Ovaj je test bio težak! Meni baš i nije, smatram da sam ga dobro
riješio, prokomentirali su u glas izlazeći iz učionice desetak minuta
prije vremena učenici 3. p4 razreda Matea Ban i Edo Bosilj.
Cilj je fakultet
Po tišini koja je vladala u školi i praznim hodnicima bilo je jasno da
još većina njihovih kolega, učenika trećih razreda Željezničke tehničke
škole, piše test iz hrvatskog jezika na probnoj državnoj maturi. Ona
prava, o kojoj će im ovisiti upis na željeni fakultet, čeka ih sljedeće
godine.
– Bila sam odlikašica u osnovnoj školi, sad sam vrlo dobra. Želim
studirati i zbog toga sam izabrala polaganje državne mature. Većina
mojih kolega učinila je isto. Imam svoj cilj, želim diplomirati na
Prometnom fakultetu i potom se zaposliti u struci, na željeznici. To će
mi omogućiti siguran posao i dobru plaću – racionalna je Matea koja do
škole u Zagrebu svakodnevno putuje iz Križevaca. Njezin je razredni
kolega Edo Bosilj Varaždinac, živi u đačkom domu Željezničke škole i
unatoč tome odlikaš je.
– Smatram da ću zadržati sve petice, da neće biti iznenađenja. Test iz
hrvatskoga bio mi je dosta lagan iako mi u strukovnim školama imamo
jedan sat u tjednu manje hrvatskog nego učenici u općim gimnazijama.
Problem je što na državnoj maturi mi moramo znati sve što i oni jer su
testovi prilagođeni gimnazijskim, a ne programima strukovnih škola.
Istina je da od ove godine imamo jedan sat u tjednu za nadoknađivanje
gradiva, ali mi gimnazijalce ipak ne možemo stići. A to nije u redu –
kaže Edo. Slično govori i ravnatelj njegove škole Ivica Lovrić.
– Potrebno je standardizirati programe triju predmeta obveznih za
državnu maturu barem na razini programa iz općih gimnazija. Mi u školi
nadoknađujemo gradivo iz matematike i stranog jezika, ali pitanje je
hoće li to sve biti dovoljno. Trude se i profesori i učenici, a što
ćemo dobiti znat ćemo tek kad budemo imali rezultate – komentirao je
Lovrić.
Siguran u sebe
U njegovoj školi za polaganje državne mature na višoj razini odlučilo
se gotovo 80 posto učenika. I prijašnjih godina većina ih je odlazila
nastavljati školovanje birajući u pravilu tehničke fakultete –
strojarstvo, FER, prometni...
No bilo je i onih koji su briljirali na humanističkim studijima –
primjerice na Hrvatskim studijima najbolji student povijesti bio je
njihov bivši učenik, najbolji jedne godine na pravu završio je također
Željezničku tehničku školu. – Siguran sam u sebe i znam da ću upisati
Prometni fakultet. Moji su me odgajali da pošteno živim i radim, da se
trudom i radom sve može postići.
Od malena znam da želim raditi na željeznici i potrudit ću se taj svoj
san ostvariti – zaključuje. Danas ga, kao i sve trećaše u srednjim
školama, čeka, kaže, teži dio – matematika, za koju se još polemizira
je li trebala biti obvezan predmet na državnoj maturi.
Neka od pitanja na probnom testu
Djela i razdoblja
iz kojeg razdoblja potječu djela:
a) “U registraturi”,
b) “Suze sina razmetnoga”,
c) “Kratka osnova horvacko-slavenskoga pravopisanja”;
Kakva je rima u pjesmi “Suze sina razmetnoga”?
Koja su stilska izražajna sredstva?
Pisci i razdoblje
U kojem su razdoblju djelovali pjesnici Tin Ujević, Ljudevit Gaj i Ivan
Gundulić? (Prema riječima učenika, trebali su pokraj svakog imena
autora upisati kojem je vremenu u književnosti pripadao)
Pravopis
Izaberite između dviju pravilno napisanu riječ, bio je jedan od
zadataka. Ponuđene su:
– ne znam ili neznam
– auto cesta ili autocesta
– radio ili radijo
– zamjeniti ili zamijeniti
Tko je...?
– Tko je napisao prvu gramatiku hrvatskog jezika?
– Tko je prvi održao govor na hrvatskom jeziku u Hrvatskom saboru?
– Koja se glasovna promjena dogodila u riječi... bila su samo neka od
pitanja...