Hanfa je odreagirala na tekst koji smo objavili u Večernjem listu pod naslovom „Hanfa traži od leasinga kopanje po privatnosti“ te relativizira mišljenje koje su na upit leasinga objavili u službenom stajalištu na 7. sjednici Upravnog vijeća te uputili leasing društva da budu proaktivna i ponude mjere olakšanja otplate klijentima, ako je moguće, još dok kašnjenja nema, ali postoji rizik da bi ga moglo biti, i to u slučaju gubitka zaposlenja, korištenja rodiljinog, roditeljskog, posvojiteljskog, udomiteljskog ili skrbničkog dopusta, korištenja dugotrajnog bolovanja, prava na rad s polovinom punog radnog vremena, smanjenja osnovne plaće, razvoda braka, smrti supružnika i sličnih okolnosti koje smatraju indikacijom da su kod potrošača nastupile okolnosti koje predstavljaju teškoće u plaćanju, što bi zahtijevalo uspostavu komunikacije kako bi se utvrdilo jesu li teškoće uistinu nastupile ili ne.
Tvrde da Zakon želi zaštiti potrošače ako se nađu u financijskim poteškoćama i propisuje da društvo treba voditi brigu o tome da se građaninu priznaju specifične olakotne okolnosti i ponudi mjera olakšanja otplate kredita prije bilo kakve prisilne naplate.
- Ako do problema u otplati dođe, građanin je u mogućnosti informacije o svojim privatnim razlozima iznijeti leasing društvu, a društvo ih je dužno čuvati i brinuti o njima te ih priznati kao olakotne okolnosti za izradu ili primjenu već postojećih mjera za olakšanje otplate duga – pojašnjava regulator te dodaje da takve podatke građanin daje društvu isključivo dobrovoljno te da Hanfino stajalište ne određuje da ih građanin društvu mora dati niti da društvo treba bez potrebe zadirati u privatnost svog klijenta.
VEZANI ČLANCI:
Uvjeravaju da propis otvara mogućnost rane zaštite i pravo građaninu da mu se privatne okolnosti uzmu u obzir kako bi mu se dovoljno rano olakšala pozicija ako postoji naznaka da će do problema u otplati doći.
- Leasing društvo prema prethodnoj dinamici otplate rata leasinga (što su podaci iz redovnog odnosa) ima pravo uvidjeti postoji li potencijalni problem u budućoj otplati, kontaktirati građanina te mu ponuditi priliku za mjere za olakšanje otplate. Tada klijent ima pravo iznijeti svoje individualne okolnosti kako bi mu se mjere prilagodile prema njegovim mogućnostima daljnje otplate.
Budući da prikupljanje takvih podataka nije uobičajeno u poslovnom odnosu, društvo će postaviti sustav njihova prikupljanja te o mogućnosti dostave takvih podataka informirati dužnika. To je bila svrha objavljenog tumačenja Zakona koje se zbog zaštite potrošača u financiranju odnosi ne samo na banke već i na leasing društva za ugovore o financijskom leasingu sklopljenih s potrošačem – ponovo navode svoje neobično tumačenje Zakona te dodaju da taj propis nije primjenjiv na ostale subjekte njihova nadzora.
FOTO Ovo će biti novo središte Zagreba 2026.: Pogledajte kako napreduju 80 mil. € vrijedni radovi