U zadnjem broju Narodnih novina, u vrijeme godišnjih odmoru, objavljena je informacija o novom ugovoru vezanom uz kontroverzni remont MiG-ova u Ukrajini. MORH je, bez natječaja, izravno potpisao ugovor s podizvođačem remonta, češkom tvrtkom "Česka letacka servisni a.s." (ČLS), a u opisu ugovora stoji i razlog – "Usluge popravka i umjeravanja NAV/COMM/IFF opreme za avion MiG-21". Te još stoji: "Ovaj predmet nabave nastavak je postupka dovođenja u ispravno stanje iste opreme za koju je napravljena defektacija sukladno ugovoru s tvrtkom ČLS iz 2013." Početna procijenjena vrijednost ugovora iznosila je 2,228.000 kuna, plus PDV. No, ugovorena je niža vrijednost i ČLS-u će pripasti 1,817.136,80 kuna, zajedno s PDV-om.
Nema dodatnog troška
Alarme za uzbunu ovdje "pali" nekoliko činjenica. Prvo, mjesec i pol kasnije od roka kada je prema ugovoru čitava borbena eskadrila od 12 MiG-ova već trebala letjeti, sklapa se ugovor s ČLS-om o "popravku" elektroničke opreme, koja je trebala, dakle, već odavno biti u savršenom stanju!? Nadalje, ČLS je podizvođač "Ukrspeceexportu" i bio je zadužen za tzv. modernizaciju naših MiG-ova, a što uključuje ugradnju NAV/COM opreme zapadnog tipa, kao i postavljanje IFF transpondera. Taj je posao bio naveden u cijeni ponude i uključen u iznos od 13,9 milijuna eura, s kojim su Ukrajinci pobijedili na natječaju. Od tog ukupnog iznosa posao ČLS-a procijenjen je na oko dva milijuna eura. Dakle, novih plaćanja ČLS-u ne može biti. Prije potpisivanja ugovora i Ukrajinci i Česi su već proveli tzv. defektaciju (procjenu u kakvom je stanju NAV/COM oprema). Sada MORH tu "defektaciju" dodatno plaća!? Nadalje, kome MORH to plaća – ČLS-u, tvrtki koju je upravo MORH prije pola godine javno okrivio kao jedinog krivca za kašnjenje remonta u Odesi. Dakle, umjesto da od ČLS-a naplate penale, MORH dodatno "nagrađuje" krivca za kašnjenje!? Kada su prije pola godine tako okrivili ČLS, u MORH-u nisu međutim odgovarali na pitanja kako to da je ova češka tvrtka uopće i dobila posao. MORH je, naime, i prije potpisivanja ugovora unaprijed dobio upozorenja (30. svibnja 2013. ) da ČLS nije kompetentan za ugradnju i integraciju NATO opreme, jer nema licenciju i dozvole za IFF transponder francuske tvrtke Thales niti znanja u radu s avionima MiG-21 (komunikacijske navigacijske uređaje ugrađivali su samo na civilne avione i helikoptere). No, još puno prije, 9. prosinca 2012., na ruke ministra Ante Kotromanovića stiže dopis, zapravo jasno upozorenje iz rumunjskog "Aerostara" koje potpisuje direktor Ovidiu Buhai. U pismu se našeg ministra obavještava da se NATO oprema, ugrađena tijekom remonta u Rumunjskoj 2003. (radijska stanica Rockwell-Collins i Thalesov transponder) mora opet remontirati. Kotromanovića Buhai upozorava da IFF transponder ugrađen u naše MiG-ove "ima nadogradnju za Mod 4, koji je specifičan isključivo za operacije zemalja članica NATO-a, dakle mora ostati u granicama zemalja NATO-a".
Gdje je kraj
No, najvažniji dio dopisa Buhaija Kotromanoviću odnosi se na činjenicu da je "Aerostar zaštitio svoj projekt modernizacije i uvjereni smo da će Ministarstvo obrane zaštiti naše intelektualno vlasništvo". Zadnja poruka kaže da, dobije li netko drugi posao novog remonta, mora provesti svoju modernizaciju, a ne smije dobiti na uvid Aerostarovo rješenje, "kako naš projekt ne bi mogao biti kopiran tijekom remonta". ČLS dakle neovlašteno kopa po opremi i sklopovima koje je Aerostar s Izraelcima projektirao 2003. za prvi remont naših MiG-ova. U najnovijem ugovoru s ČLS-om MORH, međutim, u tekstu obrazloženja ugovora piše da je češka firma "za taj projekt ovlaštena od svih proizvođača navedene opreme za nabavu i ugradnju iste". No, ČLS, ima licenciju od Rockwella, no nema licenciju od Thalesa, kao ni dopuštenje Aerostara!? Najskandaloznije je ipak to što MORH nakon svega "dodaje" još 1,8 milijuna kuna, izvan ugovora, tvrtki koja nije uopće obavila ugovoreno. Ima li kraja ovoj katastrofi koju stvara MORH?
>> 'MiG je pao za 30 sekundi, a sjednicu VNS-a Ivo Josipović saziva za 30 dana?'
>> Uzroci pada će se lako utvrditi jer je velika sreća što je pilot preživio
Zar Kotromanović nije rekao da će podnijeti neopozivu ostavku ako MORH ne naplati penale zbog kašnjenja remonta (kasne već 8 mjeseci). Umjesto naplate penala oni plaćaju još 2 milijuna kuna za neobavljene radove i naravno nikome ništa. Avioni su nam na tlu i uopće nema naznake kad će letjeti. 135-ica je još u Zadru i neispravna je, "Kockica" može letjeti ali nije naoružana i nema radara, 121-ica je u starom željezu..... Totalno rasulo!!!! "Selo gori a baba se češlja" (čitaj HRZ u raspadu a vlada i ministri na godišnjem). Sramota!!!