BaDaBum donosi

Kako djeci stvoriti pozitivni stav prema matematici i prije škole

BaDaBum
Foto: BaDaBum
1/5
26.05.2022.
u 09:08

Djeca se od najranije dobi kroz igru spontano susreću s matematičkim pojmovima, no nepohodna im je podrška odraslih koji usmjeravaju njihov interes i potiču na sudjelovanje u aktivnostima koje uključuju matematiku. Platforma BaDaBum donosi vam savjete kako od rođenja upoznavati djecu s matematičkih pojmovima i na taj način razvijati predmatematičke vještine.

Zastanete li ikada na trenutak i razmislite koliko puta u danu nešto mjerite ili računate? Ne moramo ići daleko, sve su to svakodnevne stvari koje radimo, a ni ne doživljavamo ih kroz matematičku prizmu - koliko žlica šećera stavljamo u kavu, za koliko minuta će nam doći tramvaj/autobus ili koliko tanjura trebate postaviti na stol, koliko je stvari na vašoj to-do listi i kolika je procjena vremena za izvršenje svake… Moglo bi se reći da je matematika sastavni dio naše svakodnevice.

Predmatematičke vještine – niz znanja, činjenica i postupaka

Predmatematičke vještine mogu se definirati kao niz znanja, činjenica i postupaka koje djeca usvajaju prije polaska u školu, a važan su preduvjet za razumijevanje matematike i usvajanje matematičkih koncepata u školskom obrazovanju..

Vještine kojima dijete treba ovladati do polaska u školu jesu:

  • upoznavanje odnosa u prostoru (ispred-iza, gore-dolje, pored, ispod-iznad, u-unutar, između itd.),
  • uspoređivanje (veći-manji, teži-lakši, brži-sporiji, viši-niži itd.),
  • svrstavanje i razvrstavanje (uočavanje zajedničkih svojstava prema veličini, boji ili obliku),
  • sparivanje i pridruživanje - povezivanje istovrsnih predmeta (primjerice jabuke s jabukama) i predmeta s odgovarajućim predmetom (glava-kapa),
  • znati prepoznati kada je nešto jednako i shvatiti pojam jednakosti,
  • za jedan više ili manje (uspoređivanje veličine skupa),
  • mehaničko brojanje (prepoznavanje brojevnih riječi i njihovog redoslijeda),
  • brojanje pridruživanjem (razumijevanje da se brojevna riječ odnosi na količinu),
  • prepoznavanje brojke i pridruživanje brojke količini (određena brojka označuje količinu predmeta),
  • usporedba brojeva u glavi (uspoređivanje veličine dva broja bez gledanja u predmete ili prste).

Dijete prvo mehanički pamti redoslijed brojevnih riječi, zatim postupno povezuje brojevnu riječ s količinom, dok na kraju predškolskog razdoblja povezuje brojevnu riječ i količinu s pripadajućom brojkom.

Foto: BaDaBum

Kako kroz igru i svakodnevne aktivnosti poticati razvoj predmatematičkih vještina?

Prema nekim istraživanjima uspješno svladavanje predmatematičkih vještina jedan je od najvažnijih prediktora kasnijeg uspjeha u školi i svladavanja nastavnog gradiva. Izlaganje djece od najranije dobi brojevima i matematičkim konceptima olakšat će stvaranje pozitivnog stava prema brojevima i dobru pripremu za polazak u školu. Tijekom slobodne igre djeca prirodno koriste matematičke koncepte, npr. uspoređuju tko je napravio veći toranj ili tko je srušio više čunjeva. Čak i mala djeca kroz istraživanje igračaka uče o prostornim odnosima, geometrijskim oblicima i veličinama dok nižu kolute na postolje ili ubacuju geometrijske oblike na za to predviđeno mjesto. Odrasli spontano kroz igru s djecom u govoru koriste riječi kojima pomažu djeci pri usvajanju matematičkih pojmova, potiču ih na istraživanje i razmišljanje o onome što vide i rade. U dječjoj je prirodi da s interesom pristupaju svemu što je stimulativno predstavljeno, a upotreba edukativnih softvera u obrazovne svrhe za većinu djece zaista jest motivirajuća! Digitalni sadržaji trebaju se koristiti na način da oni budu poticajni za dijete, a to se neće postići tako da dijete ostavimo satima uz računalo. Važno je naći dobar balans između digitalnih i printanih sadržaja.

