Prema nekim prošlotjednim medijskim napisima, ruska se vojska u bojnim djelovanjima u Siriji koristi prepravljenim vozilima za razminiranje hrvatske tvrtke Dok-Ing. Jučer smo posjetili Dok-Ingove pogone pokraj zagrebačke Radničke ceste i o tome razgovarali s vlasnikom tvrtke Vjekoslavom Majetićem.
– Nikako ne može biti riječ o borbenim Dok-Ingovim vozilima jer mi borbena vozila ne proizvodimo. Nešto što se naziva „hrvatski borbeni robot“ jednostavno ne postoji. Orijentacija naše tvrtke isključivo je humanitarna te se naša vozila koriste samo u svrhu humanitarnog razminiranja. Točno je da smo Rusiji prije tri godine prodali tehnologiju za razvoj takvih vozila na temelju koje su oni razvili svoje vozilo Uran-6, za koje je prije par dana i najavljeno da će se koristiti u razminiranju Palmire – govori Majetić ističući kako ta suradnja uopće nije tajna nego je tvrtka ističe kao jednu od najuspješnijih.
Nema sličnosti
– Ono što se plasira kao snimke i fotografije borbenih vozila nastalih na temelju naših strojeva za razminiranje jasno govori da tako ne može biti jer već na prvi pogled ta njihova borbena vozila nemaju nikakvih sličnosti s našim MV-4. Naime, Uran-6 je u osnovi vrlo sličan MV-4, ali način korištenja tog vozila je odluka ruskih vlasnika. Borbeno robotizirano vozilo Uran-9 Rusi su razvili sami, koristili su iskustva prethodnih tehnologija, no u tome Dok-Ing nije uopće sudjelovao – objašnjava Majetić navodeći kako se već po elementima ovjesa i pogona vidi da sasvim sigurno nije riječ o nečemu što je poteklo iz Dok-Inga.
– Znali su nas pitati o razvoju borbenih vozila, no nikada nismo o tome ozbiljno razmišljali. Naprotiv, tri smo godine uložili u to da naša vozila ne budu tretirana kao vojna, nego isključivo kao civilna, koja se koriste za humanitarno razminiranje. I zato se naša vozila danas koriste u više od 30 zemalja isključivo u humanitarne svrhe, dakle za razminiranje, a najveći su kupci SAD i Rusija. Mi u tom segmentu držimo 60% tržišta, ne vidim razlog da se upuštamo u poslove s borbenom opremom. Osim tih strojeva, usmjereni smo i na električne pogone te smo upravo počeli sa isporukom električnih skutera u Španjolsku koje sklapamo za španjolskog partnera – govori vlasnik Dok-Inga navodeći kako takvi napisi, iako medijski vrlo atraktivni, mogu štetiti poslovanju njegove tvrtke.
Humanitarni karakter
– Da se doista radi o borbenim vozilima, ona sasvim sigurno ne bi bila prisutna na toliko područja. Njihov izvoz u tom bi slučaju potpadao pod režim posebnih dozvola, a u pojedinim slučajevima i pod embargo. Još je bitniji razlog to što nam humanitarni karakter vozila koja proizvodimo omogućuje da radimo sa svakom državom, pa čak i sa suprotnim zaraćenim stranama. Da se radi o borbenoj opremi, to sigurno ne bi bio slučaj – kaže Majetić.•
Vlasnik Dok-Inga Vjekoslav Majetić ističe kako se nada da nedavni napisi da njihova vozila Rusi koriste u borbene svrhe u Siriji neće ugroziti sljedeću isporuku Dok-Ingovih vozila za razminiranje za jednog stranog partnera.
Kako smo se uvjerili u njihovim proizvodnim pogonima, Dok-Ingova vozila za razminiranje MV-4 i MV-10 izuzetno su impresivni strojevi, nešto što bi se lako uklopilo u scenografiju hollywoodskih filmova poput Transformera. Više od pet tona teški MV-4 u najpovoljnijim uvjetima u satu očisti od mina i do 2200 četvornih metara površine, a moćni 20 tona teški MV-10 i do četiri tisuće četvornih metara.
>>'Apsurdno da cijena razminiranja jednog kvadratnog metra iznosi 2,90 kuna'
Autor je očito završio filozofski fakultet kad se tako dobro kuži u tehniku pa u ovim strojevima vidi Transformere. Ruska vozila sa gusjenicama su ipak profesionalni proizvodi namjenjeni za radovanje po tehnologiji jedno 80 godina naprednija od ove tehnologije, a a ovi strojevi su radni strojevi koji odrađuju svoj posao za koji su namjenjeni. Relativno su jeftini, lako ih je održavati, a politički su relativno "nesvrstani". Kapa dolje vlasniku na "Titovoj" politici nesvrstanosti. Bolje prodavat strojeve objema zaraćenim stranama nego samo jednoj.