Prometni stručnjak Željko Marušić za autoportal.hr objasnio je pet glavnih stvari oko tragične nesreće na odmorištu autoceste kod Novske kada je kamion pokosio ljude. Poginule su dvije 14-godišnje učenice iz Dalja koje su izlazile iz autobusa kad je na njih naletio kamion. U nesreći su teško ozlijeđene još dvije mlađe žene stare 25 i 26 godina iz drugog vozila. Vozač (59) nije ozlijeđen i nije bio pod utjecajem alkohola, rekao je da su mu otkazale kočnice.
1. Kočnice na kamionu ne mogu otkazati, jer je, poput željezničkih vozila opremljen 'ispraznim' sustavom - kamion je sam uvijek opružno zakočen, a kad motor radi, tlak u pneumatskom sustavu, preko pneumatskih cilindara, kočnice drži otkočenim. Dakle, vozač, pritiskom na papučicu, ne smanji tlak i tada kočnice samostalno koče. Radni je tlak oko 8 bara, a kad padne ispod 4 bara, pneumatski cilindar više ne može svladati silu opruge i ona aktivira kočnice. Dakle, u slučaju kvara, kočnice se automatski aktiviraju i ukoče kamion. Neodgovorni vozač može dugotrajnim agresivnim kočenjem 'skuriti' (spaliti) kočne obloge, ali ni tada kočnice potpuno ne gube učinkovitost.
Video: Teška prometna nesreća na odmorištu uz autocestu
2. Svaki tegljač još ima dva pomoćna kočna sustava - motornu kočnicu i retarder. Premda ti sustavi imaju ograničeno djelovanje, mogu biti spasonosni te mogu spriječiti konkretni ishod.
3. Priča o zaglavljenom tempomatu, podsjeća na prvu verziju Horvatinčićevog objašnjenja tragičnog naleta na jedrilicu s dvoje talijanskih nautičara (njegov je brod također bio na 'tempomatu, premda se izvlačio na navodni otkaz motora), prije nego što je odlučio pozvati se na 'sinkopu', uz potpunu promjenu iskaza. Pa, za boga miloga, gliser u punoj brzini ili zahuktali tegljač mogu isključiti pogonsku vezu od motora do kotača (odnosno propelera kod plovila), ubacivanjem ručice mjenjača (odnosno snage) u prazan hod...
Video: Tragedija kod Novske
4. Dakle, bez obzira na stanje prvog, drugog i trećeg kočnog sustava, ako je vozač bilo što sumnjao, nije smio skrenuti na odmorište. Rješenje situacije trebao je tražiti na autocesti, gdje ima daleko više prostora za manevriranje, a nema pješaka.
5. Sve dakle u prvi plan stavlja sumanutu, neodgovornu reakciju vozača, iz bilo kojeg razloga, bilo da je vozač prethodno zaspao pa bunovan uletio u odmorište ili je bio nesposoban za vožnju, zbog alkohola, droga, za vožnju štetnih medikamenata. Izgledna je i najgora, smrtonosna opcija - kombinacija navedenog i tempomata...
cemu bezvezno nagadjanje, ustanovit ce se da li su i na koji nacin otkazale kocnice.