VELIKA ANKETA

Jeste li za euro? Najprije reforme, pa za najmanje pet godina i euro

Christine Lagarde i Boris Vujčić
Foto: Grgo Jelavić/PIXSELL
12.07.2017.
u 10:48

Sve zemlje s manje od 10 milijuna stanovnika ili su brzo uvodile euro ili imaju tečaj usko vezan uz euro

Hrvatska bi u najboljem slučaju tek za pet godina mogla uvesti euro, složili su se jučer guverner Boris Vujčić i ministar financija Zdravko Marić u razgovoru na marginama dubrovačke konferencije. Vujčić je ponovio da središnja banka priprema strategiju za euro i analizira sve učinke prelaska na euro na domaću ekonomiju, o kojoj će se, dodao je ministar Zdravko Marić, povesti javna rasprava.

Odluka je na Hrvatskoj kad će i kako ući u eurozonu i započeti pregovore s Europskom unijom, komentar je glavne direktorice MMF-a Christine Lagarde, koja, naravno, smatra da Hrvatska od toga procesa može samo profitirati.

Odluka da Hrvatska započne pregovore i uđe u mehanizam ERM-a, koji je svojevrsna čekaonica za euro, zapravo bi značila da je Vlada spremna krenuti u čvrste reforme kojima bi značajno smanjila javni dug te povećala zaposlenost, konkurentnost i izvoz. Ulazak u eurozonu nije samo pitanje tečaja, iako je on najzanimljiviji javnosti, jer je stabilnost domaće valute prema euru jedan od uvjeta s kojim Hrvatska nema problema.

Christine Lagarde i Boris Vujčić
1/7

Poučeni iskustvom Slovenije i ostalih tranzicijskih država, građani se boje da će doći do masovnog poskupljenja, dok jedan dio političke i stručne javnosti vjeruje da hrvatska monetarna vlast ima više manevarskog prostora s kunom nego s eurom. Za razliku od njih, Vujčić snažno zagovara euro, jer će se tako zemlja riješiti sadašnjeg tečajnog rizika, koji mu stvara veliko ograničenje u vođenju monetarne politike.

Ispuni li Hrvatska sve uvjete za euro, to bi značilo da je uređena i sređena ekonomija, što bi automatski dovelo i do pada kamatnih stopa. No, ravnatelj HUB-a Zdenko Adrović upozorio je nedavno da s uvođenjem eura popularno fiksiranje kunskih kredita može biti nezgodno, no idućih pet godina građani se o tome ne moraju brinuti. Većina kunskih kredita fiksirana je na razdoblje od pet do sedam godina.

– Sve zemlje s manje od 10 milijuna stanovnika ili su brzo uvodile euro ili imaju tečaj usko vezan uz euro. Veće države vode slobodniju politiku tečaja koja pogoduje izvoznicima u recesiji, ali o rezultatima takvih politika nema suglasja struke. I protivnici i zagovornici uvođenja eura smatraju da je to dobro za gospodarski rast – mišljenje je ekonomskog analitičara eurofila Velimira Šonje, dok se tome, primjerice, snažno protivi saborski zastupnik i profesor monetarne politike Ivan Lovrinović. Ministrica gospodarstva, poduzetništva i obrta Martina Dalić smatra da će Hrvatskoj trebati 5 do 7 godina za euro.

 

Komentara 26

Avatar anticenzura
anticenzura
11:04 12.07.2017.

Mislim da ni jedna zemlja na svijetu nije izrodila ovoliko izdajnika u svojoj povijesti kao nasa nesretna zemlja. Samo radi ovakvih se nadam da postoji deveti krug pakla.

AM
Axis Mundi
11:11 12.07.2017.

paradoks je da s jedne strane volimo izražavati cijene u eurima, no s druge strane - dovoljno je pitati neke zemlje u našem susjedstvu i vidjeti kako se "uvođenje eura" reflektira na običan život građana. samo si pokušajte predočiti što danas možete s xy kuna, a što ćete moći kad se te kune konvertiraju u eure, uz neminovan rast cijena svega. ostalo pričajte maloj djeci. jedno veliko NE uvođenju eura. imamo li mi kadar koji štiti ijedan državni interes ili smo se u potpunosti prepustili i prodali?

PO
Pomrdalo
11:39 12.07.2017.

Bolje nikada. Godinu-dvije prije uvodjenja Eura Svabi su poviisili cijene za 25%. Te cijene su ostale iste, prevedene 1/1. Deutsche Mark=Euro.Na primjer voce, kila 3 DM je 3 EURO . Stan 500DM =500 EURA, dok su place promjenjene u odnosee 1 prema 2, sto znaci 1400 DM, dobijes 700 EURA. AKCIE su bile prevedene 1/1, sto bi znacilo jedna Akcija 20 Maraka vrijedila je 20 EURA. Pa sad birajte za koga je bolje ostati na staroj valuti ili se prebaciti na EURO. P.S. Auto osrednji kostao je 15 000Maraka, bilo je to puno novaca, danas taj isti auto kosta 15 000 Eura. I NE ZABORAVITE DA SU PLACE POSTALE UPOLA MANJE. Naravno da ce vas politicari uvjeravati u suprotno, da je sve ostalo isto, ili mjenjalo se u odnosu 1 /2, sto je notorna laz.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije