Oglašavanje je posvuda, svjesno, nesvjesno, ''product placement'', nazovimo to kako hoćemo, navikli smo. No osobito je zanimljiv slučaj jedne njemačke božićne reklame u kojoj se, navodno, nalaze nacistički simboli – oni simboli kojih se Nijemci tako očajnički žele otarasiti iz svoje svakodnevice, reputacije, identiteta...
U reklami lanca supermarketa Edeka pojavljuju se dva automobila sa spornim registarskim tablicama koji, kako tvrdi Metro, imaju simbole neonacizma i ''bijele superiornosti''.
Najprije, automobil marke Volvo, registracijskih znaka ''MU SS 420''. Broj 420 klasičan je nacistički simbol jer skriva datum Hitlerova rođenja – 20. travnja. Da ovo nije samo podudarnost, dokazuje raširenost simbola među pripadnicima američke radikalne desnice.
No ono što upada u oči jest ''SS'' i potrebno je naglasiti kako je u Njemačkoj izričito zabranjeno imati SS na tablicama jer asocira na Schutzstaffel, oružani zaštitni odred čiji je vrhovni zapovjednik bio Heinrich Himmler. Organizacija je provodila rasne zakone, propagirajući arijevsku politiku i sudjelovala u holokaustu pa je u nirnberškom procesu proglašena zločinačkom.
Drugi automobil koji se pojavljuje u reklami nosi tablice ''SO LL 3849'' i ako se upustimo u analizu, još jednom ćemo otkriti klasične nacističke simbole koji se često koriste u neonacističkim organizacijama ili skinhead supkulturama.
Broj 84 povezan je s osmim i četvrtim slovom njemačke abecede, odnosno slovima H i D – ''Heil Deutschland''. Isto tako broj 39 simbolizira slova C i I, odnosno ''Christian Identity'' (kršćanski identitet) koji predstavlja antisemitistička stajališta ovih ideoloških grupa.
Sabine Bamberger-Stemmann, direktorica agencije odgovorne za građansko obrazovanje, dodatno je začinila incident u nastajanju tvrdnjom kako nema šanse da su ovi simboli u reklami puka slučajnost.
– Broj ''84'' jasno stoji za ''Heil Deutschland''. To je prilično očito – kazala je dodavši kako je reklama prikaz idealnog svijeta što aludira na promicanje radikalnih vrijednosti koje će do ideala i dovesti.
I dok Bamberger-Stemmann u slovima tablice MU i SS vidi glagol ''morati'' koji u ovom kontekstu djeluje kao naredba neonacističke skupine, glasnogovornik optužene kompanije u svemu ne vidi ništa nacističko i tvrdi kako je MU SS imaginarna složenica stvorena na osnovi pjesmice koja svira u reklami.
– Žalimo što je reklama prouzročila pogrešan dojam. To nipošto nije bila naša namjera.
Tko je u pravu? Procijenite sami...
>> Maljak: Ukidanje oglašavanja na HTV-u ne bi puno pomoglo drugima
vi ste bolesni