških potreba - kaže Sanja Maroević, voditeljica Odjela za psihologiju Klinike za psihijatriju Vrapče.
– Ljudi imaju potrebu za slobodom, pa tako i za onom financijskom, a kada osjećate da si mogu priuštiti ono što žele, i to još na akciji, to doprinosi osjećaju moći, pogotovo kod nezrelih osoba, koje taj osjećaj zadovoljstva nisu ostvarili kroz obitelj i sredinu u kojoj žive - kaže prof. psih. Sanja Maroević, dodajući da oni koji su u svojim zahtjevima nezasitni, pa umjesto dva pari cipela kupe njih pet, to već upućuje na psihički poremećaj.
>> Tko će ubrati rekordan urod od 90.000 tona mandarina?