Europska unija ima vlastite izvore prihoda koji čine budžet EU. On iznosi oko 1% nacionalnog bogatstva država članica. Postoje tri glavna izvora europskog proračuna. Prvi i najveći izvor je doprinos država članica koji je razmjeran njihovu bruto-domaćem proizvodu. On donosi oko 80 milijardi eura, tj. 69% proračunskih prihoda. Drugi izvor su uvozne carine koje se ubiru pri uvozu iz zemlja koje nisu članice EU-e i poljoprivredne pristojbe (carine na uvoz poljoprivrednih proizvoda i davanja za šećer), a od kojih se ubire oko 17, 3 milijarde eura, tj. 15% od proračunskih prihoda Europske unije. 1,4% od prihoda što ih države ubiru od poreza na dodanu vrijednost prikupljenog u svim državama članicama - čine 17,8 milijardi eura, tj. daljnih 15% proračunskih prihoda.
Proračun ima i druge izvore kao što su porezi na dohodak službenika Europske unije ili doprinosi koje zemlje koje nisu članice Europske unije plaćaju kako bi sudjelovale u određenim europskim programima. Ova sredstva čine oko 1,3 milijarde eura, tj. 1% cjelokupnih prihoda. Osiguravanje ovih prihoda je obaveza za države članice koja proizlazi iz Ugovora o Europskoj uniji i Ugovora o Europskoj zajednici.
Budžet se usvaja prema jedinstvenoj proceduri (budžetska procedura) koja uključuje Europsku komisiju, Vijeće EU i Europski parlament, tzv. trijalog. Njihove nadležnosti razlikuju se ovisno o tome odlučuje li se o obveznim rashodima kao što je zajednička poljoprivredna politika (zadnju riječ ima Vijeće EU) ili neobveznim kao što su strukturni fondovi i razvojne politike (zadnju riječ ima Europski parlament). Za provođenje budžeta odgovorna je Europska komisija i druge nadležne institucije, a ukupnu vanjsku reviziju provodi Europski revizorski sud. Ukupan iznos vlastitih sredstava ne smije prelaziti 1,27% ukupnog BNP-a država članica EU.
Proračun Europske unije dokument je kojim se financiraju aktivnosti i politike Europske unije; zajednička vanjska politika, pomoć za regionalni razvoj, znanost, istraživanje obrazovanje, međunarodna suradnja i dr. Donosi se za višegodišnje razdoblje tj. za šest godina, a stvarni se troškovi utvrđuju godišnje. Ovo šestogodišnje razdoblje naziva se financijska perspektiva koja predstavlja programiranje troškova zajednice za višegodišnje razdoblje na osnovi političkih prioriteta europskih institucija, a da bi se izbjegle neizvjesnosti u financiranju programa Europske unije.
Europska komisija odgovorna je za administraciju i provedbu proračuna Europske unije. Europski parlament odobrava upravljanje proračunom od strane Europske komisije nakon konzultiranja izvještaja revizorskog suda.
Proračun Europske unije 2007. - 2013. podijeljen je u šest stavki i to: Očuvanje i gospodarenje prirodnim resursima 44,4%, održivi razvoj – kohezija 35,9 %, održivi razvoj - konkurentnost 7,4%, administracija 5,5%, EU kao globalni partner 5,4 %, građanstvo 0,5 %, sloboda, sigurnost i pravda,kompenzacija 0,4%, ukupno 126,5 milijardi eura.
Pri ovakvom izračunu doprinosa za zajednički budžet potpuno je jasno da \"mali\" puno bolje prolaze od velikih.Već bi to trebao biti razlog da Hrvatska bez razmišljanja uđe u EU.Dobar dio sredstava iz Unije je bespovratan....