Izdvojite 300 stručnjaka iz Naftaplina u novu zajedničku kompaniju Ine i MOL-a za istraživanje i razvoj. Preuzmite MOL-ove benzinske postaje u Hrvatskoj i BiH, a zauzvrat se zauvijek odreknite poslovanja na tržištima Slovenije i Srbije.
Priprema za pregovore
To je sukus prijedloga buduće strateške suradnje hrvatske nacionalne naftne kompanije i mađarskog MOL-a koji su čelnici te tvrtke prije nekoliko tjedana uputili hrvatskoj Vladi. Večernji je list u posjedu ekskluzivnih informacija o mađarskoj ponudi koja se dosad držala u strogoj tajnosti, a o kojoj već tjednima traje intenzivna komunikacija između predstavnika Ministarstva gospodarstva i vrha mađarske naftne kompanije.
Budući da je riječ o prijedlogu koji zadire u osnovne djelatnosti kompanije te podrazumijeva prodaju dijela ključne imovine, nemoguće ga je provesti bez dozvole hrvatske Vlade. U Vladi stoga smatraju da se MOL-ov prijedlog može smatrati i prvom naznakom pregovaračke pozicije koju ta kompanija u pregovorima o izmjenama tog međudioničarskog ugovora misli držati. U mađarskoj kompaniji to demantiraju, tvrdeći da je riječ samo o jednoj od ideja za unapređivanje Inina poslovanja, o kojima se raspravlja na sastancima MOL-a i Vlade.
No, bio to službeni prijedlog ili neformalna ideja, njezin sadržaj je neosporno radikalan. Temeljem njega Ina i MOL jasno bi podijelili svoje poslovne zone interesa u regiji. Ina bi se koncentrirala na svoja dva glavna tržišta Hrvatsku i BiH, gdje bi od MOL-a preuzela njegove maloprodajne objekte – Tifon u Hrvatskoj te 50 posto Energopetrola u BiH. Uz to, Ina bi se razvijala i na tržištima Albanije, Crne Gore, Kosova i Makedonije. S druge strane, MOL bi otkupio Inine postaje u Sloveniji, pa hrvatska kompanija više ne bi poslovala u toj državi i u Srbiji. S obzirom na to da je riječ o dva velika tržišta na kojima Ina zasad posluje u vrlo malom opsegu, u Vladi su stava kako bi prihvaćanjem MOL-ova prijedloga Ina značajno ograničila mogućnosti svog rasta u budućnosti. Također, tvrde, pitanje je što bi se dobilo preuzimanjem cijelog biznisa u Hrvatskoj i BiH, s obzirom na to da se Tifon i Energopetrol i danas uglavnom opskrbljuju iz Ininih rafinerija. Utoliko, to neće biti prihvaćeno, a još negativniji stav Vlada ima prema prijedlogu formiranja nove zajedničke kompanije za istraživanje.
Budući da je Naftaplin zapravo najprofitabilniji dio Ine, tu ideju u Vladi tumače kao cijepanje Ine, čime bi utjecaj države bio dodatno razvodnjen.
Okrupnjavanje znanja
– Nema šanse da na to pristanemo. Svi znaju da je istraživanje i razvoj Inin “forte” i najprofitabilniji dio. Izdvajanjem tog dijela Ina bi praktički prestala biti vertikalno orijentirana kompanija, a to bi vrlo brzo negativno utjecalo i na ostale sektore, poput rafinerija i maloprodajne mreže – kaže Večernjakov sugovornik. Domokos Szollar, MOL-ov šef međunarodnih komunikacija, tvrdi da MOL-ov prijedlog ne treba tumačiti dramatično.
– Što se tiče zajedničke kompanije, važno je napomenuti da se to odnosi samo na ljude, ali ne i na imovinu. Ideja je da se okrupni znanje i vještina, te tako poveća profit na razini grupe. Nema govora o padu utjecaja države kao dioničara, to se ne može ni provesti bez njezina pristanka – kaže Szollar.
ma kakve for. madžaronizacija hrvatske okolo naokolo pa na mala vrata. niš od toga. madžari, van iz hrvatske ili bu skandala.