- Imamo jednu paradoksalnu situaciju. S jedne strane smo informatički superiorni, a s druge strane smo medijski nepismeni. Ni kroz osnovnu ni kroz srednju školu ne uči se kako mediji funkcioniraju, kako ih treba analizirati i konzumirati – kazao je dr. Igor Kanižaj, profesor na Fakultetu političkih znanosti na predavanju o utjecaju medija na društvo i obitelj u Požegi.
Danas kada je tehnologija snažna, poput interneta kojem mladi jako vjeruju mogu se dogoditi negativne posljedice, posebice kada je riječ o društvenim mrežama.
- Istraživanje u jednoj osječkoj osnovnoj školi pokazalo je kako većina prvašića ima otvoren profil na nekoj društvenoj mreži, a da uopće ne znaju posljedice sadržaja koji tamo objavljuju. U interesu je i medija da se učimo o medijima, o tome kako prepoznati kvalitetan televizijski program i sl. jer to bi sigurno povećalo kvalitetu medija – objasnio je dr. Kanižaj. Glavni problem u Hrvatskoj je taj, dodao je dr. Kanižaj, što mi gubimo javne, neprofitne medije jer se sve komercijalizira.
– Javni mediji su važni jer otvaraju prostor društvenim skupinama koje inače teško mogu doći u prvi plan jer nisu u tolikoj mjeri interesantni. To se odnosi i na lokalnu razinu. Mediji imaju veličanstvenu ulogu ako su u dobrim rukama i mogu napraviti velike stvari u našim životima, mogu senzibilizirati javnost, povezanosti ljude… Stroga se treba oduprijeti negativnom i destruktivnom pristupu, inzistirati na afirmativnom što je u apsolutnoj suprotnosti s trendovima na tržištu – kazao je Kanižaj upozorivši kako prema zadnjem istraživanju iz 2012.godine samo 21 posto građana vjeruje medijima. Pri tom, dodao je, treba razlikovati povjerenje medijima i povjerenje novinarima ili urednicima.
- Tako nisko povjerenje nije dobro zato što mediji doprinose izgradnji društva. Ako nemate medije kojima se vjeruje onda ne mogu provoditi svoju funkciju društvene odgovornosti. Zabrinjava što je povjerenje manje nego prije 20 godina. Nad time se trebaju zabrinuti i novinari, strukovne udruge, mi koji educiramo novinare ali i sami građani koji trebaju vrednovati kvalitetni sadržaj, a odbaciti ono što prepoznaju kao manipulaciju – izjavio je Igor Kanižaj dodajući kako je stanje u medijima danas izuzetno teško te da ovu situaciju treba iskoristi da se iskristaliziraju kvalitetni mediji jer samo takvu mogu zadobiti povjerenje građana.
>>Za lažne emisije morat će vratiti novac, a mogu i izgubiti koncesiju