Dizel skoro 11 kuna

Gorivo nekad i sad. Zašto više poskupljuje dizel?

Cijene benzina 2011. godine
Foto: Borna Filic/PIXSELL
16.10.2018.
u 09:34

Ministar financija Zdravko Marić izjavio je da Vlada prati cijene naftnih derivata te će vidjeti hoće li biti potreba za nekom mjerom ili reakcijom s obzirom da su cijene benzina i dizela znatnije porasle

Na svjetskim su tržištima cijene nafte prošloga tjedna pale i to prvi put nakon četiri tjedna rasta, a razlog je oštar pad burzi dionica, jačanja ponude i strahovanja ulagača od usporavanja rasta globalnog gospodarstva.

To bi moglo izazvati slabljenje potražnje za 'crnim zlatom'.

Na američkom je tržištu barel pojeftinio 4,1%, na 71,35 USD, a na londonskom je cijena barela prošloga tjedna pala 4,4%, na 80,45 dolara, piše HRT.

Upravo  to bi mogao biti razlog barem kratkom poskupljenju cijene goriva u Hrvatskoj. Od polovice kolovoza cijene nafte skočile su 15-20%, što je ponajviše posljedica najavljenih sankcija SAD-a na iranski naftni sektor koje bi trebale stupiti na snagu 4. studenoga.

To je prošlog tjedna na većini benzinskih postaja donijelo poskupljenje cijena dizela i benzina za 20-ak lipa. Pri tome su benzini poskupjeli prosječno 12 lipa, a dizeli 27 lipa. U mjesec dana dizeli su poskupjeli 39 lipa, a benzini 12 lipa.

Što se tiče većeg povećanja cijene dizelskih goriva u Ministarstvu energetike pojašnjavaju kako se cijene naftnih derivata odražavaju u kretanju cijena naftnih derivata na svjetskom i europskom tržištu, konkretno na tržištu Mediterana koje je naše referentno tržište, što je preduvjet sigurne i pouzdane opskrbe naftom i naftnim derivatima. Trenutno su na tržištu Mediterana cijene dizelskih goriva veće od cijena benzina, tvrde u Ministarstvu energetike za HRT.  

Ministar financija Zdravko Marić izjavio je da Vlada prati cijene naftnih derivata te će vidjeti hoće li biti potreba za nekom mjerom ili reakcijom s obzirom da su cijene benzina i dizela znatnije porasle. 

Foto: Borna Filic/PIXSELL

Cijene nekada

Prije skoro dvadest godina, 1999. godine u automobile se točilo i 60% jeftinije gorivo.

Tada su u Hrvatskoj cijene naftnih derivata bile pod režimom državnog određivanja i limitiranja, pri čemu je uz nižu cijenu derivata na tržištu domaća naftna industrija bila dovedena u gubitke i na rub opstanka te se morao uključiti inozemni strateški partner uz postepenu prodaju većeg dijela temeljnog kapitala najveće domaće naftne kompanije. 

Tri godine kasnije, 2002. godine cijene goriva su bile čak 25% više nego 1999. godine.

Rast je nastavljen do 2006. godine kada u jednoj noći dolazi do drastičnog poskupljenja goriva INA-inih naftnih derivata. Vlada je INA-i naložila da se cijene većine goriva snize, a i sama Vlada je shvatila kako se i oni moraju odreći svojeg profita i kako postojeći sustav trošarina, odnosno državnih nameta na goriva, ne može opstati dok cijene sirove nafte skaču do neba. Tako su cijene goriva pale preko noći za pola kune, a sve se to događalo za vrijeme kada je premijer bio čovjek koji se danas nalazi na optuženičkim klupama - Ivo Sanader

Dizel goriva nisu više jeftina

Prepuštanjem oblikovanja cijena slobodnom tržištu cijene su narasle i preko 11 kuna po litri, a ni vlasnici dizelaša nisu se utješili jer je cijena dizela blizu cijene benzina. Razlog je jednostavan

"Suvremena dizelska goriva, a koja zadovoljavaju najsuvremenije tehničke norme kvalitete, osobito u pogledu praktičnog odsustva sumpora i mogućnosti rada u suvremenim dizelskim strojevima s vrlo visokim pritiskom, a koja se dobivaju korištenjem klasičnih destilacijskih i postrojenja za doradu ali i složenim i skupim postrojenjima za kemijsku doradu tzv. srednjih destilata, poput katalitičkog krekiranja, hidro-krekiranja ili kokinga, imaju vrlo visoke troškove proizvodnje. Tako dizelska goriva danas imaju proizvodnje troškove jednake ili čak više nego benzini i zato je i njihova maloprodajna cijena praktično jednaka benzinskim gorivima", pojasnio je profesor Igor Dekanić, s Rudarsko geološkog naftnog fakulteta u Zagrebu za HRT

FOTO Ovo su groblja dizelaša, 300.000 čeka svoju sudbinu

Cijene benzina 2011. godine
1/32

 

Komentara 12

LA
lakluze
09:38 16.10.2018.

Austrija, Mađarska, Slovenija... Benzin jeftiniji za kunu pa i više.. U Mađarskoj PDV 27%, a benzin 9,20kn. Zašto? Zato što nas država potkrada raznim trošarinama od kojih neke trošarine nemaju veze s cestovnim prometom, pri kupnji benzina plaćamo HDZ-ove uhljebe u HŽ-u i sl. Kako je moguće da u je bogatoj Austriji, koja ima znatno bolji standard od Hr, benzin jeftiniji? Plaće njihovih radnika su manje pa su tu pronašli uštede? Ili je kriva država (zajedno s pumpama koje su nabile marže)?

Avatar Udruga_obrisanih
Udruga_obrisanih
10:47 16.10.2018.

uh, što smo mi bogu skrivili da imamo takvog ministra, baš dobro da prati cijenu naftnih derivata, vjerojatno će je pratiti i kada dođe do 20 kn. Samo prati, a ne poduzima ništa iako država grabi i više od 50% te cifre

Avatar comandante
comandante
11:36 16.10.2018.

lopine.. prije par godina je barel bio 150 USD a benzin oko 11 kao i sada kada je barel 82 USD!!! Koga vi lažete?? Prošli tjedan padnu cijene preko 4% a vi smanjite 2 lipe!!! Bagro bezobrazna nezasitna

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije