Nije jeftino nabaviti ni polovne, a ni nove ratne zrakoplove, nikoga od ponuditelja nismo odbacili i želimo sačuvati komponentu lovačke eskadrile. Pri tome smo zainteresirani za dugoročna rješenja, aktualna je izjava ministra obrane Davora Božinovića, koja javnosti ne znači nešto osobito. Ali jest. Da se naslutiti da RH neće dokinuti lovačku eskadrilu. Ne bude li nasljednika MiG-ova 21, RH će, poput Slovenije, plaćati najam zrakoplova (NATO obveza zračnog nadzora)te tako Talijanima i Mađarima "kupovati" avione.
Ugledajte se na Čehe
Problem je što, jedini mjerodavni, a to je državni vrh, još nije potvrdio da nećemo ukinuti eskadrilu. Razlog – eskadrila novih zrakoplova stoji od 700 do 1,2 milijarde eura, ovisno o modelu. Ovdje, nije jednostavno objasniti sljedeći apsurd; Hrvatska, premda zemlja u dubokoj ekonomskoj krizi, nikada neće biti u povoljnijoj situaciji nabaviti novu eskadrilu lovaca presretača. Kako ih nabaviti da to proračun gotovo i ne osjeti, a da posljedica bude i izvoz hrvatskih roba zemlji proizvođaču aviona u vrijednosti koja premašuje cijenu eskadrile? Ne, nije bajka, to je tzv. offset program. Pripremljen upravo za države koje nisu spremne u kešu kupovati zrakoplove. Dvije ponude kojima se Hrvatskoj nude lovci temelje se na offsetu.
Švedski Saab nudi svoje Gripene, Nijemci svoje Eurofightere. Nijemci su tu još uvijek manje konkretni i ne žele reći koje bi to hrvatske tvrtke i proizvodi bili dio offseta. Ne žele se otkrivati, sve dok državni vrh RH ne odluči da ide u nabavu eskadrile putem offseta. Šveđani, pak, nemaju tajni, već godinama iznose što bi njih zanimalo kao nadoknada. Zauzvrat bi, u desetak godina, koliko traje offset, nabavili nekoliko ledolomaca (Uljanik, a stoje po 100 mil. dolara), Dalekovod će dobiti nove poslove, žele i suradnju s Končarom, Gredeljem, a pojačano bi uvozili i naša vina (Agrokor).
Nude Hrvatima da sami vide offset s Česima i Mađarima, koji su nabavili Gripene. Mađari su dobili dvije tvornice Electroluxa, a Česi su, od 2004. do sada realizirali 93 posto offseta. Znači, zaradili milijardu eura. Hrvatskoj švedska vlada nudi ugovor za nabavu od 10 do 14 Gripena, s odgodom plaćanja od 2 do 5 godina. Dok ne stigne eskadrila, Šveđani daju nekoliko aviona za obuku pilota. Nakon toga počinje "light" otplata s kamatom nižom od 2%, a rata ovisi o stanju gospodarstva u RH. Premda RH ne bi prvih godina otplaćivala Gripene, offset to ne čeka, kreće odmah.
Nadzirali bismo i susjedstvo?
Nadalje, Gripene RH djelomično može otplaćivati i od naknade koju bi plaćali susjedi jer bi RH ponudila nadzor Sloveniji, BiH i Crnoj Gori. Svjesni mogućnosti offseta, u MORH-u, međutim susprežu ljutnju jer sve stoji s obzirom na to da Povjerenstvo za offset pri Ministarstvu gospodarstva nikako da dovrši okvir programa. U tom ministarstvu, pak, kažu – kriva adresa. Oni čekaju da državni vrh odluči o načinu nabave. "Trgovačko-politički", poput kupnje F-16 npr., ili putem offseta (Gripen, Eurofighter). Na potezu su Ivo Josipović i Jadranka Kosor. MiG-ovi prestaju letjeti 2013.
Može offset, a može i obično fotokopiranje. Kupi se jedan avion, onda se fotokopira u više primjeraka i imamo cijelu eskadrilu.