Izjave predsjednika Zorana Milanovića nisu državničke i s njima šalje krivu poruku biračima“, istaknuo je PR ekspert i sveučilišni profesor Božo Skoko u BizCasting poslovnom podcastu.
„Ljudima se treba sugerirati da svojim glasom nešto mogu mijenjati, a ne da je bespotrebno izlaziti na izbore. S druge strane, njegova poruka da neće izaći na izbore šteti najviše SDP-u. U SDP-u su očekivali da će 'njihov' predsjednik biti jezičac na vagi, a on svojim stavom kaže da mu je svejedno tko će biti na vlasti. Dobro je što se suzdržao od prepucavanja, ali je loše što daje krivu poruku biračima. Ovo oko Dana državnosti je potpuno neprimjereno. Ne može prvi čovjek države ne poštivati državne praznike i Ustav. Privatno možete misliti što hoćete, ali javno se to tako ne radi“, elaborirao je Skoko koji smatra da na nadolazećim izborima neće prolaziti jeftina ideologija, već kvalitetne liste i programi.
„Ljudi očekuju rješenja za gospodarstvo, zaustavljanje iseljavanja, jačanje položaja u međunarodnim odnosima… Oni koji će nuditi samo ideološke štoseve će izgubiti vjerodostojnost. U politici se ljudi vežu uz određene ljude, kampanje će biti personalizirane, a u prednosti će imati oni koji ponude kvalitetniju listu“, smatra Skoko i dodaje kako ga veseli što će na ovim izborima biti dosta novih imena.
„Dovoljno je da imate možda 4-5 novih kvalitetnih lica u Saboru da se atmosfera promijeni. Optimističan sam i mislim da bi to moglo doprinijeti kvaliteti rasprava. S druge strane, ako ne budemo imali jasnog pobjednika, bit će teško posložiti sve kockice u nekakvu učinkovitu koaliciju“, ispričao je Skoko, uz napomenu da bi formiranje velike koalicije HDZ-a i SDP-a bio pozitivan korak ako bi se tako potaknula provedba reformi.
Teorija i praksa PR-a
Objasnio je i kako balansira profesuru s privatnim biznisom naglasivši da se zapravo radi o komplementarnim karijerama „S jedne strane sam mogao biti zanimljiviji studentima, jer imam doticaj sa praksom pa mogu govoriti kroz primjere, a s druge a s druge je bilo odlično za razvoj biznisa, jer me fakultet natjerao da pratim svjetske trendove i upijam sva moguća znanja. To se pokazalo kao dobitna kombinacija. Jednom nogom u istraživanjima i teoriji, a drugom, ajmo sve to iskušati na terenu. Jer po meni ako samo teoretiziraš nema tu nečega što će moći koristiti kasnije u praksi. Ako si samo u praksi vrijeme, ne usavršavaš se, ne razvijaš se, ne pratiš trendove pregazi te vrijeme, dođu neki novi klinci donesu nova znanja. Mlade generacije su zahtjevne. moraš biti fokusiran i pratiti što se događa“, istaknuo je.
Kad smo već kod balansiranja, Skoki to dobro ide još od malih nogu kad je u rodnom Ljubuškom usporedno bio prvak u natjecanju o poznavanju detalja iz života druga Tita, ali je sudjelovao i na olimpijadama iz vjeronauka. „U osnovnoj školi u BiH smo u to doba morali učiti o liku i djelu druga Tita. Pronašao sam svoju prvu pisanku i prve tri koje riječi koje smo naučili pisati bile su 'Tito, tata, mama'. Svako proljeće je bilo natjecanje, morali smo puno učiti o ratu, o partizanima, o Titu, a meni je to bilo zanimljivo pa sam napamet naštrebao sve te anegdote. U osnovnoj školi u Klobuku sam bio najbolji, pa sam nakon općinskog išao i na državno natjecanje“, ispričao je Skoko prisjetivši se i kako je u finalu pobijedio jednog dečka iz Beograda.
Stara komunjara i mladi Hercegovac – savršen par
Zanimljiva je i njegova anegdota o početku akademske karijere. Na faks je došao kao novinar s HRT-a i tako, prema vlastitim riječima, postao prvi Hercegovac asistent na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu. Mentor mu je bio profesor Ivan Šiber koji se s njim znao našaliti da su savršen par jer su bili potpuni antipodi po političkoj orijentaciji i porijeklu.
