Švedski proizvođač SAAB uz potporu švedske vlade odlučio se na završno lobiranje i uvjeravanje hrvatske strane da je izbor njihova Gripena JAS 39 C/D za novu borbenu eskadrilu Hrvatskog ratnog zrakoplovstva (HRZ) jedini racionalan izbor. Pa je, na prilično iznenađenje, “u zadnji čas” na studijsko putovanje u Švedsku pozvao i novinare desetak hrvatskih redakcija koje je potom primio sam vrh kompanije, čak i vlasnik iz moćne obitelji Wallenberg te ministar obrane Peter Hultqvist.
Prošlo je mjesec i pol dana od kako su u Ministarstvu obrane otvorili četiri pristigle ponude, a prema najavama, vrednovanje tih ponuda, posao koji rade razna stručna povjerenstva u MORH-u, trebao bi biti završen do 30. studenog, kada bi trebalo biti objavljeno čija je ponuda najbolja za Hrvatsku. Premda se detalji još ne mogu saznati, neke su se informacije u proteklim tjednima počele probijati u stručniju javnost tako da se brzo saznalo kako su dvije ponude – ona najskuplja iz SAD-a, koji je ponudio potpuno nove lovce F-16 blok 70/72 koji su samo korak do aviona 5. generacije, te ponuda iz Grčke koja nudi već islužene F-16 blok 30 – pale u drugi plan. Američka je ponuda navodno skupa, a Grčke rabljene F-16, premda su navodno najjeftiniji, trebalo bi još modernizirati.
Promjena podignula cijenu
Ostaju u finalu, ako je vjerovati “dobro upućenima”, dvije ponude, ona izraelska, za njihove ponajbolje rabljene lovce F-16 Barak, te švedska koja nudi potpuno nove Gripene Jas 39 C/D. Hrvatski su se novinari za posjeta bazi u Ronnebyju na jugu Švedske uvjerili kako švedski piloti obožavaju C/D konfiguraciju kao izuzetno pouzdanu i moćno naoružanu. Tvrde da je taj avion sada u najboljoj kondiciji, a i svi glavni odgovorni ljudi u SAAB-u novinare su uvjeravali da će nastaviti razvoj C/D modela i ubuduće. U tempu od svake tri godine za novi napredni “upgrade”. Uglavnom, ni švedskim se pilotima ne žuri sjesti u najmoderniji Gripen E/F, koji sada počinju serijski proizvoditi.
Kako su i Šveđani očito čuli da je iz Izraela Hrvatima stigla prilično povoljna ponuda, dosta jeftinija od njihove, nisu klonuli duhom, nego, naprotiv, “stisnuli gas do kraja”. Čuli su također kako su u MORH-u bili prilično zapanjeni jer su očekivali da će iz Švedske stići povoljnija cijena. Problem je što su u Hrvatskoj očekivali da će ponuda za novi Gripen biti otprilike blizu onih koje su bile nuđene u proteklih desetak godina, koliko je SAAB već angažiran u Hrvatskoj. No, kako je MORH na čelu s ministrom Damirom Krstičevićem unio veliku promjenu u natječaj jer za HRZ traži “višenamjenski”, a ne tek zrakoplov za air policing, bilo je jasno da će to onda i znatno poskupiti cijeli posao. Hrvati, naime, žele da njihova ratna avijacija može djelovati i po ciljevima na zemlji i biti dominantna na nebu, gađati s velikih udaljenosti, kao i sposobna za elektroničko ometanje protivnika te proboj u njegovu pozadinu.
U Švedskoj su hrvatski novinari stoga u neformalnom razgovoru saznali kako su Šveđani svjesni da nam je njihova ponuda, premda su to novi avioni (izraelski su moćni, no u upotrebi već 30-ak i više godina), jako skupa pa su spremni na daljnje razgovore. Premda je natječaj još u tijeku, jasno je da se na sjeveru priželjkuje da Hrvati zatraže, naravno i od njih i od ostalih tzv. BAFO (best and final offer, najbolju i završnu ponudu). Koliko se moglo naslutiti, i cijena bi mogla biti niža, a svakako bi se razgovaralo i o duljem kreditnom roku.
Izraelci s boljim dionicama
Slučajno ili ne, gotovo istodobno u Švedskoj se našao i hrvatski premijer Andrej Plenković na summitu EU, no nije promaknulo da se susreo sa švedskim kolegom i da su, tvrde u Stockholmu, razgovarali i o Gripenima. U stručnim kuloarima u Hrvatskoj do ovog finalnog lobiranja Šveđana snažnije su pak stajale dionice izraelskog Baraka. Ne samo zbog cijene (a riječ je o barem 300 milijuna eura nižoj od Šveđana) ni obećane industrijske suradnje i prijenosa tehnologije (to jako nude i Šveđani, gradit će i znanstveni park u Zagrebu), nego zato što se drži kako Hrvatska i Izrael mogu postati strateški partneri u obrani. Šveđani pak tvrde da je baš Gripen ustvari najintegriraniji avion u NATO-u.
– Izgubili ste onog trenutka kada ste se predali – s optimizmom pak novinarima poručuju u SAAB-u bez obzira na to što i do njih dolaze informacije da su u Hrvatskoj, izgleda, ipak skloniji ponudi za izraelski F-16.
S Rusima 60 “bliskih susreta”
Švedski domaćini omogućili su prvi put posjet najvažnijoj zrakoplovnoj bazi ratnog zrakoplovstva u Ronnebyju, gradiću na jugu Švedske, na obali Baltika, a najvažnije – točno preko puta ruske enklave u Kalinjingradu. Zapovjednik baze potpukovnik Adam Nelson upoznao je hrvatske novinare s “tradicionalnim” velikim oprezom prema ugrozama koje Šveđani smatraju da im prijete od Rusije. U vrijeme hladnog rata Švedska je zbog opasnosti od Sovjeta imala treću najveću ratnu avijaciju na svijetu (oko 2500 aviona!). Nelson potvrđuje da njihovi piloti tijekom patroliranja duž Baltika godišnje imaju između 50 do 60 “bliskih susreta” s ruskim SU 24 i SU 27. Zrakoplovi se tada približe na udaljenost od 50-ak metara i obično sve završi – fotografiranjem Rusa. U bazi se nalaze dvije eskadrile (Orlovi i Aligatori) JAS 39 C/D Gripena, “upgradeanih” na MS 20 mod, što znači da imaju nove radare i softver za korištenje novih europskih dalekometnih protuavionskih raketa Meteor, dometa 250 km. Jednako opremljene Gripene Švedska sada nudi Hrvatskoj. Nelson kaže da pilotima koji prelaze s MiG-a 21 na Gripene treba oko 5 do 6 mjeseci obuke za osnovno letenje, a u roku od 10 mjeseci već samostalno lete u air policingu.
Kad nam je bilo najpotrebnije u ratu šveđani su nas športali službeno s onom personom Bildtom, a sad bi nam otvarali 'znanstvene' centre i prodavali zrakoplove. Ako naši imaju imalo soli u glavi nece s njima trgovati da nas ostave na cjedilu u slučaju rata