Primjer zadatka iz digitalne igre Veće-manje koja se nalazi na BaDaBum platformi. U njoj djeca moraju kliknuti na sve slike koje prikazuju predmete manje ili veće od zadanog (u ovom slučaju manje od balona).
Foto: BaDaBum

Na BaDaBum platformi možete pronaći mnoštvo zadataka za vježbu predmatematičkih vještina. Namijenjena djeci u dobi 4-7 godina, platforma je kombinacija digitalnih igara (koje se mogu rješavati na putem mobitela, laptopa i računala) i listića koje možete printati kod kuće i na taj način kombinirati kvalitetno provedeno vrijeme online i offline s djetetom 1 na 1. Platforma je dobila pozitivno mišljenje Agencije za odgoj i obrazovanje te je uvrštena u digitalni repozitorij drugog obrazovnog materijala za predškolske programe te 1. i 2. razred osnovne škole. Svaki mjesec na platformu se dodaju novi sadržaji, a trenutno možete pronaći 35 digitalnih igara i preko 60 listića. Igre Ribice, Sladoled, Veće-manje i listići Brojevi, Loptice, Pronađi me, Točkica, Malo-veliko, Gdje smo mi?, Zaokruži me samo su neki od primjera uz pomoću koje djeca mogu razvijati predmatematičke vještine. Osim predmatematičkih, na platformi se nalaze i vježbe za grafomotoriku, fonološku svjesnost, pažnju, koncentraciju, širenje vokabulara, logičkog zaključivanja i sl.

Primjer zadatka iz digitalne igre Sladoled koja se nalazi na BaDaBum platformi. U igrici je omogućeno audio i vizualno prepoznavanje brojeva uz operaciju jednostavnog zbrajanja.
Foto: BaDaBum

Primjer zadatka iz listića Pronađi me koji se nalazi na BaDaBum platformi. Osim usvajanja predmatematičkih vještina, ovaj listić kombinira i razvoj grafomotorike (pravilan hvat olovke, koordinacija oko-ruka, manipulacija olovkom po papiru i sl.).
Foto: BaDaBum

Kod kuće djecu možete poticati na usvajanje predmatematičkih vještina na različite načine. Možete prebrojavati koliko bombona ima u vrećici ili koliko ste stepenica prešli kako bi došli do vašeg doma. Dijete možete uključiti u aktivnosti kao što su kuhanje i pripremanje obroka te zajedno možete vagati koliko brašna ćete staviti u tijesto, koliko čaša vode ćete uliti u posudu, koliko krumpira ćete oguliti ili kako ćete prepoloviti jabuku da svako dobije jednu polovicu. Kroz svakodnevni razgovor možete koristiti matematičke pojmove te koristeći se njima komentirati predmete u okolini npr. ’Kupio sam tri čokolade.’, ’Uzeo sam dva sendviča.’ i sl. Dok se igrate s djetetom možete mu zadavati upute kao što su ’Sakrij medvjedića ispod stola.’ ili ’Napravi veliku zmiju od plastelina, veliku kao tri veličine tvog najduljeg prsta na ruci’. Dijete možete usmjeriti na brojke komentiranjem broja kata u liftu, kućnog broja na zidu vaše kuće ili brojeva na registracijama automobila.

Važno je da kroz igru budete opušteni te da učenje predmatematičkih vještina učinite djetetu zabavnim i privlačnim.

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije