Prošla turistička godina dala je naslutiti da će se po fizičkim rezultatima u 2023. godini stvari vratiti na situaciju prije pandemije, što pokazuju i prve nacionalne statistike o broju noćenja u tri vršna mjeseca ove godine. Pritom bi u ovoj godini trebala porasti i profitabilnost turističkih kompanija, koja je lani pala zbog povećanih troškova u svim segmentima, uključujući troškove radnika koji su u stalnom porastu zbog rasta plaća. U ovoj sezoni, međutim, uz nešto razumnije cijene energije značajno su i porasle cijene ugostiteljskih usluga, što bi trebalo ublažiti visoke rashode. Za to ipak treba pričekati i službene financijske rezultate kompanija u trećem kvartalu.
Iako su domaće turističke kompanije lani uspjele dohvatiti turistički promet iz rekordne 2019., rast poslovnih rashoda je u prvih devet mjeseci 2022. godine dvostruko nadmašio rast prihoda, što je dodatno smanjilo profitnu maržu u sektoru, a dobit koju su vodeće turističke kompanije generirale u 2021. i 2022. i dalje je pokrio samo 80 posto gubitka iz 2020. godine.
No, već polugodišnji rezultati pokazali su trend rasta prihodovne strane, iako inflacija ostaje kamen u cipeli za dioničare.
Valamar Riviera i dalje je najveća turistička kompanija u Hrvatskoj, sa snažnim utjecajem u svim dijelovima Jadrana. U prvom polugodištu 2023. poslovni rezultati Valamar Grupe poboljšani su u odnosu na 2022. godinu – noćenja (+3,1%) i poslovni prihodi (+17,1%) u prvom polugodištu godine nadmašila su one iz istog razdoblja 2022. godine, a sjeverne destinacije zabilježile su, pored prihoda, i neznatno veći broj noćenja od 2019. godine. Pod utjecajem inflacije, operativna dobit (prilagođena EBITDA) manja je od 2022. godine.
Skraćen broj radnih dana
“Vrlo dobar rast prihoda i zauzetosti u prvoj polovici godine, kao i dobro stanje rezervacija za glavnu sezonu pokreću naše izglede za rast, dok povećani troškovi rada, inflacija i visoke cijene energenata i dalje vrše pritisak na operativne marže”, ustvrdili su u kompaniji u polugodišnjem izvješću. Valamar je ove godine, bar u prvih šest mjeseci, povećao prosječnu cijenu za 18,8 posto nego lani, što je utjecalo na poslovne prihode koji su iznosili 105,3 milijuna eura, ili rast od 17,1 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Takvi rezultati postignuti su unatoč skraćenom broju radnih dana za veliki dio hotela i kampova u prvom tromjesečju 2023. godine nakon više od trostrukog povećanja troškova električne energije zabilježenog u 2022. godini. Grupa je na početku sezone očekivala da će ostvariti približno 11% veće prihode od pansiona u srpnju 2023. godine u usporedbi s istim razdobljem 2022. godine, nakon značajno povećane prosječne cijene na sličnom broju noćenja. Operativni troškovi porasli su im 21,2 posto u prvoj polovici godine. Ostvarena je operativna dobit (prilagođena EBITDA) od 2,4 milijuna eura, što je za 1,5 milijuna eura niže od dobiti istog razdoblja 2022. godine. Pad tržišne cijene električne energije odrazio se pozitivno na financijske rezultate Grupe te su povezani troškovi nešto niži od usporedivih u 2022. godini. Sklopljen je novi ugovor o opskrbi električne energije za razdoblje od 1. lipnja 2023. do 31. svibnja 2024. godine s nižim cijenama od prošlog ugovora, i efekti toga trebali bi se vidjeti na rezultatima trećeg kvartala.
OGLAS
Učini svoje želje mogućima. Dođi u RBA i uživaj u lakoći digitalnog bankarstva.
Maistra je u prvom polugodištu imala 8% bolju prodaju nego lani u isto vrijeme, te 3% plus u broju prodanih jedinica nego u 2019. Pritom je istarski dio ostvario 4% veću prodaju, koja je čak 13% jača u usporedbi s 2019. godinom. Zagrebački hoteli rasli su 19%, a dubrovački 28% u odnosu na lani. Hoteli u Zagrebu ostvarili su 78% prodaje iz 2019. godine, a kako je na proljeće otvoren preuređeni hotel Zonar (bivša Panorama), to će sigurno utjecati na rezultate zagrebačkog poslovanja Adrisove turističke tvrtke.
Adrisov turistički segment ostvario je prihode od prodaje u iznosu od 105 milijuna eura, što je za 25% više nego u prvih šest mjeseci prošle godine, odnosno čak 31% više od realizacije iz 2019. godine, uz dobit prije kamata, poreza i amortizacije (EBITDA) u iznosu od 21 milijun eura, što je rast od 20%. EBIT je u prvih šest mjeseci iznosio jedan milijun eura, a neto dobit minus jedan milijun eura.
