Slaven Letica

'Moja nova knjiga općenito 
je politički nekorektna'

Slaven Letica
Foto: Boris Ščitar/Večernji list/PIXSELL
24.07.2014.
u 12:30

Mislim da je sloboda izražavanja mišljenja i uvjerenja ozbiljno ugrožena dogmom o politički korektnom govoru i preširokim shvaćanjem govora mržnje, kaže Slaven Letica

Najnovija knjiga putopisno-teorijskih eseja Slavena Letice „Američke e-priče: Za Elenu“ iz tiska je izišla, u Nakladi Jesenski i Turk, dva dana prije stote obljetnice simboličkog početka Prvog svjetskog rata i tjedan dana prije prve obljetnice simboličnog povratka Hrvata u Europu.

Kako su ideja za pisanje ove knjige i dobar dio njezina sadržaja usko povezani s Obzorom i Večernjim listom, u povodu pojave knjige u hrvatskim knjižarama i nakane autora da je objavi u Americi i Meksiku, razgovarali smo sa Slavenom Leticom.

Žanrovski gledano vaša je knjiga vrlo neobična jer se u njoj isprepliću elementi znanosti, putopisa i privatnog života. O čemu ona i na koji način govori?

Knjiga je nastala kao rezultat dogovora s Večernjim listom da za svoja dva dulja boravka u Americi 2013. i 2014. godine za Obzor pišem Američke e-priče: duže eseje o ključnim političkim, ekonomskim, znanstvenim i kulturnim događajima te trendovima u današnjoj Americi, Hrvatskoj i Europskoj uniji.

Za europske, pa i hrvatske umnike, kako ja, s trunčicom ironije, običavam nazivati intelektualce, nije neobično da uspoređuju europske i američke političke, ekonomske te kulturne fenomene i procese. Najkraće kazano, moja knjiga priča priče o hrvatskoj i europskoj stvarnosti gledanoj izdaleka, s onu stranu velike bare: najvećim dijelom iz Washingtona i New Yorka. I obrnuto, iz hrvatske perspektive progovara o suvremenoj američkoj politici, društvu i kulturi.  

Učinilo mi se zgodnim da knjigu naslovim prema unuci jer će ona u moje godine dospjeti tek 2079. pa se može čitati kao svojevrsni „vremenski trezor“

Knjiga ima i snažnu osobnu notu izraženu već u naslovu „Za Elenu“. Tko je Elena kojoj ste posvetili naslov i sadržaj knjige?

Elena je moja najmlađa unuka, kći moje snahe Meksikanke Cynthije i sina Bartola koji žive i rade u Washingtonu: ona kao profesionalna diplomatkinja, on kao ekspert Svjetske banke za uklanjanje birokratskih prepreka stranim investicijama i razvoju. U Washingtonu sam bio, na njihov poziv i trošak, ukupno pet mjeseci, tijekom kojih sam napisao knjigu. Eseji objavljeni u knjizi napisani su tri mjeseca uoči Elenina dolaska na ovaj svijet i u vrijeme kad je ona imala tek nekoliko mjeseci. Učinilo mi se zgodnim da knjigu naslovim prema unuci jer će ona u moje godine dospjeti tek 2079. godine pa se sadržaj knjige može shvatiti i čitati kao svojevrsni „vremenski trezor“: da iskoristim izraz koji marketinški koristi jedna hrvatska, zapravo europska banka.

Dakle, iako knjiga priča priče o ključnim problemima našeg doba – ekonomskoj recesiji, dužničkoj krizi i ropstvu, krizi i postupnom odumiranju tiskane knjige, homoseksualnim brakovima, bebama iz unajmljenih maternica i farmama za proizvodnju beba za poznate naručitelje, uličnoj umjetnosti i umjetnosti pobune protiv kockarskog kapitalizma, feminizmu u 21. stoljeću, stvarnim gospodarima svijeta, političkoj korektnosti i nekorektnosti – ona se može čitati i kao svojevrsna intelektualna oporuka koju je jedan djed napisao svojoj unuci te svim unukama i unucima rođenim u Hrvatskoj, EU i Americi u drugom desetljeću 21. stoljeća.

Znači li to da knjiga ima i neke proročke naznake i pretenzije?

Osobno sam krajnje skeptičan u odnosu na mogućnosti društvenih znanosti, onih kojima se osobno bavim i koristim (političkom ekonomijom, makroekonomijom i sociologijom) i onih kojima se drugi bave ozbiljnije nego ja (politologija, antropologija, povijest, upravna znanost, pravo itd.), da predviđaju, prognoziraju i proriču budućnost. Iznimka je samo demografija koja relativno pouzdano i precizno može predviđati kretanje broja i sastava stanovništva u vrlo dugim razdobljima od dvadesetak, pedesetak, pa i stotinjak godina. Dakako, čak ni demografija ne može predvidjeti utjecaj ratova i seoba stanovnika. Nažalost, javnost od svih društvenih znanstvenika, posebice od ekonomista, stalno traži „proročanstva“, a oni se prave važnima i javno iznose takva „proročanstva“. U knjizi je jedno poglavlje koje se bavi upravo tim fenomenom: fenomenom takozvanih pornopesimista koji stalno proriču ekonomske krize, slomove burzi, ekonomske mjehure, recesije i katastrofe.