„Kad sam došao na fakultet Šiber mi je rekao 'bit ćemo dobra kombinacija – ja stara komunjara, a ti mladi hercegovac, di nam je kraj'. Bio mi je sjajan mentor, a radio sam doktorat na temu imidža Hrvatske u zemljama bivše Jugoslavije, dakle, što o nama misle naši susjedi. I kasnije sam to nastavio izučavati imidž država, brendiranje. Nekako mi je to bilo prirodno. Još dok sam bio na HRT-u pojavili su se odnosi s javnošću u Hrvatskoj, onako prilično samozatajno, ali to me prilično fasciniralo. U razgovorima sa kolegom Marijem Petrovićem sam došao do ideje da krenemo u pionirski biznis, a kad smo kretali svi su pitali – a što je to, mislite da će vam netko platiti to“, kazao je Skoko.
Korona kriza nije previše utjecala na PR, ali je pokosila event menadžment
U BizCastingu je otkrio da kriza s koronavirusom nije previše pogodila PR industriju, ali je u potpunosti zakočila event menadžment.
„Ovaj segment PR-a nije bio okrznut toliko samom krizom, možda je došlo do blagog smanjenja nekih ugovora s klijentima, ali inače su nas klijenti u ovom kriznom vremenu trebali više nego ikada zbog interne komunikacije, kriznog komuniciranja, odnosa sa institucijama i slično. S druge strane, segment event managementa je apsolutno ostao bez ikakvih temelja, trebali smo raditi dvije konferencije u sklopu hrvatskog predsjedanja EU koje su otkazane“, izjavio je Skoko koji smatra da nema nikakve razlike između globalnih i domaćih standarda u branši jer klijenti svugdje očekuju vrhunsku kvalitetu koju agencije moraju isporučiti ili će propasti.
„Za razliku od marketinških kampanja, gotovi recepti u odnosima s javnošću ne prolaze uvijek. Morate imati lokalne eksperte koji super poznaju tržište. Mi smo imali neke konzultante koji su žarili i palili vani, po Americi, ali nisu se uspjeli snaći u Hrvatskoj. Koliko god su prakse globalizirane morate imati savršenu osjetljivost za lokalni mentalitet za lokalnu zajednicu da biste mogli napraviti dobar PR projekt“, objašnjava Skoko i ističe da je zabrana suradnje javnog sektora s PR agencijama za vrijeme Milanovićeve Vlade bila apsurdan potez, ali je pomogla da se cijela domaća industrija dodatno profesionalizira i orijentira na vanjsko tržište.
Političari ne slušaju
Ispričao je da Millenium sve manje radi politički PR, iako su u zadnjih 20 godina radili za sve relevantne političke opcije u zemlji. „Od 2010. mi službeno ne radimo kampanje, uglavnom se držimo podalje, nije nam to više izazov, a nisu ni neki novci. Frustrirajuće je kad vas vaši kandidati prestanu slušati. Vi im napišete sjajne preporuke, a oni u javnosti rade sve obrnuto. Kako kod nas tržište još nije potpuno profesionalizirano, rad s nekim klijentima vas može obilježiti i smetati u poslu generalno“, kazao je pa usporedio PR u politici i u biznisu.
„Nekad se dogodi da je biznis zahtjevniji, ali klijent više sluša, jer mu je u interesu. Političari znaju biti tvrdoglavi, oni misle da su u pravi ili igraju na osjećaj. Kad manje znate u biznisu, slušate, a u politici nije tako. U svijetu biznisa imate neke strateške ciljeve, dok je u politici to uglavnom stihijski. Dogodilo nam se da smo otkazali vrlo unosne ugovore jer klijenti nisu bili kooperativni. Primjerice, pitaju vas trebaju li napraviti jedno ili drugo, vi kažete, a oni naprave suprotno. Onda se pokaže da smo mi bili u pravu. Na kraju, zašto da snosite odgovornost za nešto što niste napravili“, pojasnio je Skoko, naglasivši kako neki uzimaju PR agencije iz trenda što je po njemu bacanje novca.
U BizCastingu se prisjetio rada na roditeljskoj plantaži duhana u rodnom Ljubuškom, a otkrio je i kako je upoznao današnju suprugu.
milanović nije državnik....