U 2022. godini Plava Laguna je ostvarila značajno bolje poslovne rezultate u odnosu na prethodnu godinu, a i u odnosu na pretpandemijsku 2019. Nakon dvije pandemijske godine, u 2022. dolazi do potpunog oporavka turističkog sektora zbog ukidanja gotovo svih restrikcija vezanih uz Covid, dok se s druge strane visoke stope inflacije odražavaju na značajan porast operativnih troškova. Geopolitička situacija vezano za rat u Ukrajini nije imala značajnijeg direktnog utjecaja na poslovanje, budući da rusko i ukrajinsko tržište ne predstavljaju ključna emitivna tržišta za poslovanje Grupe. U 2022. godini Grupa je ostvarila poslovne prihode u iznosu od 187 milijuna eura što je za 40% ili 53 milijuna eura više u odnosu na isti period prethodne godine. Značajan porast poslovnih prihoda rezultat je porasta prihoda od prodaje za 47% radi ostvarenog porasta obujma poslovanja uz rast prosječne cijene smještaja, te ostvarenih prihoda ovisnog društva Hotel Croatia. U odnosu na 2019. godinu poslovni prihodi bilježe rast od 20% generiran porastom obujma poslovanja u segmentu kampova i realiziranom većom prosječnom cijenom smještaja.
Grupa je ostvarila operativnu dobit EBITDA prilagođenu za jednokratne pozicije, na razini od 73 milijuna eura te u odnosu na isti period 2021. godine bilježi rast od 35%. Ostvarena razina zarade na usporedivoj razini premašuje realiziranu u istom razdoblju 2019. godine za 12 milijuna eura ili 20%. EBITDA marža iznosi 40,9% te ukazuje na kontinuitet održavanja konkurentne razine efikasnosti.
Sporiji oporavak u Njemačkoj
Plava laguna u prvih 6 mjeseci ove godine je ostvarila 1,75 milijuna noćenja, ili 20% više noćenja nego lani, uz ostvarenih 72 milijuna eura prihoda, ili 38% više nego lani, te uz dobit od 1,8 milijuna eura, u odnosu na lanjski minus od 11 milijuna eura. Operativna dobit ove godine im je rasla za 48%.
Arena Hospitality Grupa jedna je od zanimljivijih kompanija u hrvatskom turizmu, zbog sve veće internacionalizacije poslovanja te okretanja city turizmu. Grupa je lani ostvarila rekordne financijske rezultate, zahvaljujući oporavku potražnje na svim tržištima na kojima posluju. Poslovanje je u Hrvatskoj ostvarilo iznimno dobre rezultate uslijed snažne ljetne sezone, dok je u Njemačkoj, Mađarskoj i Srbiji oporavak bio nešto sporiji, ali stabilan.
“Zahvaljujući discipliniranoj strategiji cijena Grupa je tijekom godine ostvarila rekordno visoku prosječnu cijenu smještaja uslijed čega je, u kombinaciji s povećanom popunjenošću, RevPAR porastao za 70,8%. Financijski rezultati Grupe u 2022. godini stoga su ugodno nadmašili rezultate iz 2019. gdje je prihod Grupe porastao za 6,1% u odnosu na 2019., na 110 milijuna eura. S druge strane, rast EBITDA-e od 2,4% (na 31 milijun eura) je sporiji i to radi kasnijeg oporavka gradskih hotela nakon lockdowna u Njemačkoj, dok je u Mađarskoj art’otel Budapest bio zatvoren radi renoviranja u prvoj polovici 2022. godine.
U drugom kvartalu 2023. Grupa Arena je imala rast prihoda za 40,5% na iznos od 42,3 millijuna eura. Ovakvo povećanje rezultata bazira se na rastu RevPARa od 63,2% u Njemačkoj, zahvaljujući snažnom rastu prosječnih cijena smještaja na godišnjoj razini, kao i uspješnim rezultatima poslovanja u Hrvatskoj (42.4% rast RevPAR-a). Rast koji vide u Njemačkoj označava oporavak prihoda u portfelju gradskih hotela Grupe. U lipnju, najsnažnijem mjesecu tijekom drugog tromjesečja, njemački hoteli ostvarili su popunjenost od 75,8% i prosječnu cijenu smještaja (ADR) od 145,7 eura. Ukupni prihodi u Hrvatskoj tijekom drugog tromjesečja iznosili su 25,3 milijuna eura, što je za 31,1% više u odnosu na prošlu godinu. Također, prihodi ostvareni tijekom prvog polugodišta 2023. godine predstavljaju najviše prihode u povijesti Društva.
Na financijske rezultate negativno je utjecalo snažno povećanje troškova režija, i to uglavnom u Hrvatskoj, kao i povećanje troškova plaća, budući da je trošak rada porastao s 11 na 15 posto u prosjeku. Ova jesen za tvrtku je važna zbog otvaranja dva gradska hotela u regiji, njihovog prvog Radisson RED hotela u Beogradu, Srbija, kao i prvog art’otela u Zagrebu.