Paradoksalno je to što ekonomske depresije stvaraju medijsku i masovno-psihološku potražnju za tim zlogukim prorocima koji se pozivaju na autoritet i kažu: „ova ekonomija, zemlja i svijet idu dođavola“. Najpoznatiji su svjetski pornopesimisti Gerald Celente i Peter Schiff, a za njima, po sklonosti „proricanju“ gospodarske Sodome i Gomore, ništa ne zaostaju ni naši pornopesimisti Slavko Kulić, Željko Lovrinčević, Ljubo Jurčić, pa i asketski guverner HNB-a Boris Vujčić. Uz njih su jednako popularni i jednako neodgovorni samozvani nacionalni spasitelji te prodavači političke i poduzetničke magle kojima se u knjizi također bavim.

Dakle, uopće ne mislim da će se moja rijetka „proročanstva“ iznesena u knjizi – o ekonomskoj, biološkoj, znanstvenoj, društvenoj i ćudorednoj budućnosti – ostvariti.

Nažalost, javnost od znanstvenika, od ekonomista, traži „proročanstva“, a oni se prave važnima i javno iznose takva „proročanstva“

Jedno od poglavlja nosi naslov „Bezdjecaši“ i bavi se fenomenom i psihologijom ljudi bez djece. Vjerujete li da ljudi bez potomstva imaju različit odnos prema životu, štednji, potrošnji, politici, sadašnjosti i budućnosti?

To poglavlje bavi se više fenomenom parova, bračnih i izvanbračnih ortaka ili partnera koji svjesno, vlastitom voljom, ne žele imati djecu, potomstvo općenito. U Americi oni sami sebe nazivaju, a tako ih i drugi označavaju, “dragovoljnim bezdjecašima” (voluntary childlessness) ili ljudima partnerima oslobođenima djece (childfree partners/families). Riječ je o sve brojnijoj skupini mladih ljudi, svojevrsnoj svjetovnoj sekti, koji jednostavno vjeruju da se djecu „ne isplati“ imati: doslovce, ekonomski, i metaforički.

Pripadnici te sekte, pokreta misle da su djeca gnjavaža, da ih čeka mračna budućnost, da im samo zagorčavaju život i sprečavaju užitak u njemu.

U knjizi podsjećam na činjenicu da i u Hrvatskoj na brojnim, za budućnost države i društva važnim položajima ima mnogo ljudi koji, kako narod kaže, „nemaju ni kučeta ni mačeta“. Pitanje kojim se u knjizi bavim, ne nudeći konačni odgovor, glasi: imaju li takvi ljudi različiti, fatalistički odnos prema budućnosti koji se svodi na logiku „poslije mene potop“?

U poglavlju „Djeca iz unajmljenih i umjetnih maternica – uzgojnica“ bavite se još jednim tabuom i politički rizičnom temom: fenomenom surogatnog rađanja, tj. unajmljivanja i iznajmljivanja maternica za rađanje „komercijalnih“ beba. Plašite li se da će vašu knjigu kritizirati takozvani liberalni intelektualci koji se zalažu za prava muškaraca homoseksualaca na unajmljivanje jajnih stanica i maternica za rađanje njihove djece?

Moja je knjiga općenito politički „nekorektna“. Naime, mislim da je sloboda izražavanja mišljenja i uvjerenja odavno ozbiljno ugrožena dogmom o politički korektnom govoru i preširoko shvaćenog govora mržnje. U poglavlju koje spominjete pišem o zanemarenu fenomenu otvaranja „farmi“ beba u zemljama u razvoju, posebice u Indiji i Aziji. Na tim „farmama“ mlade žene, natjerane strašnom bijedom i kroničnim siromaštvom, u svojim maternicama, koje u knjizi nazivam „uzgojnicama“, jer zapravo uzgajaju bebe koje nisu njihovo vlasništvo, održavaju trudnoću i rađaju bebe za poznate naručitelje: homoseksualne i neplodne parove. U knjizi upozoravam kako se u toj sivoj i mračnoj zoni, kojom se, sram ih bilo, ne bave feministice i udruge koje se navodno zalažu za ženska ljudska prava, rađa se nova eugenika čije je posljedice već danas moguće naslutiti, pa i predvidjeti. Na više od 1000 azijskih „farma“ beba godišnje se već danas rađa više beba nego ih je rođeno u nacističkom Lebensborn programu (u Njemačkoj ih je rođeno oko 8000, a u Norveškoj oko 12.000).

