Dragan Brkić i Marijan Jurić dvojica su napadnutih konduktera HŽ Putničkog prijevoza u posljednja dva tjedna zbog čega je Sindikat hrvatskih željezničara danas održao konferenciju za medije. Traže strože kazne za počinitelje, ali i da se HŽ Putnički prijevoz više angažira da zaštiti svoje radnike.
- Kondukteri su izloženi nasilju zbog obavljanja svoga posla. Posljednji napad dogodio se 29. studenog na željezničkom kolodvoru u Gornjoj Gračenici kod Popovače kada su dvojica u dobi od 19, 20 godina izudarala Dragana Brkića nakon što ih je već kod Sesveta bio pustio da se voze bez karte, ali pod uvjetom da izađu na stanici kod Dugog sela. Nisu poslušali nego su nastavili vožnju, a konduktera su šakama izudarali u zadnjem vagonu dok je pisao zapisnik o ranije napisanim kaznama - rekao je predsjednik sindikata hrvatskih željezničara Ivan Forgač.
Tražili su, kaže, od Ministarstva unutarnjih poslova, ali i HŽ Putničkog prijevoza da djeluju i utječu na promjenu zakona kako bi se počinitelje kaznilo strožim mjerama na način da napad na konduktera terete kao napad na službenu osobu.
- U posljednjih nekoliko godina smanjuje se broj pratnje u vlakovima pa kontrolu karata obavlja tek jedan kondukter. U isto vrijeme HŽ Putnički prijevoz pod prijetnjom otkaza od konduktera traži da kažnjavaju putnike kaznama i do 500 kuna. Nepremostivi razlog lošeg poslovanja je sve manji prihod koji društvo dobiva od prijevoza putnika. Pod geslom "putnika ima, ali se švercaju u vlaku" uvedene su pojačane kontrole rada konduktera i to tako da njihovi nadređeni na kolodvorima i stajalištima rade zasjede i kontrole konduktera i putnika. Kako ni to nije povećalo prihode, uslijedio je velik broj napisanih upozorenja kondukterima o njihovim propustima u radu. No, nitko se ne pita kako jedan kontrolor može pregledati sve putnike u vlaku sa devet vagona i još posao obavlja sam i potpuno je nezaštićen - rekao je potpredsjednik sindikata Vahid Bajraktarević. Rekao je i da je pad prihoda od prodaje karata uzrokovan i zbog uvođenja autobusnih linija na ukinutim željezničkim linijama pa se događa da privatni prijevoznik pokupi putnike i novac za kartu, a autobus koji je osigurao HŽ Putnički prijevoz kao zamjenu, bude prazan.
- Organi reda ne čine svoj posao. Nekada je bilo prirodno da na rizičnim linijama (noćnim) uz konduktera bude i policija, no to se zbog ušteda ukinulo. Kontrolori nakon napada završe na bolovanju, umanjena im je plaća iako bi prema sudskog praksi trebali biti plaćeni u punom iznosu jer nisu krivi. Napadnutim radnicima HŽ Putnički prijevoz nije ponudio niti pravnu pomoć oko podizanja privatne tužbe protiv počinitelja budući da po službenoj dužnosti nije moguće naplatiti štetu. Radnici dobiju tek jednokratnu naknadu od dvije tisuće kuna, a nakon bolovanja ponovno se moraju vratiti na posao gdje vladaju isti uvjeti kao i kad su bili napadnuti. Budu li se mjerodavni i dalje oglušivali na naše pozive, bit ćemo prisiljeni organizirati prosvjede - rekao je Ivan Forgač.
Iz Sindikata doznajemo da su se napadi na kontrolore pojačano počeli događati unazad dvije godine, a ove godine zabilježili su 15 napada. Najrizičnije linije su one kod Ivanićgrada na relaciji prema Slavoniji i to vikendom.
Sindikat oštro osuđuje sve ove fizičke napade na konduktere i javno proziva Upravu HŽ Putničkog prijevoza d.o.o. i policiju da u budućnosti zaštite osoblje vlaka.
Iz HŽ Putničkog prijevoza rekli su da im je prije svega iskreno žao zbog napada.
"U slučaju takvih incidenata Uprava HŽ Putničkog prijevoza vlakopratnom osoblju pruža svu potrebnu pomoć i nadoknađuje im svu pretrpljenu štetu, koju potom potražuje od odgovorne osobe za nasilničko ponašanje. Procedura u slučaju napada propisuje da na pozive vlakopratnog osoblja, predstavnici MUP-a izlaze na intervencije. Uz to, u suradnji s predstavnicima MUP-a i zaštitarskih tvrtki se provode kontrole u kolodvorima i vlakovima. Nažalost, te kontrole nisu dovoljne da spriječe nasilničko ponašanje pojedinih putnika", navodi se u priopćenju HŽ Putničkog prijevoza.
Što se tiče navoda predstavnika Sindikata hrvatskih željezničara o smanjenju broja konduktera, napominju da se broj konduktera određuje sukladno poslovnim procesima te odbacuju navode prema kojima se vlakopratnom osoblju prijeti izvanrednim otkazima jer se u slučaju osobito teško povrede radne dužnosti radnicima pristupa individualno uvažavajući sve osobitosti slučaja u skladu sa Zakonom o radu i Kolektivnim ugovorom HŽ Putničkog prijevoza d.o.o.
"HŽ Putnički prijevoz u sudskim postupcima prisilnim putem naplati oko 70% potraživanja koje navodite, međutim visina naplate ovisi o osobnim i gospodarskim prilikama što utvrđuje sud u konkretnom slučaju. Zbog kratkog roka nismo u mogućnosti dostaviti Vam točan broj kazni, no radi se o najmanje 2000 kazni koje uključuju prisilnu naplatu.
Odvjetničkom društvu Smolčić i partneri ne pripada nikakav postotak od naplaćenih kazni jer se odvjetnici isključivo naplaćuju od putnika prema uspjehu u postupku u visini dosuđene nagrade za rad odvjetnika u skladu s odvjetničkom tarifom. Prema tome HŽ Putnički prijevoz odvjetnicima ni na koji način nije dužan nadoknaditi troškove ni isplatiti bilo kakvu naknadu u slučaju da odvjetnici ne provedu prisilnu naplatu potraživanja", poručuju iz HŽ Putničkog prijevoza.
"Predstavnici HŽ Putničkog prijevoza kontinuirano održavaju sastanke s predstavnicima MUP-a na temu zaštite vlakopratnog osoblja u cilju podizanja svijesti i zaštite vlakopratnog osoblja od nasilnika. U slučaju nasilničkog ponašanja, odnosno nanošenja šteta vlakopratnom osoblju od strane nasilnika, HŽ Putnički prijevoz provodi sve radnje za iniciranje i provođenje odgovarajućih prekršajnih, kaznenih i drugih potrebnih postupaka protiv odgovornih osoba dok vlastitim radnicima nadoknađuje cjelokupnu štetu u tako pretrpljenim štetnim događajima", dodaje se u priopćenju.
>> Dvojac razbio 16 stakala na vlaku, a zatim napao konduktera
Konduktera pretukli 20-godišnjaci. Tja, kaj se more. To su oni koje je formirala moderna hrvatska škola u kojoj gospodare učenici a ne nastavnici. Veliki obrazovni liberalizam počeo je očito donositi gorke plodove.