U zagrebačkoj Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici jučer je predstavljen i vizualni identitet hrvatskog predsjedanja Vijećem EU. Autorica odabranog rada je studentica prve godine Studija dizajna na zagrebačkom Arhitektonskom fakultetu Iva Primorac, a njezini mentori bili su Stipe Brčić i Marija Juza. Rad pod nazivom Tipografska šahovnica pobijedio je na javnom natječaju, a odluku o tome donio je Ocjenjivački sud u sastavu Damir Bralić, Antti Hinkula, Jan Pavlović i Nevena Tudor Perković, Zvonimir Frka Petešić, Katja Šare i Jakov Vilović. Iva Primorac za svoj je rad nagrađena s 33.000 kuna.
Vizualni kod
Božo Skoko, profesor odnosa s javnošću i jedan od vodećih hrvatskih komunikacijskih stručnjaka, smatra da je odabrano rješenje za vizualni identitet hrvatskog predsjedanja Vijećem EU pogođeno jer smo zadržali prepoznatljive hrvatske kvadratiće i boje kao osnovu.
– Stilizirane kratice EU i HR dobro su uklopljene u tu vizuru. Budući da su kvadratići naš najpoznatiji nacionalni vizualni kod, čemu lutati – komentirao je Skoko.
No Boris Ljubičić, jedan od najpoznatiji hrvatskih dizajnera, koji je i sam sudjelovao na ovom natječaju, smatra da je pobjednički rad vizualno nepismen iako sadrži sve što je potrebno.
– To nije dizajn i čini mi se posve nezgodnim da autorica i mentori dolaze sa Studija za dizajn, čime se ruši ugled institucije i struke koju mladi talenti na njemu stječu. Činovnička izvedba slova (anonimne tipografije) u tobože vidljivom rasteru kvadrata je anemična, bez okusa i mirisa. Rad koji je trebao pokazati energiju, političku volju za uspjehom, dizajnersku igru, lijepu poruku ili prije svega predstaviti državu koja predsjeda, neutralan je, bezidejan i nedopadljiv... Lijepa Naša ovo nije! – poručio je Ljubičić.
Javnopozivni natječaj za oblikovanje vizualnog identiteta i slogana predsjedanja RH Vijećem EU 2020. provelo je Hrvatsko dizajnersko društvo, a raspisali su ga Ministarstvo vanjskih i europskih poslova i Ministarstvo kulture.
Ukupno je stiglo 26 radova koje je dostavilo pet pozvanih timova, odabranih putem javnog poziva – timovi Studija dizajna i Sveučilišta Sjever te još devet autora/timova.
Nagrada za slogan, pak, nije dodijeljena.
Nepisano pravilo
Zemlje predsjedateljice Vijećem EU vizualni identitet predsjedanja objavljuju neposredno prije predsjedanja jer među zemljama članicama EU poštuje se nepisano pravilo da se objavom vizualnog identiteta budućeg predsjedatelja ne kreće prerano kako se time ne bi zasjenio vizualni identitet zemlje koja u tom trenutku predsjeda EU.
Ljubičić je u pravu. Uostalom, studentica prve godine i nije u stanju nego napraviti srednjoškolski uradak. No to otvara pitanje je li to doista najbolji rad. Jer, ako je, onda je naša dizajnerska struka katastrofa. Ako nije, onda se radi o namještaljki. Volio bih vidjeti ostale prijedloge iz natječaja.