Još nije počeo božićni stampedo po trgovačkim lancima, no rast prometa u maloprodaji već 50 mjeseci zaredom, očekivanja rekordne blagdanske potrošnje od 13,5 milijardi kuna, nekoliko stotina kuna veće božićnice zbog povećanja neoporeziva dijela na prigodne nagrade te skoro spuštanje stope PDV-a za neke kategorije namirnica na 13% brojne su trgovce nadahnule da već od početka prosinca (neki i koji dan prije) krenu u bespoštednu bitku za potrošače.
Najvažniji minusi
Ratuje se već na svim frontama akcijama, sniženjima, kuponima, a da bi privukli kupce, neki su se požurili i mjesec dana ranije “skinuti” stopu PDV-a za 12% u kategorijama svježeg mesa i ribe, jaja, voća i povrća te dječjih pelena. Ako je vjerovati računici ministra financija Zdravka Marića, prosječna bi obitelj nakon smanjenja PDV-a godišnje mogla uštedjeti 872 kune u slučaju da trgovci ne povise marže, nego doista snize svoje cijene.
No iako zbog stalnih akcija na određene proizvode ni blagajnice u trgovačkim lancima nisu sigurne koja im je stvarna cijena, potrošačima je, čini se, najvažnije da ispred njih stoje minusi pa su u najrastrošnijem mjesecu u godini, kad manje pazimo i što bacamo u košaricu, trgovci na dvostrukom dobitku.
Kauflandov i Lidlov marketinški potez ranijeg rezanja PDV-a tako je ubo “u sridu”, o čemu su svjedočile i gužve proteklog vikenda, jače od uobičajenih, a do Božića će se šoping-groznica samo dodatno intenzivirati. Iz Kauflanda tvrde da su oni na odabrane proizvode već 29. studenoga snizili cijene kao da je PDV 13%.
– Prvi dajemo više – poručili su i kupcima prvo omogućili sniženja uz pomoć kupona. Od subote su, pak, kako tvrde, snižene cijene svih proizvoda na koje će se odnositi nova stopa PDV-a, više od 130 vrsta svježeg mesa i ribe, oko 20 vrsta jaja, više od 50 različitih vrsta pelena i 170 različitih vrsta voća i povrća.
– Htjeli smo svojim kupcima već sada, ususret blagdanima, omogućiti da uživaju u nižim cijenama i da iz široke palete više od 380 proizvoda koje im nudimo u navedenim robnim grupama izaberu što god žele – kazali su.
7 namirnica koje biste trebali izbjegavati da smanjite rizik od raka:
“Lidlova cjenovna reforma”, kojom se hvale da su prvi dali doprinos u rasterećenju potrošačke košarice hrvatskih građana, od početka je prosinca zavladala i u 96 Lidlovih trgovina u Hrvatskoj. Lidl je, tvrde, mjesec dana prije stupanja na snagu porezne reforme na pojedine kategorije snizio cijene proizvoda iz redovne ponude, čime je “još jednom dokazao da su mu kupci, uz zaposlenike, na prvom mjestu”.
Bolji standard, veća potrošnja
– Svi proizvodi kojima je Lidl snizio cijenu na policama će biti označeni posebnom oznakom “Lidl cijena” – poručili su.
Iako je potpredsjednik Vlade i ministar poljoprivrede Tomislav Tolušić izjavio da bi sve one koji od početka iduće godine s uvođenjem niže stope PDV-a ne spuste cijene hrane trebalo javno imenovati da bi građani znali gdje ne treba kupovati, iz trgovačkih krugova spočitavaju mu da bi trebao znati da na cijenu određenih proizvoda utječe i njihova sezonalnost jer nisu svi jednako dostupni u svakom dijelu godine.
To su nam nedavno potvrdili i iz Spara Hrvatska ističući da će oni razliku dobivenu zbog smanjenja stope PDV-a usmjeriti u korigiranje maloprodajnih cijena proizvoda obuhvaćenih poreznom reformom. I kupci će to osjetiti. No velik dio proizvoda kod kojih dolazi do promjena PDV-a (voće i povrće te meso) podliježe čestim promjenama tržišnih kretanja, što moramo znati kada uspoređujemo krajnju maloprodajnu cijenu u određenom razdoblju, istaknuli su. Oni nisu prije vremena snizili cijene za stopu PDV-a, no zato u prosincu za više od 2000 proizvoda nude akcijske cijene niže 20 i 30 posto.
– Sniženo je i više od 500 delikatesnih proizvoda, među kojima su i Spar Premium proizvodi sniženi i do 44%, a kupci imaju i veliki izbor sireva sniženih do 30%. Također, pojedini pureći ili pileći odresci sniženi su do 24%, a ribe do 30% – odgovaraju. Među sniženim artiklima je i dio asortimana za pečenje kolača te više od 500 igračaka, neke i 50%.
– Lonia svaki mjesec ima nekoliko desetaka proizvoda na akciji, i to u vikend-akcijama ili po trajno niskim cijenama. Dio akcija organiziran je samostalno, a dio u suradnji s dobavljačima ili Ultragros udruženjem – istaknuli su iz kutinske Lonije. Tvrde da najbitnije proizvode u svježem asortimanu već sada nudi po najnižim cijenama u odnosu na konkurenciju, bez obzira na sniženje PDV-a, kao što su sezonski i najprodavaniji artikli.
Predsjednik uprave KTC-a Ivica Katavić ovih je dana kazao da će smanjenje stope poreza bitno utjecati na poboljšanje standarda života u Hrvatskoj, a tko se ogluši o to, zaslužio je da ga se javno prozove.
Iz Konzuma su pak upozorili da su trgovci zadnji u lancu nabave u kojem svi moraju ugraditi smanjenje PDV-a u cijene kako bi od toga na kraju priče korist imali kupci. Konzum sigurno neće koristiti smanjenje PDV-a za povećanje svoje marže, a možemo se samo nadati da će tako postupiti i drugi, poručili su iz Konzuma.
Pogledajte video - Testirali smo gastronomsku ponudu zagrebačkog Adventa:
Kako bi dobro bilo kad bi novinarka malo istražila cijene od x kuna i 99 lipa? To je ozakonjena pljačka.Blagajnica nikad ne vraća lipu. Neka Jolanda nazove tržišnu inspekciju,poreznu upravu ili koga već i neka ih pita: "Naše čitatelje zanimaa zašto ništa ne poduzimate? Zašto pokrivate nezakonito poslovanje?I zašto zagorčavate život malim poduzetnicima zbog jedne/1/ kune viška ili manjka?"