U knjizi pokazujete i dokazujete da postoji stvaran rizik od nove eugenike, jer „naručitelji – kupci beba“ ne žele „običnu“, nego „izabranu“ djecu?

Dakako, kad slavni i bogati naručitelji – kupci beba kao što su, primjerice, Sir Elton John i njegov ortak/partner David Furnish, naručuju – kupuju jajne stanice, unajmljuju „uzgojnice“ i iz farmi preuzimaju bebe, oni žele da i „donorica“ jajne stanice za njihovo dijete i žena koja im iznajmljuje „uzgojnicu“ bude posebna: lijepa, zdrava, pametna, optimistična itd. I ne samo to, u knjizi pokazujem kako se u okviru te nove eugenike bebe često rađaju carskim rezom i to na programirane nadnevke: za Dan zaljubljenih, Valentinovo, na partnerov rođendan, na dan kad je rođen Einstein ili Beethoven, na Božić itd.

Naslov je jednog od posljednjih poglavlja knjige „Politički žicari i umjetnost šibičarenja“ u kojem uspoređujete američku antikapitalističku pobunu na Wall Streetu s hrvatskim prosvjedima u Varšavskoj ulici i na Cvjetnom trgu u Zagrebu. Vaša usporedba nije laskava za zagrebačke i hrvatske buntovnike?

Ni ne može biti laskava jer sam koristio vrlo jasan kriterij ili mjerilo vrijednosti pobune ili „revolucije“: stvorenu umjetnošću. Naime, iako su na formalnoj i deklarativnoj razini Wall Street i Cvjetni – Varšavska slični fenomeni – pobuna obespravljenih protiv „krupnog kapitala“, „kapitalističke pohlepe“ i „političke korupcije“ – na suštinskoj su razini različiti, a to se najbolje vidi po umjetničkoj ostavštini tih pobuna. Za opću umjetničku metaforu američkih buna izabrao sam genijalnu mladu umjetnicu, Njujorčanku Molly Crabapple, a za umjetnički jalove zagrebačke bune i šibicarenja plejadu „rajnglara“ koji su u Varšavsku i na Cvjetni trg dolazili, galamili, udarali u rajngle i dali se uhićivati zbog politike i publiciteta, a ne zbog idealizma i uvjerenja. Zato je iza buna tipa “zauzmimo Wall Street” ostala vrijedna umjetnost, a iza hrvatskih „rajnglarskih“ igrokaza nije ostala baš nikakva umjetnost, samo – političko grebanje i šibicarenje.

Tko su sve zamišljeni ili ciljani čitatelji vaše knjige?

Živimo u intelektualno gluhom i jalovom vremenu, tako da vijest o pojavi i sadržaju knjiga teško stiže do potencijalnog čitatelja. Ova knjiga traži čitatelja koji je radoznao, koji misli i koji se „svađa“ s piscem kojeg čita. Danas u knjižarama i na kioscima, nažalost, caruju knjige-recepti: knjige pune uputa o tome kako smršavjeti, kako biti sretan, kako biti privlačan i lijep itd. Zato mi je teško naslutiti koliko će i kakvih čitatelja pronaći ova knjiga. Ono što mogu kazati jest činjenica da sam je pisao tako da čitatelju pružim što više informacija i činjenica o temama kojima se u knjizi bavim kako bih slobodno mogao sam zauzeti stajalište o njima. Ilustrirat ću to ovim primjerom. U poglavlju „Isus Krist i referendum o definiciji braka“ bavim se poznatim referendumom o definiciji braka, ali za razliku od brojnih i „slavnih“ protivnika tog referenduma koji su „bogohulno“ javno tvrdili da bi Isus Krist na hrvatskom referendumu glasovao PROTIV, iznosim razloge zbog kojih bi on mogao biti ZA, ali i razloge zbog kojih ljutiti Isus možda uopće ne bi izišao na referendum o definiciji braka.

Komentara 5

DU
Deleted user
15:36 24.07.2014.

Kao i obično pametan čovjek će uvijek mnogima smetati. Točno je g. Letica u ime političke korektnosti više se lopovu ne smije reći da je lopov, a prodavačima magle da su prodavači magle ...

NV
novo vriijeme
23:00 24.07.2014.

Slaven Letica je započeo karijeru kao jedan od iznimnih zdravstvenih ekonomista, tko i što, zašto je prvoklasni stručnjak postao prosječna politička javna osoba. Sada će svi minuse, jer sam je kriv, ali ja mislim da je kriv zajedno sa ovomom državom koja nije trebala stručnjaka.

Avatar think pink
think pink
20:27 24.07.2014.

letica? - je li to onaj lik koji je vodio "turbo uspješnu" kampanju magistra Xerox Đapića za nekakve izbore?.. obojica su se baš proslavili... dobio je oko 0,3% glasova...

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije