Dubrovnik svake godine posjeti sve više kruzera koji na kružnim putovanjima Mediteranom u grad pod Srđem dovoze iznimno mnogo gostiju. Prošlih godina broj turista s kruzera nadmašio je milijun ljudi godišnje, a ove godine očekuje ih se još više. Kako se jedan dio kruzera sidri ispred otoka Lokruma, tenderi koji s brodova goste prevoze u staru gradsku luku stvaraju u portu velike probleme pa se već godinama traži rješenje za taj problem.
Prvi projekt nije prošao
Konzervatorski odjel Ministarstva kulture u Dubrovniku 2007. godine negativno se očitovao o Studiji za prihvat putnika s kruzera, koja je predviđala gradnju novog pristaništa na Komardi, podno legendarnih Lazareta. Tada su konzervatori svoju odluku opravdavali činjenicom kako je riječ o području visoke spomeničke vrijednosti koje ima veliku povijesnu važnost i čije bi izmjene ozbiljno narušile vizure Grada.
Međutim, ideja o Komardi kao pristaništu tendera s kruzera nije stala na tomu pa je ovih dana svjetlo dana ugledao novi projekt gradnje mula na Komardi.
"Na Komardi bi se sagradio mul visok 1,3 metra nad moram, a zbog podmorskih hridi i male dubine tu bi se izvršio i iskop u moru do dubine od dva metra. Ukupna dimenzija projektiranog pristana je 35 x 17 metara, a ukupna površina popločana dijela za prihvat putnika bila bi 640 četvornih metara", stoji, među ostalim, u idejnom projektu gradnje pristaništa koji je napravila tvrtka Omega inžinjering, odnosno dr. Željko Perković.
Projektom se Grad Dubrovnik i Županijska lučka uprava Dubrovnik naslanjaju na prvotni projekt koji je napravio Pomorski odjel Sveučilišta u Dubrovniku, a stručno savjetodavno povjerenstvo za obnovu Dubrovnika ga je prihvatilo.
Međutim, građani Dubrovnika i dalje se ne slažu s tim rješenjem.
– Svjesni smo da se zbog mnogo kruzera stvara velika gužva u gradskom portu i da je to stvar koju je potrebno što prije riješiti, ali ovo ne smatramo dobrim rješenjem. Svako zadiranje u bilo koji dio Dubrovnika koji je povijesno zaštićen po nama nije prihvatljivo, a kao neko privremeno rješenje logičnim se nameće postavljanje pontona, koji bi se lako mogao ukloniti i koji ne bi ozbiljnije narušio vizure Grada – ističe Đivo Dražić iz udruge Grad.
Red uplovljavanja
On smatra da ovaj problem zahtijeva ozbiljnije i sveobuhvatnije rješenje od do sada ponuđenih.
– Problem kruzera treba se sagledati u cijelosti, kakav jest, i napraviti neki red uplovljavanja, na što upozoravamo i predlažemo kao rješenje već godinama. Isto tako, problem pronalaženja rješenja za prostor oko same gradske jezgre, znači i za Pile, i Ploče, i prostor Iza Grada, treba sagledati u cijelosti, a ne nuditi nekakve parcijalne ideje za svaki od navedenih dijelova grada – zaključuje Đivo Dražić.
Najbolje bi bilo da turisti posalju pare i ostanu kod kuce. To bi rijesilo problem. PLJUC!